skip to Main Content
مرکز ارتباط سراسری مشتریان : ۰۲۱۴۵۴۳۷

آبسردکن شما خنک نمی کند؟ دستگاه مدت زیادی بدون اتومات کار می کند اما آب گرم است؟ چه اتفاقی رخ داده است؟ نگران نباشید! به احتمال بسیار زیاد گاز دستگاه تمام شده است. در این مواقع باید شارژ گاز آبسرد کن انجام شود تا دستگاه از لحاظ سیکل خنک‌کنندگی به حالت اولیه خود بازگردد.

شارژ گاز آبسردکن و خالی شدن آن یکی از مواردی است که شما را نیازمند به تعمیر آبسردکن خواهد کرد و البته کاری بسیار تخصصی است و باید توسط تعمیرکار انجام شود. در ادامه بیشتر به این مورد پرداخته ایم.

علائم تمام شدن گاز آبسردکن

معمولاً اتمام گاز دستگاه خود را به صورت عدم سرمایش نشان می دهد. البته تنها یکی از دلایل عدم سرمایش به خالی شدن گاز باز می گردد اما این اصلی ترین دلیل است. با این حال تشخیص خالی شدن گاز نیازمند دستگاه و فشارسنج هایی مخصوص است.

در حقیقت تکنسین شارژ گاز آبسردکن با سنجش وضعیت گاز سرمایشی دستگاه به این نتیجه می رسد که گاز آبسردکن به اتمام رسیده و باید شارژ شود.

علائم تمام شدن گاز آبسردکن

سیستم سرمایشی آبسردکن

همچون یخچال-فریزر، آبسردکن نیز از کمپرسور برای تأمین سرمای لازم جهت خنک کردن آب بهره می گیرد. به مرور زمان گاز موجود در کمپرسور به پایان می رسد و اگرچه دستگاه روشن می شود، هیچ سرمایی تولید نمی کند. اگر خالی شدن گاز به دلایلی چون آسیب دیدگی و نشتی لوله ها نباشد، صرفاً شارژ گاز آبسردکن انجام می شود.

گاز به کار رفته در آبسردکن از نوع گاز مبرد است اما برای تشخیص اینکه از چه سری گاز برای کپرسور بهره گرفته می شود، باید به شناسنامه دستگاه که پشت آن نصب شده نگاه کرد.

انواع گاز مبرد برای آبسردکن

همانطور که اشاره شد، پیش از شارژ گاز آبسردکن باید نوع مبرد بررسی شود که معمولاً پشت دستگاه نوشته است. بهترین گاز مورد استفاده در آبسردکن از نوع R134a است و در اکثر آبسردکن‌های جدید تزریق می شود.

اگر گاز آبسردکن از نوع R12 ‌باشد، از لحاظ قیمتی با گاز R134a متفاوت خواهد بود؛ از جمله دیگر تفاوت گاز R12 با R134a این است که در حال حاضر استفاده از گاز R12 به دلیل آسیب های زیست محیطی کنار گذاشته شده است. دستگاه های شارژ شده با این گاز باید هر ۶ ماه یکبار مورد بررسی یا شارژ گاز قرار بگیرند.

چگونگی شارژ کردن گاز آبسردکن

چگونگی شارژ کردن گاز آبسردکن

همانطور که اشاره شد، فرآیند تزریق گاز مبرد به دستگاه آبسردکن باید توسط افراد متخصص انجام شود. برای این کار می توانید از خدمات تعمیر آبسردکن کمک بگیرید.

اگر کمپرسور یا لوله های متصل به آن دچار خرابی شده باشند، قبل از شارژ گاز آبسردکن باید اشکال را رفع کرد و سپس اقدام به تزریق گاز به دستگاه کرد. پس از تزریق گاز هم باید محل تزریق را وکیوم کرد.

نکات مهم در شارژ گاز

برای چک کردن نشتی گاز آب سرد کن باید موارد احتیاطی همچون استفاده از دستکش و عدم استنشاق گاز رعایت شود.

همچنین برای تزریق گاز باید حوصله به خرج داد و نباید کپسول حامل گاز به یکباره درون کمپرسور تزریق شود زیرا دستگاه آسیب خواهد دید. خاموش بودن دستگاه حین کار و همچنین وکیوم کردن پس از شارژ گاز آبسردکن ضروری است.

جلوگیری از خالی شدن گاز آبسردکن

جلوگیری از خالی شدن گاز آبسردکن

نگهداری شارژ گاز آبسردکن تابع دو نکته حیاتی است؛ نخست کیفیت قطعات به کار رفته درون دستگاه و دوم نوع نگهداری.

یکی از اصلی ترین دلایل خالی شدن گاز آسیب به لوله های درونی یا بیرونی دستگاه است. توصیه می شود مدام آبسردکن را جا به جا نکنید یا اینکه آن را در معرض گرما قرار ندهید. همچنین روش تمیز کردن آبسردکن را به درستی انجام دهید تا  آسیبی به لوله ها نرسد.

نکته پایانی

در این مطلب سعی شد نگاهی داشته باشیم به شارژ گاز آبسردکن که البته بسیار شبیه به فرآیند تزریق گاز به یخچال-فریزر است. برای جلوگیری از آسیب به دستگاه حتماً باید تعمیرکاری متخصص فرآیند شارژ گاز را انجام بدهد.

شما می توانید برای شارژ کردن گاز آبسردکن خود از تعمیرات سایت کمک بگیرید. تمامی هزینه‌های اعلامی در تعمیرات سایت براساس نرخ‌نامه مصوب اتحادیه است و بابت تمامی خدمات نیز ۹۰ روز گارانتی به شما تعلق می‌گیرد.

5/5 - (3 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top