skip to Main Content
مرکز ارتباط سراسری مشتریان : ۰۲۱۴۵۴۳۷
Rate this post

در مناطقی از کشور که دارای آب و هوای خشک و نیمه خشک هستند در فصل تابستان برای متعادل کردن هوای خانه بهتر است تا از کولر آبی استفاده کنند. در کولر آبی موتور آن از جمله قسمت های مهم است که در کیفیت و کارکرد آن نقش به سزایی دارد. در این مقاله قصد داریم که به معرفی کولر آبی و انواع رایج آن در بازار اشاره کنیم.

 

بیشتر بدانید: موتور کولر آبی و راهنمای خرید آن

کولر آبی

کولر آبیکولر آبی که جز وسایل سرمایشی است، وسیله ای پرکاربرد در بسیاری از شهرها است. مهمترین و حساس ترین بخش کولر آبی موتور آن است. انواع محتلفی از کولر ها بر حسب توان تولید می شوند. اغلب کولرهای آبی که در بازار موجود هستند دارای توان های ۳۰۰۰، ۵۰۰۰ و ۷۰۰۰ می باشند. این کولرها علاوه بر موتور اختصاصی دارای دینام مخصوص به خود می باشند. درمیان کولر های آبی موجود در بازار آنهایی که دینام هایی با توان بالا دارند برق زیادتری نیز مصرف می کنند و سطح قیمت آنها نیز بالاتر است. بنابراین توصیه می‌شود که برای انتخاب موتور کولر از افراد متخصص مشاوره بگیرید.در این حالت توصیه می شود که توان موتور را متناسب با فضای منزل و بار سرمایشی مورد نیاز انتخاب کنید. مسلما یک کولر با توان ۳۰۰۰ برای یک منزل بزرگ پاسخکو نیست و بالعکس.

 

عدم پوشش مناسب کولر باعث می شود که موتور آن در معرض گرد و خاک قرار بگیرد و در نتیجه بهره وری و عمر آن کاهش یابد.

 

مکانیسم عملکرد کولر آبی

کولر آبی دارای یک چرخه عملکرد اختصاصی است که در تصویر زیر می توانید آن را مشاهده کنید. مکانیسم کلی بدین صورت است که با استفاده از پمپ آب، پوشال های درون محفظه کولر مرطوب می شود. سپس هوای گرم و خشک از محیط بیرون به درون محفظه کولر کشیده شده با پوشال های خیس برخورد می کند. این هوا مقداری رطوبت بدست آورده و گرمای خود را از دست می دهد. نتیجه آن تولید هوای مرطوب و خنک است که توسط دمنده به درون کانال های کولر هدایت می شود.

کولر آبیانواع موتور کولر آبی

کولر آبیموتورهای کولر آبی در انواع مختلف طراحی می شوند. باید خاطر نشان کرد که مدل قفسه دار آن از مدل های دیگر رایج تر است. همچنین ساختمان موتور کولر بر اساس نوع سیم پیچی نیز متفاوت است.

مدلهای قفسه ای موتور کولر با توجه به مقاومت یا خازنی که دارا هستند در ۲ دور راه اندازی می شوند که به موتور های خازنی نیز معروف هستند. شایان ذکر است که قدرت موتور کولر ارتباط همسویی با قدرت کولر و همچنین حجم هوای آن دارد. نیروی این موتور از بین انواع مختلف موتورهای کولر به صورت ۰٫۲۵ ،۰٫۵ ،۰٫۷۵ اسب بخار و بالاتر است. موتور با توجه به قدرت کولر و حجم هوای آن انتخاب می شود.

موتور کولر آبی را به دو دسته می توان تقسیم کرد:

۱٫ موتور خازن دائم کار

از جمله مدل های موجود موتور کولر آبی در بازار، موتور خازن دائم کار است. در این گونه موتورها یک خازن، یک سیم پیچ کمکی و سیم پیچ اصلی تعبیه شده است. زمانی که کولر در حین کار در حالت دور تند و یا کند باشد در هر دو حالت خازن و سیم پیچ کمکی کار می کنند.

۲٫ موتور با سیم پیچ راه انداز

در این گونه موتورها زمانی که موتور شروع به کار می کند سیم پیچ راه انداز به همراه سیم پیچ اصلی شروع به کار می کند. در ادامه کار وقتی که موتور سرعت مناسب را به خود بگیرد سیم پیچ راه انداز آن از دور خارج می شود و سیم پیچ اصلی خود به تنهایی باعث چرخش کولر می شود.

 

استفاده از نصاب بی تجربه در هنگام نصب و راه اندازی کولر می تواند باعث آسیب رسیدن به قطعات کولر و موتور آن شود.

محافظت از کولر

در این باره باید خاطرنشان کرد که باید به خوبی از موتور کولر محافظت کنید. به این علت که مهمترین و گرانترین بخش کولر است. اگر مشکلی برای موتور پیش بیاید و خراب شود باید هزینه زیادی را جهت تعمیر کولر آبی و یا تعویض مجدد آن انجام دهید. در این قسمت می خواهیم به مواردی اشاره می کنیم که می تواند در محافظت از کولر به شما کمک کند.

 

۱٫ استفاده از نصاب با تجربه

کولر آبیدر ابتدای کار و راه اندازی کولر باید از نصاب حرفه ای استفاده کنید به این علت که افراد بی تجربه ممکن است که مشکلاتی را در نحوه کار و راه اندازی آن ایجاد کنند.

 

 

 

۲٫ پوشاندن کولر  

کولر آبیکولر را با استفاده از یک پوشش مناسب بپوشانید. موتور کولر نباید در معرض گرد و خاک قرار بگیرد. چون در این حالت بهره وری و عمر آن کاهش می یابد. در ضمن باید توجه داشته باشید که پوشاندن روی کولر تنها مربوط به یک زمان خاص نیست و بهتر است که حتی در زمان های دیگر نیز روی آن را بپوشانید.

 

 

 

۳٫ کنترل اتصالات کولر
کنترل کردن اتصالات کولر بسیار مهم است زیرا عدم اتصال محکم اجزا باعث می شود پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، موتور کولر بسوزد و یا خوب کار نکند.

 

بیشتر بدانید: تفاوت کولر آبی و کولر گازی

نتیجه گیری

کولر آبی وسیله ای سرمایشی مناسب برای مناطق با آب و هوای گرم و خشک است. کولر آبی در انواع مختلف و قدرت های متفاوت تولید می شود که باید در هنگام خرید به تناسب توان کولر با اندازه فضای خانه توجه داشته باشید. پس از خرید موتور کولر و نصب آن بایستی توجه به نکات استفاده و نگهداری باعث افزایش طول عمر موتور کولر می شود که از جمله این موارد می توان به  کمک گرفتن از نصاب حرفه ای، پوشاندن کولر و کنترل اتصالات اشاره کرد.

در صورت نیاز به خرید موتور کولر آبی بهتر است که به مراکز معتبر مراجعه کرده تا از خرید موتور باکیفیت و اورجینال اطمینان حاصل فرمایید. تعمیرات سایت عرضه کننده انواع قطعات یدکی لوازم خانگی از جمله موتور کولر آبی در توان های مختلف است. برای اطلاع از قیمت ها و مدل های موجود با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top