skip to Main Content
مرکز ارتباط سراسری مشتریان : ۰۲۱۴۵۴۳۷

چیلر جذبی چیست؟

چیلر جذبی چیست؟ چیلر جذبی یکی از فناوری های جدید و مهم در سرمایش به شمار می آید. چیلر جذبی تحت یک سیکل دائمی جذبی کار می کند. در این نوع چیلر ها به جای منبع الکتریکی از منبع گرمایی مثل بخار داغ یا شعله مستقیم برای سرمایش آب استفاده میکنند. بدین صورت صرفه جویی زیادی در مصرف برق صورت میگیرد.در این دستگاه بر خلاف چیلر تراکمی به جای انرژی الکتریکی کمپرسور از انرژی حرارتی و ژنراتور استفاده می گردد.

دراین چیلر سیال ثانویه ( معمولا لیتیوم بروماید) گاز های حاصل از تبخیر سیال اولیه ( معمولا آب )  را در تبخیر کننده جذب می کند.اغلب استفاده از آن در خنک کاری دستگاه های صنعتی مانند توربین های گازی و ژنراتور ها و استفاده در سیستم تهویه مطبوع برای مراکز  تجاری بزرگ و ساختمان ها می باشد.

در سیکل لیتیوم بروماید و آب ،  از آب به عنوان مبرد استفاده می شود و لیتیوم بروماید نقش ماده جاذب را دارد. ولی در سیکل آمونیاک و آب از آب به عنوان جاذب و از آمونیاک به عنوان مبرد استفاده می شود.

چیلر جذبی چیست؟

چه زمانی استفاده از چیلر جذبی به صرفه است؟

زمانی که گرمایی در حال هدر رفتن باشد مانند گرمای خارج شده از یک توربین ، گرمای اگزوز و یا گرمای حاصل از بویلر ها و دود کش ها برای ما میتوانیم  آن گرما برای تولید سرمایش استفاده کنیم. و دراین حالت چیلر جذبی به صرفه است ولی در حالتی که از شعله مستقیم منابعی مانند گاز یا گازوئیل برای تولید گرما استفاده شود دیگر صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

اجزای چیلر جذبی

۱-ابزوربر یا جاذب : وظیفه نگهداری فشار بخار اواپراتور در حالت خلاء را دارد. این عمل را از طریق جذب بخار مبرد در اواپراتور انجام می دهد.

۲-اواپراتور : عمل سرد کردن آب درون کویل ها را انجام می دهد.

۳- کندانسور : بخار مبرد که در قسمت ژنراتور آزاد می شود در کندانسور تبدیل به مایع می شود.

۴- ژنراتور : رساندن غلطت محلول لیتیوم بروماید به حالت اولیه اش

۵- مبدل حرارتی : انتقال حرارت از یک سیال به سیال دیگر در این قسمت انجام میشود.

 

انواع چیلر جذبی – چیلر جذبی چیست؟


چیلر جذبی تک اثره

چیلر جذبی تک اثره قدیمی ترین نوع چیلر جذبی محسوب می شود و در مقایسه با دیگر چیلر ها دارای کم ترین بازدهی می باشد. در بهترین حالت این چیلر ها دارای ضریب عملکرد ۷۵ درصد میباشند در صورتی که در چیلر جذبی شعله مستقیم این عدد ۱.۲ میباشد که نشان از کارایی و عملکرد بیش تر می باشد.تولید این گونه چیلر ها در جهان متوقف شده است وشاید برخی از کشور های جهان سوم از آن استفاده نمایند.

چیلر جذبی تک اثره
چیلر جذبی تک اثره

چیلر جذبی دو مرحله ای یا دو اثره

در این نوع چیلر جذبی از دو مرحله یا دو چرخه که روی هم قرار گرفته است استفاده می شود. فرق اصلی آن با چیلر جذبی تک اثره در قسمت ژنراتور آن است . لیتیوم برماید در دو مرحله در ژنراتور دما بالا و ژنراتور دما پایین غلیظ می شود. ضریب عملکرد چیلر جذبی دو اثره تقریبا دو برابر چیلر جذبی تک اثره می باشد. به همین خاطر امروزه بیش تر چیلر های استفاده شده در جهان از این نوع می باشد. بخار مصرفی در چیلر های جذبی دو اثره ۵۰ درصد مصرف بخار چیلر های تک اثره می باشد.

تعمیرات سایت متخصص در تعمیرات لوازم خانگی و تعمیر چیلر با سابقه پر افتخار در زمینه تعمیر انواع چیلر جذبی و چیلر تراکمی همیشه سعی کرده است خدمات با کیفیتی را ارائه دهد.در صورت هر گونه مشکل ما با تماس بگیرید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند. 

Rate this post

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top