skip to Main Content
مرکز ارتباط سراسری مشتریان : ۰۲۱۴۵۴۳۷

تعمیر لوازم منزل و تعمیر یخچال یکی از چالش‌هایی است که معمولاً افراد زیاد تمایلی ندارند که با آن دست و پنجه نرم کنند. در بین لوازم خانگی یخچال یکی از مهم‌ترین وسایلی است که در هر خانه یافت می‌شود و تقریباً زندگی بدون آن غیرممکن است. اگر یخچالی در خانه نباشد مواد غذایی بعد از مدت بسیار کوتاهی از بین می‌روند و فاسد می‌شوند. بنابراین بسیار طبیعی است که تعمیر یخچال و فریزر ساید بای ساید خراب شده به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای هر خانواده محسوب شود. تغییرات در صدای کار کردن یخچال، میزان سرما، دیر منجمد کردن مواد غذایی و مواردی از این قبیل هرکدام می‌توانند آغازی برای درگیری در فرآیند تعمیر یخچال فریزر ساید بای ساید محسوب شوند. البته این چالش به طور کلی برای تعمیر لوازم خانگی وجود دارد اما در مورد تعمیر یخچال به دلیل حساسیت این دستگاه و ضرورت استفاده از آن جدی‌تر است. در این مقاله قصد داریم نکاتی را درباره‌ی نگهداری و تعمیر یخچال برای شما توضیح دهیم.

تعمیر یخچال و فریزر ساید بای ساید
تعمیر یخچال و فریزر ساید بای ساید

نکاتی درباره‌ی نگهداری و تعمیر یخچال  :

۱- چرا باید از یخچال و‌ فریزر مراقبت کنیم تا به تعمیر یخچال فریزر نیاز نباشد؟

پاسخ به این سؤال بسیار ساده و روشن است؛ مهم‌ترین دلیل اهمیت مراقبت از یخچال قیمت بالای آن است. اگر لباس‌های ما کهنه شوند و از بین بروند به راحتی می‌توانیم لباس نوی دیگری را خریداری کنیم، اما اگر یخچال و فریزر خانه‌ی ما خراب شود، نمی‌توانیم به سادگی یخچال و فریزر نو را جایگزین آن کنیم و برای این کار باید متحمل هزینه‌های زیادی شویم. تجربه نشان می‌دهد که هر خانواده حداقل هر ۱۰ سال یکبار لوازم خانگی مانند یخچال و فریزر را با جایگزین نوی آن تعویض می‌کند. این در حالی است که در بسیاری از خانواده‌ها تا وقتی که یخچال و فریزر به کلی خراب نشوند، تعویض نمی‌شوند. در بسیاری از خانه‌ها یخچال‌هایی وجود دارند که مربوط به ۲۰ یا ۳۰ سال پیش هستند و بدون هیچ مشکلی کار می‌کنند. هم‌چنین به دلیل حجم و وزن زیاد یخچال انتقال آن از مکانی به مکان دیگر کاری مشکل است؛ به همین خاطر معمولاً تعمیر یخچال و فریزر ساید بای ساید آنقدر دردسر دارد که اکثر افراد آرزو می‌کنند هیچ‌گاه با چنین موقعیتی مواجه نشوند. این مسئله به ویژه برای تعمیر یخچال و فریزر ساید بای ساید که اندازه‌ی بزرگتری نسبت به سایر مدل‌های یخچال و ‌فریزر دارند، اهمیت بیشتری دارد؛ برای تعمیر ساید بای ساید علاوه بر هزینه‌های مربوط به تعمیرات باید هزینه‌هایی را هم برای حمل و نقل و جا به جایی یخچال و ‌فریزر بپردازید. در ادامه نکاتی را که باعث طول عمر بیشتر یخچال‌ و فریزر می‌شوند و شما را برای مدت زیادی از دردسرهای تعمیر دور نگه می‌دارند، توضیح خواهیم داد.

 

۲- چه مکانی برای یخچال مناسب است؟

مکانی که یخچال و ‌فریزر در آنجا قرار می‌گیرد، می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در طول عمر آن داشته باشد. همان‌طور که می‌دانید یخچال گرمای مواد غذایی و محتویات درون خود را گرفته و از فضای پشتی خود به محوطه‌ی بیرونی یخچال منتقل می‌کند. بنابراین وجود فضای مناسب برای تهویه راندمان یخچال و ‌فریزر را افزایش می‌دهد. اکثر خانواده‌ها یخچال و ‌فریزر را در آشپزخانه قرار می‌دهند؛ این مسئله به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اگر فضای آشپزخانه کوچک باشد، گرمای پشت یخچال نمی‌تواند به درستی به بیرون انتقال یابد؛ در نتیجه دمای موتور افزایش پیدا کرده و ممکن است مورد آسیب‌های جدی واقع شود. بعضی از خانواده‌ها نیز برای استفاده‌ی بیشتر از فضای آشپزخانه یخچال و ‌فریزر را به دیوار می‌چسبانند که این کار نادرست است؛ چرا که گرمای پشت یخچال در همان فضا محبوس شده و به دلیل افزایش دما، در عملکرد کمپرسور مشکل ایجاد می‌شود. بهتر است برای افزایش راندمان یخچال و ‌فریزر بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر فاصله از دیوار برای آن در نظر گرفت. همچنین دمای محیط نیز باید کنترل شود؛ اگر جریان هوا به قدر کافی در آشپزخانه وجود ندارد و یا معماری خانه طوری است که سرمای کولر به آشپزخانه نمی‌رسد، سعی کنید با قرار دادن یک پنکه کنار یخچال به خنک کردن موتور آن کمک کنید.

بهتر است برای افزایش راندمان یخچال و ‌فریزر بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر فاصله از دیوار برای آن در نظر گرفت.
تعمیر یخچال و فریزر ساید بای ساید
تعمیر یخچال و فریزر ساید بای ساید

 

۳– از مراجعه‌ی مکرر به یخچال اجتناب کنید 

بسیاری از ما عادت داریم برای هر کار کوچک و بزرگی در یخچال را باز کنیم. این عادت آن‌چنان در برخی از افراد پر رنگ است که حتی در مواقعی اصلاً نمی‌دانند برای چه کاری به سراغ یخچال رفته‌اند و درب آن را باز کرده‌اند و همین ندانستن سبب می‌شود تا گاهی برای چند دقیقه، به علت باز کردن درب یخچال فکر کنند و در طول این چند دقیقه درب یخچال همچنان باز است! این کار سبب می‌شود سرمای داخل یخچال بیرون بیاید و حجم وسیعی از هوای گرم به داخل یخچال برود. در چنین حالتی موتور یخچال باید برای چندین ساعت دوباره کار کند تا فضای داخلی یخچال مثل اول خنک شود. چنین حالتی باعث افزایش استهلاک دستگاه می‌گردد و از طول عمر یخچال و ‌فریزر کاسته می‌شود؛ بنابراین باید از زیاد باز و بسته کردن درب یخچال خودداری کرد. همچنین باید در هنگام بستن درب یخچال دقت کافی به خرج داد، چرا که گاهی ممکن است در یخچال به درستی بسته نشود و از درزهای آن هوای گرم به داخل یخچال نفوذ کند. جالب است بدانید بسیاری از مشکلاتی که باعث خرابی می‌شوند و شما را به فکر تعمیر یخچال و فریزر ساید بای ساید می‌اندازند، با رعایت همین نکته‌ی ساده از بین خواهند رفت.

 

۴– از کویل‌های کندانسور و واشر یخچال غافل نشوید!

کویل‌های کندانسور وظیفه‌ی از بین بردن گرما در یخچال و ‌فریزر را بر عهده دارند. کندانسور‌ها همان لوله‌های باریکی‌اند که در پشت یخچال قرار دارند و معمولاً مشکی رنگ هستند. البته در برخی مدل‌های جدیدتر یخچال‌ و فریزر کندانسورها قابل مشاهده نیستند و در داخل دستگاه قرار دارند؛ در این صورت به دلیل لایه‌ی محافظی که بر روی آن قرار دارد کمتر نیاز به تمیز کردن پیدا می‌کنند. این کویل‌ها در پشت و یا در زیر یخچال قرار دارند و به مرور زمان بر روی آن‌ها گرد و غبار و یا لایه‌ای از مواد دیگر قرار می‌گیرد که این لایه‌ها سبب می‌شوند تا دفع گرما برای این کویل‌ها به سختی انجام شود. در نتیجه مصرف انرژی افزایش می‌یابد و استهلاک دستگاه نیز بالا می‌رود. تمیز کردن منظم کویل‌ها زمان زیادی را از شما نمی‌گیرد؛ اما عدم انجام این کار می‌تواند به مشکلات فراوان و تعمیرات گران ‌قیمت منجر شود. به دلیل آنکه کویل‌ها لوله‌های ظریف و پر پیچ و خمی هستند، می‌توان برای راحتی کار آن‌ها را با یک قلم موی کوچک و یا یک مسواک فرسوده نیز تمیز کرد.

واشر یخچال نیز یکی دیگر از مواردی است که باید به صورت مستمر مراقب آن باشید و در صورت لزوم آن را تعویض کنید. منظور از واشر همان لایه‌هایی است که دور تا دور در یخچال‌فریزر را پوشانده است و مانع از ورود هوای گرم به داخل یخچال و خروج هوای سرد به بیرون از یخچال می‌شود. خوشبختانه تعویض واشر یخچال دردسر زیادی ندارد و قیمت واشر نیز ارزان است. واشر‌ها خاصیت آهنربایی دارند و در یخچال را محکم به بدنه می‌چسبانند اما این خاصیت آهنربایی به مرور زمان و در اثر استفاده زیاد کاهش می‌یابد. بنابراین باید آن را زیر نظر داشته باشید تا در صورت لزوم تعویض کنید.

 

۵- هر یخچالی تحملی دارد!

همان‌طور که هر انسانی آستانه‌ی تحملی دارد، هر یخچال و ‌فریزر نیز تا حد معینی از محتویات را می‌تواند درون خود جای دهد و آن‌ها را خنک نگه دارد. هرگز تصور نکنید که ذره ذره‌ی یخچال‌ و فریزر را باید از مواد غذایی پر کنید؛ چرا که هر ماده‌ای گرمای معینی دارد و گرفتن گرمای حجم بالای مواد غذایی سبب می‌شود تا موتور گاه دو برابر و یا حتی چند برابر کار کند؛ در نتیجه پس از مدت کوتاهی فرسوده و خراب می‌شود. اگر می‌خواهید از درگیر شدن در فرآیند تعمیر یخچال فریزر دور بمانید، از آن کم کار بکشید و با آن مدارا کنید. قرار دادن مواد غذایی گرم درون یخچال نه تنها ضرورتی ندارد، بلکه آسیب‌های زیادی را به موتور یخچال وارد می‌کند. در عوض مواد غذایی گرم را می‌توانید چند دقیقه در محیط بیرون نگه دارید تا داغی آن‌ها از بین رفته و فشار زیادی را به موتور یخچال وارد نکنند. معمولاً مدل‌های جدیدتر یخچال‌ و فریزر بدون برفک هستند؛ اما اگر هنوز در خانه‌تان از یخچال و فریزرهایی که برفک می‌زنند دارید، باید در فواصل زمانی منظم آن را برای چند ساعت از برق بیرون بکشید و یخ‌های آن را جدا کنید. این کار به انتقال بهتر سرما کمک فراوانی می‌کند.

۶- یخچال‌فریزر ساید بای ساید دارید؟

تعمیر یخچال و فریزر ساید بای ساید نسبت به یخچال‌ و فریزرهای عادی معمولاً مشکل‌تر و پیچیده‌تر است. یخچال و ‌فریزرهای ساید بای ساید مکانیزم پیچیده‌تری مانند آبسردکن، محفظه‌ی سبزیجات، یخ ساز و… را در خود جای داده‌اند و هر کدام از این بخش‌ها مراقبت ویژه‌ی خود را نیاز دارد. در واقع با خراب شدن هر کدام از این قسمت‌ها فرآیند تعمیر ساید بای ساید آغاز می‌شود. به همین خاطر برای تعمیر یخچال و فریزر ساید بای ساید باید حتماً به تعمیرگاه‌های مجاز این نوع از یخچال و ‌فریزرها مراجعه کنید. البته تا حد امکان سعی کنید که به مراکزی مراجعه کنید که در محل خدمات ارائه می‌دهند. این مراکز با اعزام متخصصان و کارشناسان به منزل یا محل کار شما مشکل را در محل شناسایی کرده و معمولاً در همان جا اقدام به تعمیر ساید بای ساید می‌کنند. درباره‌ی مکانیزم عملکرد یخچال‌ و فریزرهای ساید بای ساید دستورالعمل‌ها و مقاله‌هایی هم در اینترنت وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را مطالعه نمایید.

تعمیر یخچال و فریزر ساید بای ساید
تعمیر یخچال و فریزر ساید بای ساید

جمع‌بندی درباره نکاتی مربوط به نگهداری و تعمیر یخچال فریزر

با توجه به نکته‌های گفته شده در بالا به نظر می‌رسد که پیشگیری از ایجاد مشکلات در لوازم خانگی خصوصاً یخچال و ‌فریزر کار ساده‌تری نسبت به تعمیر آن‌ها پس از خرابی باشد. فراموش نکنید که لوازم خانگی یک شبه خراب نمی‌شوند بلکه ابتدا از اختلالات جزئی و مسائل پیش‌ پا افتاده به وجود می‌آیند که در طول زمان باعث به وجود آمدن مشکلات بزرگتر می‌شوند. بنابراین بهتر است برای رسیدگی به لوازم منزل خود برنامه‌ی زمانی منظمی را در یک دفترچه یادداشت کنید و در فاصله‌های زمانی منظم کارهای مربوط به نگهداری سرکشی و نظارت بر آن‌ها را انجام دهید و وضعیت را در آن دفترچه یادداشت کنید.

 

برای مطالعه و دریافت مقالاتی مفید در رابطه با نگهداری و تعمیر یخچال فریزر ساید بای ساید می توانید از لینک های زیر استفاده کنید.

۱ – ۸ مورد برای نگهداری و تعمیر یخچال فریزر

۲ – عیب‌یابی و تعمیر یخچال فریزر

۳ – نکاتی درباره‌ی نگهداری و تعمیر یخچال فریزر

۴ – ۱۵ نکته برای افزایش طول عمر و نگهداری یخچال فریزر

۵ – ۶ نکته برای نگهداری و تعمیر یخچال فریزر ساید بای ساید

۶ – نکات مهم برای استفاده از یخچال

 

 

Rate this post

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top