skip to Main Content
مرکز ارتباط سراسری مشتریان : ۰۲۱۴۵۴۳۷

مقایسه چیلر های جذبی و تراکمی

مقایسه چیلر های جذبی و تراکمی | چیلرها دستگاهایی هستند که بر اساس سیکل تبرید حرارت را از مايع که معمولا از آب استفاده می شود دفع مي كنند. از این مایع می توان برای خنک کردن هوا و یا دستگاه ها استفاده کرد كه معمولاً به صورت سيكل و درون يك مبدل حرارتي جريان دارد. گرمایی که از مایع دفع می شود میتواند به محیط بیرون داده شود و یا از گرمایش آن استفاده شود. همیشه سوالی که پیش میآبد این است که چه تفاوتی بین چیلر ترامکی و چیلر جذبی وجود دارد و کدام مناسب تر است . در این مقاله به مقایسه چیلر های جذبی و تراکمی می پردازیم.

 چیلرها به دو دسته ی تراکمی و جذبی تقسیم می شوند. چیلرهای تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی سرمایش ایجاد می کنند و چیلرهای جذبی با استفاده از انرژی حرارتی کار می کنند.

مقایسه چیلر های جذبی و تراکمی
مقایسه چیلر های جذبی و تراکمی

 

چیلر های تراکمی

مکانیسم عملکرد چیلرهای تراکمی شبیه به عملکرد کولرهای گازی است که بر اساس تراکم گازهای مبرد عمل می‌کنند. این تراکم به وسیله یک کمپرسور انجام می‌شود. البته چیلرهای تراکمی در مقیاس بسیار بزرگ‌تر و با ظرفیت بسیار بالاتری از کولرگازی‌ها عمل می‌کنند که خود عاملی است برای پیچیده‌تر شدن فرایند تعمیر چیلر تراکمی.

چیلرهای جذبی

 در چیلرهای جذبی برخلاف چیلرهای تراکمی کمپرسور وجود ندارد و از یک ژنراتور حرارتی برای تبخیر آب استفاده می‌شود که آب تبخیر شده در مراحل بعدی جذب می‌شود و برای سرماسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی نمی‌توان به همین سادگی بین چیلرها و اینکه کدام یک بهتر است مقایسه ای انجام داد.

 

 

مقایسه چیلر های جذبی و تراکمی

مزاياي چيلرهاي جذبي نسبت به چيلرهاي تراکمي

الف – از چیلر جذبی میتواند در زمستان به عنوان هیتر استفاده نمود و آب گرم لازم برای سیستم های گرمایشی را فراهم کرد. چیلر جذبی دارای دیگ میباشد و دیگر لازم نیست هزینه ای بابت دیگ پرداخته شود.

ب – چیلر جذبی از گاز طبیعی و گازوئیل به عنوان منبع سوخت استفاده می کنددو مصرف برق آن ها بسیار ناچیز است.

ج – با توجه به مصرف برق پایین چیلر جذبی دیگر لازم نیست تجهیزات برق اضطراری در اماکنی مانند سالن های کامپیوتر و یا بیمارستان ها نصب شود و بدین صورت در نصب این تجهیزات نیز صرفه جویی می شود.

ه – با توجه به اینکه چیلر جذبی فاقد کمپرسور است در نتیجه ارتعاش و سر وصدای کم تری نسبت به چیلر تراکمی دارد. و فقط صدای پمپ های کوچک درون آن شنیده می شود.

و – بازگشت سرمایه در چیلر های جذبی به علت صرفه جویی در آیتم های مختلف بیش تر است.

ز – با توجه به دیگ بخار چیلرهای جذبی ، این نوع چیلر ها در تمام فصول میتوانند تامین بخار مراکزی مانند بیمارستان ها و سایر مراکز که به بخار احتیاج دارند را تامین کند.

ح – تولید گاز های گلخانه ای در چیلرهای جذبی به مراتب کم تر از چیلر های تراکمی می باشد.

ط- چیلر جذبی از آب به عنوان مبرد استفاده میکند ، ولی در چیلر های دیگر از موادی که موجب تخریب لایه ازن می شود استفاده گردیده است.

 

مزایای چیلر تراکمی نسبت به چیلر جذبی

۱- کوتاه تر بودن ارتفاع چیلر های تراکمی نسبت به چیلرهای جذبی

۲- بیش تر چیلرهای تراکمی همراه با مبرد به محل نصب فرستاده می شوند ولی در چیلرهای جذبی بعد از نصب چیلر باید گار مبرد به آن تزریق شود.

۳- چیلر های جذبی ضریب عملکرد پایین تری نسبت به چیلرهای تراکمی دارند.

۴- حجم تجهیزات چیلر جذبی خیلی بیش تر از چیلر تراکمی است و فضای بیش تری را اشغال میکند.

۵- قیمت تمام شده بیش تر چیلر جذبی نسبت به چیلر تراکمی

۶- مصرف آب بالای چیلر جذبی

 

تعمیرات سایت متخصص با ۳۴ سال سابقه در تعمیر لوازم خانگی این افتخار را دارد با ارائه خدمات تخصصی در زمینه تعمیر چیلر ، سرویس چیلر و تعمیر ونگهداری چیلر ، تعمیر چیلر تراکمی در خدمت شما مشتریان عزیز باشد. در صورت هر گونه مشکل مابا تماس بگیرید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند.

Rate this post

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top