skip to Main Content
مرکز ارتباط سراسری مشتریان : ۰۲۱۴۵۴۳۷

کاربردهای صنعتی متعددی در رابطه با تقطیر وجود دارند. تقطیر، مرحله ای است که در آن مایع از سایر مواد موجود در آن طی فرایند های مختلفی از نقاط جوش جدا می گردد که ، نمک زدایی آب، پالایش نفت و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به کاربرد آب مقطر و کاربردهای متعدد آن متمرکز می شویم.

شاید فکر کنید که آب مقطر تنها برای بررسی های آزمایشگاهی و همین طور تغذیه نوزادان تازه متولدشده به کار می رود، اما کاربرد آن فراتر از این موارد می باشد و باید بدانیم که امروزه آب مقطر یکی از مهمترین انواع آب به شمار می رود.

کاربر آب مقطر در مصارف خانگی و غیره :

  • کاربرد آب مقطر در آب آشامیدنی

شرط می بندیم از افراد زیادی شنیده ایدکه نوشیدن آب از شیر بسیار بهتر است، چرا که املاح موجود در آن مورد نیاز بدن می باشند. سوالی که برای این افراد مطرح می شود، این است که “چرا از آب مقطر جهت نوشیدن استفاده می کنید؟” آب مقطر تا اندازه ای همانند آب مرده می باشد، زیرا تمام املاح و مواد معدنی خود را از دست داده است و بدین ترتیب قابل نوشیدن نمی باشد.

در حقیقت، درست است که بدن انسان برای داشتن عملکرد بهتر نیاز به مواد معدنی دارد، اما سوال بزرگتر این است که آیا مواد معدنی تنها در آب شیر یافت می شوند و در واقع همان موادی هستند که بدن بدان ها نیاز دارد؟

مواد معدنی چون کلسیم ، آهن، منیزیم و مواد دیگر موجود در شیر در میوه ها و سبزیجات نیز یافت می شوند، اما در یک مورد اختلاف دارند که جنبه حیاتی آن می باشد: ساختار شیمیایی.

این مواد معدنی از آب های زیرزمینی و یا سطح آب به وجود می آیند و به خاطر گذشتن از روی سنگ ها، مملو از مواد معدنی می باشند، چرا که از معدن و خاک سرچشمه می گیرند. حال، دلیل اینکه متولد نشده ایم تا سنگ و خاک بخوریم این است که بدن ما به آنزیم هایی که در گذر از معدن یافت می شوند، احتیاجی ندارد. اما این موضوع برای گیاهان حالت معکوسی دارد، زیرا گیاهان از دل خاک و زمین پدید می آیند و قابلیت آن را دارند که این مواد غیرارگانیک را به صورت ارگانیک تجزیه نمایند و در دسترس انسان ها و حیوانات قرار دهند. پس بدین دلیل است که از گیاهان به عنوان بهترین منبع ویتامین و مواد معدنی مصرف می کنیم و از این طریق می توانیم تمام نیازهای بدن را برطرف سازیم، اما در مورد نوشیدن آب این طور نیست. لزومی ندارد که ما آب را تجزیه و باعث جذب آن شویم، جرا که وظیفه اصلی ما، تحویل دادن مواد مغذی و مقوی به سرتاسر بدنمان می باشد و خود بدن مرحله جذب آن را انجام خواهد داد. بنابراین، یکی از مهمترین کاربردهای آب مقطر، استفاده آن در آب آشامیدنی است. این نوع آب، به دلیل نداشتن مواد معدنی غیرارگانیک و همین طور سایر مواد آلوده و غیرمفید، بهترین آب نوشیدنی به شمار می رود.

کاربرد آب مقطر
کاربرد آب مقطر
  • کاربرد آب مقطر برای اتومبیل ها

یکی از کاربردهای آب مقطر ، استفاده از آن برای سیستم خنک کننده داخل رادیاتور اتومبیل است. آب شیر حاوی مواد معدنی است که باعث خورندگی و زنگ زدن ترکیبات فلزی موجود در موتور می گردد. برخلاف آن آب مقطر عاری از هرگونه مواد معدنی است و جهت خنک نمودن و همین طور تمیزکردن موتورها بسیار مناسب می باشد. در باتری های اتومبیل نیز از آب مقطر استفاده می شود، چرا که به دلیل عدم وجود مواد معدنی، طول عمر باتری را بالا برده و منجر به خوردگی و زنگ زدگی آن نمی گردد.

  • کاربرد آب مقطر در جهت بررسی های آزمایشگاهی

برخی این سوال برایشان مطرح می شود که چرا باید هنگام انجام آزمایشات شیمیایی از آب مقطر استفاده شود؟ پاسخ این است که آب مقطر به دلیل نداشتن مواد معدنی بر روی نتایج حاصل از آزمایشات تاثیرگذار نبوده و نتیجه ای را تغییر نمی دهد. مطالعات و بررسی های علمی نیز نیازمند دقت کاری میباشند و آب مقطر بهترین روش در این زمینه به شمار می رود تا درصد خطا را پایین بیاورد. زیرا تنها چیزی که در آب مقطر وجود دارد، H2O (آب) است و در ترکیب گشتن با مواد دیگر مشکلی را پدیدار نمی سازد.

  • کاربرد آب مقطر در زمینه پزشکی و بهداشتی

آب مقطر برای تمیزنمودن ابزار و وسایل بهداشتی و پزشکی پیشنهاد می شود، چرا که خالص و فاقد مواد معدنی بوده و منجر به لک شدن وسایل نمی گردد. علاوه بر این، آب مقطر در از بین بردن ذرات شوینده و داروی پاک کننده ای که جهت شستشوی ناخالصی ها به کار می روند، بسیار کارایی دارد . بنابراین، آب مقطر در این زمینه از کاربرد زیادی برخوردار است، زیرا به دلیل نداشتن مواد معدنی ، مشکلی را در وضعیت بیماران به وجود نمی آورد.

  • کاربرد آب مقطر در ساخت صابون

آب مقطر به خاطر نداشتن مواد شیمیانن در ساخت صابون بسیار عالی می باشد. چرا که مواد شیمیایی، تاثیرگذاری صابون را کاهش می دهند. فراموش نکنید که صابون به عنوان ماده شوینده جهت از بین بردن آلودگی و کثیفی مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین، به کاربردن آب تمیز و شفاف در افزایش کیفیت صابون بسیار حائز اهمیت می باشد. اگر به فکر این هستید که صابون های ارگانیک و محصولات شوینده در حمام را خودتان درست کنید، با استفاده از آب مقطر این کار را انجام دهید تا به نتایج بهتری در این زمینه دست یابید.

کاربرد آب مقطر
کاربرد آب مقطر
  • کاربرد آب مقطر در شستشوی موها

ابتدا اجازه دهید تا از تاثیرات مواد معدنی بر روی موهایتان بگوییم .  این مواد معدنی و یا یون ها قطعا تولید بار الکتریکی می کنند. در نتیجه، به راحتی به پروتئین موجود در داخل پوست سرتان می چسبند. دومین مورد اینکه، کلرین یا کلر که اغلب جهت از بین بردن باکتری ها در استخرها و همچنین در آب آشامیدنی استفاده می شود، می تواند به موهای شما آسیب رساند. دقت کرده ایدکه پس از بیرون آمدن از استخر، موهای شما حالت فرفری و یا مجعد به خود می گیرند؟ کلرین یا کلر دلیل اصلی این موضوع می باشد و باعث می شود تا موها، بی رنگ و سست گردند و پوست سرتان صدمه ببیند. همین طور خشکی و سختی موهایتان را نیز به همراه دارد.

  • کاربرد آب مقطر در پخت سبزیجات

باید بدانید زمانی که سبزیجات در آب شیر قرار می گیرند، تا حدودی رنگ دانه های خود را از دست می دهند و این حالت هنگامی است که محیط اسیدی و یا قلیایی باشد. معمولا سبزیجات سبزرنگ چون مارچوبه، اسفناج و مانند آن ها در محیط های اسیدی، رنگ خود را از دست می دهند. در حالی که سیب زمینی، پیاز و مانند این ها در محیط های باز بی رنگ می شوند. تنها راه حل در جلوگیری از این حالت، استفاده از آب مقطر است . آب مقطر از PH  خنثی ۷ برخوردار می باشد و همین امر باعث می گردد تا رنگ سبزیجات حفظ شود.

  • کاربرد آب مقطر در کنسرو کردن محصولات

آب مقطر بهترین گزینه جهت کنسروکردن میوه ها و سبزیجات می باشد، چرا که با حفظ رنگ و طعم، آنها را در بهترین شرایط کیفی نگه می دارد و از تیره گشتن آنها جلوگیری می کند و تمام این موارد به دلیل عدم وجود مواد معدنی و شیمیایی در آب مقطر می باشد. محصولات کنسروشده در آبی غیر از آب مقطر از طعم های نامطلوب و متفاوتی نیز برخوردارند و اگر در غذا قرار گیرند، طعم غذا را هم تغییر می دهند. اما آب مقطر چنین تغییراتی را به وجود نمی آورد.

کاربرد آب مقطر
کاربرد آب مقطر
  • کاربرد آب مقطر در آبیاری گیاهان

گیاهان به مواد معدنی چون منیزیم، کلسیم، نیترات و مانند این ها نیاز دارند که این مواد معدنی را از خاک و از طریق ریشه هایشان دریافت می کنند. بنابراین مواد معدنی اضافی و همین طور نمک برای آن ها زیان بار است. مواد شیمیایی چون کلرین یا کلر و همچنین کلرامین نیز برای گیاهان مفید نمی باشند و تمام این ها، مواردی هستند که در آب شیر یافت می شوند. کیفیت آب شیر نیز در مناطق مختلف، متفاوت است. به طوری که در برخی مناطق مقدار کلرین یا کلر، نمک و یا مواد معدنی شان نسبت به مناطق دیگر بیشتر می باشد و در نتیجه آسیب بیشتری به گیاهان وارد می گردد. اگر بخواهید به آزمایش و بررسی آب شیر هر منطقه بپردازید نیز زمان و هزینه زیادی را برای شما در بر خواهد داشت و باید این را بدانید که کیفیت آب شیر شما می تواند بسته به آب و هوا و همین طور عملکردهایی که روی آن انجام می دهند، در طول زمان تغییر کند. پس جهت تسهیل کار و رسیدن به نتایج مطلوب در این زمینه می توانید از سیستم تصویه آب و یا آب مقطر استفاده نمایید. چرا که آب مقطر فاقد هرگونه ذرات میکروسکوپی بوده و به رشد گیاه شما کمک می کند. بدین ترتیب مواد معدنی موجود در گیاهان بدون قرارگیری در محیط اسیدی و یا بازی به صورت کنترل شده می باشند.

  • کاربرد آب مقطر در شستشو و تمیزکردن

آیا تاکنون هنگام تمیزکردن شیشه، مانیتور کامپیوتر و یا شیشه تلویزیون، با لکه ها و رگه هایی که بر جای می مانند، مواجه گشته اید؟ این لکه ها و رگه ها، نمک های حل شده و مواد معدنی موجود در آب شیر و یا شوینده ها می باشند. بنابراین، باز هم آب مقطر خالص و بدون هیچ گونه مواد معدنی و شیمیایی بهترین راه حل برای شما می باشد و پس از تمیزکردن و یا شستشو، هیچ لکه و یا رگه ای را از خود بر جای نمی گذارد و زمان شستشو را برای شما کوتاه کرده و به صرفه است.

  • کاربرد آب مقطر در درست کردن یخ های قالبی

قابل توجه است که بدانید با هر نوع آبی اعم از آب باران، آب رودخانه، آب معدنی، آب دریا و مواردی از این قبیل می توان یخ خای قالبی ساخت. اما تنها آب مقطر است که یخ خای جامد و قالبی آن به صورت کریستالی و شفاف بوده و همین طور نسبت به سایر موارد مستحکم تر می باشند. دلیل اینکه آب استخر، سفید و آب آهک (کلسیم اکسید)، آبی روشن است، این می باشد که مورد اول دارای کلرین یا کلر ، و مورد دوم شامل مقدار زیادی آهک و کلسیم اکسید هستند. به عبارت دیگر، مواد معدنی موجود در آب به طور حتم در ظاهر آن تاثیرگذار می باشد. همچنین آب مقطر به دلیل خالص بودنش زودتر یخ بسته و به نقطه  انجام می رسد. در نهایت، یخ های قالبی ساخته شده از آب مقطر بهتر و با ارزش تر می باشند، چرا که به خاطر عدم برخورداری از مواد معدنی و شیمیایی در مزه و طعم نوشیدنی ها وشربت و حتی آب تغییری ایجاد نمی نماید.

کاربرد آب مقطر
کاربرد آب مقطر
  • کاربرد آب مقطر در لوازم و محصولات آرایشی

کاربرد آن در لوازم و محصولات آرایشی بسیار حائز اهمیت است و نامطلوبی آن می تواند بر روی تمام محصولات اعم از لوسیون ها، مرطوب کننده ها تا شامپوها، حالت دهنده ها و کرم های اصلاح تاثیر گذار باشد. فراموش نکنید که آب، یک حلال جهانی است. بدین معنی که می تواند بیشترین مقدار موجود در محلول را حل نماید. در تهیه محصولات و لوازم آرایشی، آب در حل نمودن بیشتر مواد غیرارگانیک مورد نیاز این محصولات نقش اصلی را ایفا می کند، چرا که خالص بوده و از هیچ مواد معدنی و شیمیایی تشکیل نیافته و در نتیجه در فرمول ساخت این محصولات و لوازم تغییری ایجاد نمی نماید. از این گذشته، این محصولات برای زیبایی و مراقبت پوست به کار می روند و در ساخت آن ها باید دقت لازم انجام گیرد که آب مقطر بهترین گزینه در این زمینه به شمار می رود.

بنابراین قبل از اینکه بطری آب مقطر را درون دهان خود سرازیر کنید، بهتر است که از فواید آن آگاه شوید و آن را درست استفاده نمایید، چرا که در زمره تمیزترین و سالم ترین آب ها قرار داشته و در اکثر موارد زندگی شما کاربرد دارد. علاوه بر این، اگر افراد دچار بیماری خاصی هستند و یا اینکه در مورد سلامتی خود حساس می باشند و می بایستی از مواد شیمیایی دوری کنند، می توانند از آب مقطر استفاده نمایند و زندگی سالم تری داشته باشند.

نکته: آب شیر شامل مواد معدنی (به طور معمول منیزیم و کلسیم) و مواد شیمیایی (معمولا کلرین یا کلر و کلورامین) تشکیل یافته، در حالی که در آب مقطر، تنها عنصر موجود همان آب یا H2O می باشد و عاری از هرگونه مواد معدنی و مواد شیمیایی است.

البته بعد از اینکه در مورد کاربرد های آب مقطر صحبت شد در صورت نیاز می توانید برای تهیه آن با تعمیرات سایت تماس بگیرید. تعمیرات سایت در راستای نگهداری و تعمیر لوازم خانگی اقدام به تهیه و توزیع آب مقطر برای مشتریان کرده است.

تفاوت آب مقطر با آب معمولی چیست؟

آب شیر شامل مواد معدنی و شیمیایی است، در حالی که در آب مقطر، تنها عنصر موجود همان آب می باشد و عاری از هرگونه ناخالصی است.

کاربرد ویژه آب مقطر در مصارف خانگی چیست؟

توصیه می شود تا برای دستگاه هایی چون اتو، بخور سرد، اتوپرس و بخارشوی صرفا از آب مقطر استفاده شود تا با مشکل گرفتگی در نتیجه تشکیبل رسوبات مواجه نشوید.

4/5 - (2 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top