skip to Main Content
مرکز ارتباط سراسری مشتریان : ۰۲۱۴۵۴۳۷

ما در این مقاله سعی داریم تا انواع مختلف کولر آبی را برای شما بررسی کنیم.

امروزه نه تنها در کشورمان بلکه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و یا توسعه یافته از کولر آبی برای خنک کردن محیط خانه و کار استفاده می کنند.

این کولر ها در انواع و اقسام و مدل های گوناگون تولید می شوند که متناسب با نیاز های کاربران هستند.

کولرهای آبی به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. کولر های آبی را از جوانب مختلفی می‌توان مورد ارزیابی قرار داد که از جمله آنها می توان به عملکرد، نوع کاربری، اجزای تشکیل دهنده مکانیکی، الکترومکانیکی و الکتریکی دسته بندی کرد در این مقاله قصد داریم که دسته بندی انواع مختلف کولر آبی بپردازیم.

 

بیشتر بدانید: کولر آبی و انواع رایج آن در بازار

 

دسته بندی اساسی انواع مختلف کولر آبی

  • دسته بندی کولرهای آبی بر اساس نوع کولر
  • دسته بندی کولرهای آبی بر اساس ابعاد و ظرفیت
  • دسته بندی کولرهای آبی بر اساس نوع واسط تبخیری به کار رفته

در ادامه به توضیح هر کدام از این دسته بندی ها می پردازیم.

 

دسته بندی انواع مختلف کولر آبی بر اساس نوع کولر

انواع کولر آبیکولرهای آبی در دو نوع ثابت و متحرک هستند. اگر به دقت به سقف ساختمان ها و یا بالکن آنها نگاه کرده باشید. جعبه های ابی رنگی را مشاهده می کنید. این جعبه ها در واقع همان کولرهای آبی ثابت هستند که برای نصب آن نیاز به کانال کشی جهت انتقال هوا همچنین لوله کشی برای انتقال آب نیاز است.
دسته دیگر کولرهای پرتابل هستند که جهت نصب آنها نیاز به کانال کشی هوا و لوله کشی آب نیست. و در هر نقطه از ساختمان می توان از آنها استفاده کرد. این کولر ها به علت وجود این قابلیت ها طرفداران زیادی را به خود جذب کرده اند. اما نسبت به کولرهای ثابت از قدرت و بازدهی بالایی برخوردار نیستند.

 

دسته بندی انواع کولر آبی بر اساس ابعاد و ظرفیت

 

انواع کولر آبی

در این باره باید خاطرنشان کرد ظرفیت که هوادهی یک کولر آبی برابر است با توان آن کولر برای خنک سازی ابعاد خاصی از محیط این واحد بر اساس فوت مکعب بر دقیقه بیان می شود که قدرت هوادهی در کولر را مشخص می کند.
کولر های آبی با ظرفیت ۱۰۰۰۰ متر مکعب بر ساعت کولر های خانگی و بالاتر از این ظرفیت را کولرهای صنعتی می نامند. کولرهای آبی صنعتی بهترین گزینه برای خنک کردن فضای داخلی ساختمان، کارگاهها، کارخانه ها، سوله های بزرگ، آمفی تئاتر ها، مرغداری ها وگاوداری ها است.

 

کولر های خانگی حداکثر تا توان ۱۰۰۰۰ متر مکعب بر ساعت و کولر های صنعتی با توان بالاتر از ۱۰۰۰۰ متر مکعب مناسب برای فضاهای بزرگ مانند کارگاه ها و کارخانه ها هستند.

 

تقسیم بندی کولر های آبی بر اساس واسط تبخیری به کار رفته

انواع کولر آبیمکانیسم سرمایشی در کولرهای آبی به این صورت است که انتقال حرارت بر روی یک واسطه تبخیری انجام می شود. استفاده از این واسطه تبخیری می تواند دلایل زیادی داشته باشد که از جمله آنها می توان افزایش سطح تماس بین هوای گرم و آب خنک کننده، توزیع آب، جذب ذرات موجود در محیط و غیره اشاره کرد. بنابراین نوع و عملکرد آن می تواند در عملکرد سیستم سرمایشی مربوطه تاثیر داشته باشد.

 

دسته بندی های مربوطه بر اساس واسطه تبخیری

  • کولر آبی پوشالی یا معمولی
  • کولرهای آبی سلولزی

نوع واسطه تبخیری به کار رفته در این نوع دو کولر تنها وجه تمایز آنها از یکدیگر است. اما اگر به صورت دقیق مورد مطالعه قرار بگیرند تفاوت‌های زیادی در عملکرد، ظرفیت، راندمان، خنک سازی و همچنین کیفیت هوای خروجی خواهند داشت. باید خاطرنشان کرد که کولر های سلولزی انرژی برق کمتری نسبت به کولر های پوشالی مصرف می کنند و میزان بازدهی خنک سازی آنها بیشتر است. که دلیل آن هم به علت استفاده از پدهای سلولزی در ساختمان آنها است.

 

واسطه تبخیری در کولرهای آبی در دو نوع پوشالی و سلولزی است که نوع سلولزی از مزیت هایی نظیر تولید هوای پاک و بدون باکتری های مضر برخوردار است.

 

مزایای استفاده از کولرهای سلولزی

  • کاهش میزان مصرف آب و برق
  • افزایش بازدهی سیستم
  • تولید هوای پاک و بدون باکتری های مضر
  • عدم تولید بوی نامطلوب
  • عمر مفید بالا
  • هزینه تمیز کاری و تعمیرات اندک
  • بدون افتادگی

بیشتر بدانید: موتور کولر آبی و راهنمای خرید آن

نتیجه گیری

امروزه کولرهای آبی با توجه به نیازهای مختلف کاربران در انواع متفاوت یافت می شوند.

این تفاوت ها بر اساس معیارهای مختلفی صورت گرفته است و باعث شده که افراد بتوانند انواع مختلف کولر آبی را با توجه به ظرفیت و کاربری مورد نیاز خود تهیه کنند.

از جمله معیار هایی که برای دسته بندی تعمیر کولر آبی  صورت گرفته است، می توان به دسته بندی آنها بر اساس نوع کولر که در دو نوع ثابت و متحرک هستند، دسته بندی کولر های آبی بر اساس ابعاد و ظرفیت که در این زمینه کولرهای خانگی با ظرفیت ۱۰۰۰۰ متر مکعب در ساعت و کولر های صنعتی با ظرفیت بیشتر ۱۰۰۰۰ متر مکعب بر ساعت هستند، و در آخر دسته بندی کولر های آبی بر اساس واسطه تبخیری به کار رفته که در این زمینه نیز واسطه تبخیری به دو نوع پوشالی و سلولزی تقسیم می شود، اشاره کرد.

باید خاطر نشان کرد که واسطه های تبخیری سلولزی از مزیت های بیشتری نسبت به نوع پوشالی برخوردار است.

در واقع این نیاز شما است که نوع مناسب کولر آبی را برای شما مشخص می کند. شما می توانید با کسب اطلاعات از انواع مختلف کولر آبی و ظرفیت ها و ویژگی های آنها به انتخاب مناسب و مورد نیاز خود دست بزنید.

Rate this post

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top