skip to Main Content
مرکز ارتباط سراسری مشتریان : ۰۲۱۴۵۴۳۷

زمانی که کولر گازی یا اسپیلت شما به اندازه‌ی کافی خنک نکند و یا روشن نشود، بدین معنی است که دچار مشکل شده است و باید برای تعمیر کولر گازی خود اقدام نمایید.

تعمیر اسپیلت و یا تعمیر کولر گازی در منزل ممکن است به نظر کمی دشوار باشد. در برخی از این موارد نیاز به تماس با متخصص تعمیر لوازم منزل می‌باشد. در اینجا مشکلات و ایراداتی که قابلیت برطرف شدن توسط خود شما را دارد، برای شما بیان می‌کنیم تا شاید بتوانید بدون نیاز به تماس با متخصص تعمیر لوازم خانگی به تعمیر کولر گازی خود بپردازید.

کمپرسور، خنک‌کننده، کندانسور، شیر گسترش و یا ترموستات از عناصر اصلی در کولر‌های گازی هستند که در صورت مواجه شدن با مشکل ممکن است ایراد از هر یک از این موارد باشد. در این راهنما اشاره‌ای به برخی از مشکلات سیستم تهویه‌ی مطبوع و راه‌حل‌های احتمالی برای آن‌ها می‌کنیم تا شاید بتوانید بدون صرف هزینه و وقت زیاد به تعمیر اسپیلت یا کولر گازی خود بپردازید.

تعمیر کولر گازی

ایرادات ممکن در کولر گازی و اسپیلت :

  • روشن نشدن کولر گازی
  • پخش کردن جریان هوای ضعیف
  • سیستم تهویه‌ی شما رطوبت مناسب را تأمین نمی‌کند.
  • با وجود کار کردن طولانی کمپرسور کولر گازی شما به خوبی کار نمی‌کند.
  • کمپرسور کولر گازی کمتر از حد لازم روشن می‌ماند.

ایرادات معمول در گولر گازی و اسپیلت

·       روشن نشدن کولر گازی

·       توزیع جریان هوای ضعیف

·       تولید رطوبت نا‌مناسب

·       کمپرسور زیاد از حد کار می‌کند

·       کمتر از معمول کار کردن کمپرسور

در این قسمت به بررسی ایرادات و مشکلات  برای تعمیر کولر گازی می‌پردازیم :

  • کولر گازی روشن نمی‌شود

دلایل احتمالی:

اگر کولر گازی یا اسپیلت شما روشن نمی‌شود در مرحله‌ی اول باید سیستم توزیع برق آن را به‌ خوبی چک کنید تا از رسیدن جریان برق به آن اطمینان حاصل کنید که در این صورت نیاز به تعمیر کولر گازی بر طرف می‌شود. اما اگر کولر گازی شما اصلاً کار نمی‌کند، از شایع‌ترین دلایل این مشکل این است که فیوز یا مدار قطع‌کننده به طور مناسب تنظیم نشده باشد و یا ترموستات کولر گازی معیوب شده باشد. همچنین ممکن است سوئیچ داخلی آن خاموش شده باشد.

راه حل‌های ممکن:

  1. اطمینان حاصل کنید که ترموستات در وضعیت خنک‌کننده تنظیم شده باشد و روی حالت گرم یا خاموش نباشد.
  2. مطمئن شوید که ترموستات روی درجه‌ای کمتر از دمای محیط تنظیم شده باشد.
  3. بررسی کنید که مدار قطع‌کننده ۲۴۰ ولت ترموستات، کمپرسور و ترانسفورماتور را کنترل می‌کند و دمنده‌ی کوره به ولتاژ ۱۲۰ ولت وصل شده باشد. همچنین چک کنید که دستگیره‌ی جدا کننده‌ی هوا در وضعیت روشن قرار داشته باشد.
  4. چک کنید که تمامی سوئیچ‌‌های داخل و اطراف کولر گازی در وضعیت روشن باشند، از جمله سوئیچ ایمنی خارجی که معمولاً در دیواره‌ی بیرونی در کنار واحد خنک‌کننده قرار دارد.
  5. چک کنید که سینی که مربوط به جمع‌آوری آب سر ریز شده می‌باشد، پر نشده باشد. در بسیاری از موارد سوئیچی در این قسمت تعبیه شده است که در صورت پر شدن آب دستگاه را خاموش کند.
  6. اطمینان حاصل کنید که درب هوای قسمت هوادهی به روی دستگیره‌ی هوا به صورت ایمن بسته شده باشد.

در صورت ادامه‌دار بودن مشکل با متخصص تعمیر لوازم منزل برای تعمیر اسپیلت خود تماس بگیرید.

تعمیر کولر گازی

  • توزیع جریان هوای ضعیف توسط کولر گازی یا اسپیلت

دلایل احتمالی :

معمولاً جریان هوا ضعیف می‌تواند حاصل یک فیلتر هوای کثیف شده و یا مسدود شدن مجرای عبور هوا باشد. همچنین ممکن است مسیر عبور هوا خم و یا حتی جدا شده باشد.

راه حل‌های ممکن :

  1. برای برطرف کردن این مشکل مطمئن شوید که فیلتر هوا تمیز باشد. در صورت کثیف بودن آن را جدا کنید و آن را تمیز کرده و یا تعویض نمایید.
  2. تمامی مجاری را چک کنید و مطمئن شوید که هیچ کدام مسدود و یا جدا نشده باشند.
  3. درب خروجی هوای کولر یا اسپلت را چک کنید که در وضعیت باز باشد.
  • سیستم تهویه‌ی شما رطوبت مناسب را تأمین نمی‌کند

دلایل احتمالی :

اگر سیستم شما به طور همیشگی رطوبت مناسب را تأمین نمی‌کند و بصورت چرخه‌های کوتاه مدت روشن و خاموش می‌شود، ممکن است اصلا نیازی به تعمیر کولر گازی و یا تعمیر اسپیلت خود نداشته باشید. این مشکل به علت بزرگ بودن بیش از حد کولر گازی شما برای سایز خانه بوجود آمده باشد.

یک کولر گازی بیش از اندازه بزرگ، هوا را خیلی سریع خنک می‌کند و ممکن است در مسیر خود رطوبت کافی را ایجاد نکرده باشد و یا ترموستات زمانی که به درجه حرارت مرطوب برسد، خاموش می‌شود.

             راه حل‌های ممکن :

  1. تنها راه حل اصلی این مشکل تعویض کولر گازی و تغییر سایز آن می‌باشد.
  2. با استفاده از کانال‌کشی، محوطه‌ای که دستگاه شما باید خنک کند را گسترش دهید.

اما در صورتی که سایز کولر شما مناسب می‌باشد اما همچنان رطوبت نا‌مناسب شما را آزار می‌دهد، که از دلایل آن ممکن است به دلیل نشت آب، باز بودن پنجره، عایق‌بندی نامناسب محیط و یا عدم وجود سیستم تخلیه مایع باشد. پس از بررسی این موارد در صورت برطرف نشدن مشکل با متخصص تعمیر لوازم منزل برای تعمیر کولر گازی و یا تعمیر اسپیلت خود تماس بگیرید.

تعمیر کولر گازی

  • با وجود کار کردن طولانی کمپرسور کولر گازی شما به خوبی کار نمی‌کند.

خنک‌کنندگی نامناسب و بی فایده همراه با یک چرخه کار کردن طولانی کمپرسور، نشانه‌ای از یک کمپرسور فرسوده است که توانایی خود را برای فشرده‌سازی و خنک کردن از دست داده است.

در این مورد نیاز است برای تعمیر کولر گازی و یا تعمیر اسپیلت خود با متخصص تعمیر لوازم خانگی تماس بگیرید. متخصص تعمیر کولر گازی پس از تست کمپرسور می‌تواند آن را تعمیر کرده و یا در صورت عدم قابلیت تعمیر آن را برای شما جایگزین نماید.

  • کمپرسور کولر گازی کمتر از حد لازم روشن می‌ماند

چرخه‌ی کوتاه کار کردن کمپرسور و خاموش و روشن شدن مرتب آن می‌تواند نشانه‌ی خراب بودن ترموستات، چکه کردن خنک‌کننده، خازن‌‌های منجمد شده و یا در موارد معدودی به علت بزرگ بودن سایز کولر گازی شما برای محیط تعیین شده باشد.

برای حل مشکلات ذکر شده می‌توانید با توجه به راهنما عمل کرده و یا با متخصص تعمیر لوازم منزل تماس بگیرید و نسبت به تعمیر کولر گازی خود اقدام کنید.

  1. از سالم بودن ترموستات اطمینان حاصل کنید.
  2. فیلتر هوا را تمیز کنید
  3. ممکن است به شارژ مجدد خنک کننده نیاز داشته باشید. در این مورد نیز نیاز به متخصص تعمیر لوازم خانگی برای تعمیر اسپیلت می‌باشد.

برخی از ایرادات احتمالی که برای کولر‌های گازی و اسپلیت‌ها بوجود می‌آید ممکن است نیاز به تعمیر توسط متخصص تعمیر لوازم منزل نداشته باشد و با چک کردن چند مورد کوچک بتوانید آن‌ها را مرتفع کنید. با داشتن اطلاعات اولیه در مورد  این گونه مشکلات و آشنایی با آنها می‌توانید در منزل خود به راحتی و بدون صرف هزینه به تعمیر کولر گازی و یا تعمیر اسپیلت خود بپردازید و در نهایت در صورت ادامه دار بودن مشکل با تکنسین تعمیر لوازم خانگی تماس بگیرید.

Rate this post

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top