skip to Main Content
مرکز ارتباط سراسری مشتریان : ۰۲۱۴۵۴۳۷

شوفاژ برقی همچون بخاری های برقی از جمله وسایل الکتریکی گرمایشی مورد استفاده در فصل زمستان است و خاموش شدن شوفاژ برقی یکی از مشکلات این وسیله برقی به شمار می رود که برای رفع آن باید به سراغ خدمات تعمیر شوفاژ برقی بروید.

شوفاژ برقی ها اگرچه نسبت به سایر ابزارهای گرمایشی محبوبیت کمتری دارد با این حال، برخی افراد از آن استفاده می کنند. علت خاموش شدن شوفاژ برقی می تواند مربوط به خرابی ترموستات، کابل و سوئیچ، خرابی المنت و اشکال در فن دستگاه باشد.

نحوه عملکرد شوفاژ برقی

شوفاژ برقی یا رادیاتور برقی، نوعی وسیله گرمایشی است که درون پره های آن به جای آب از روغن پر شده است. المنت های موجود در شوفاژ برقی روغن را گرم کرده و سبب حرکت آن در پره های رادیاتور می‌شود.

عملکرد شوفاژ برقی پس از گرم شدن روغن و حرکت آن درون رادیاتور، چیزی شبیه به شوفاژ است و در نتیجه آن چرخش هوای گرم در محیط شکل می گیرد. مهمترین علت روشن نشدن شوفاژ برقی همین عمل است یعنی اینکه چیزی مانع رسیدن درجه روغن به گرمای مورد نیاز بشود.

بیشتر بدانید: علت روشن نشدن شوفاژ برقی

نحوه عملکرد شوفاژ برقی

علت خاموشی شوفاژ برقی؛ خرابی کابل و سوئیچ

شما پیش از هرچیز برای یافتن علت خاموش شدن شوفاژ برقی باید بررسی کنید که آیا برق درون دستگاه وجود دارد؟ برای تشخیص این موضوع باید نخست با یک فازمتر برق درون پریز را بسنجید و سپس وضعیت ظاهری کابل را بررسی کنید.

علاوه بر این از وضعیت سوئیچ روشن/خاموش آن نیز غافل نشوید. ممکن است کلید قطع و وصل جریان برق به دستگاه خراب شده باشد که در این صورت کلید باید تعویض شود.

خرابی قطعات و خاموش شدن شوفاژ برقی

خرابی سوئیچ، ترموستات و المنت های گرمایشی از کلیدی ترین قطعات در خاموش شدن شوفاژ برقی به شمار می روند. به این ها باید قطعی کابل دستگاه را نیز اضافه کنید.

به عبارت دیگر، ممکن است سوختن المنت های گرمایشی یا از کار افتادگی ترموستات از روشن شدن دستگاه جلوگیری کند اما در عیب یابی این نکته را پیش از هرچیز در نظر بگیرید که آیا اصلا برق وارد دستگاه می شود، یا خیر؟

خرابی قطعات و خاموش شدن شوفاژ برقی

خرابی ترموستات شوفاژ برقی

ترموستات در هر وسیله سرمایشی و گرمایشی، به مثابه قلب آن سیستم در نظر گرفته می شود. همانطور که قلب خون را به بدن پمپاژ می کند، ترموستات نیز نیروی خروجی از سیستم سرمایشی و گرمایشی را تعیین می کند.

بنابراین علت خاموش شدن شوفاژ برقی درصورت وجود برق درون دستگاه، می تواند مرتبط با خرابی ترموستات باشد زیرا در صورت خرابی ترموستات، جریان برق به المنت متصل نشده و در نتیجه گرمایشی درون دستگاه ایجاد نخواهد شد.

روشن نشدن فن شوفاژ برقی

خرابی فن نیز می تواند علت خاموش شدن شوفاژ برقی در نظر گرفته شود. چه بسا برخی در برخی موارد دستگاه روشن شده و حتی تولید گرمایش صورت گرفته است اما این گرمایش بسیار کم‌تر از آن است که حتی پره ها را داغ کند.

دلیل اصلی عدم توزیع گرمایش درون شوفاژ برقی علاوه بر خرابی المنت به خرابی فن نیز مرتبط است. شاید فن دستگاه دچار کثیفی و گرفتگی شده یا اینکه موتور آن نیم سوز شده باشد. در هر صورت این قطعه باید بررسی شود تا دوباره بتواند انتقال حرارت را به خوبی انجام بدهد.

روشن نشدن فن شوفاژ برقی

سوختن المنت شوفاژ برقی

دست آخر اینکه دیگر علت خاموش شدن شوفاژ برقی می تواند به خرابی المنت مربوط باشد. این قطعه برق ورودی را به انرژی گرمایشی تبدیل می کند و در شوفاژ برقی نقش گرم کردن و به حرکت در آوردن روغن درون رادیاتور را بر عهده دارد.

اگر المنت دستگاه دچار خرابی شده باشد، هیچ تبدیل جریانی صورت نمی گیرد، هرچند که برق درون دستگاه جریان پیدا کرده باشد. المنت ها در صورت خرابی قابل تعمیر نیستند و باید تعویض شوند.

تعمیر شوفاژ برقی

مواردی که گفته شد صرفا برای این است که بدایند، احتمالاً چه مواردی علت خاموش شدن شوفاژ برقی شما شده است اما از اینجا به بعد کار را باید به تعمیرکاران متخصص بسپارید.

توصیه می شود اگر با کارهای فنی و الکتریکی آشنایی ندارید به هیچ عنوان دستگاه را باز نکنید، زیرا هم ممکن است به خودتان صدمه بزنید و هم اینکه قطعات سالم دستگاه را نیز دچار عیب و نقص کنید. این را هم در نظر بگیرید که سیم کشی های درون شوفاژ برقی پیچیده است و شما هنگام بستن مجدد دستگاه ممکن است دچار سردرگمی شوید.

بیشتر بدانید: هزینه تعمیر شوفاژ برقی

نکته پایانی

در این مطلب سعی شد در مورد علت خاموش شدن شوفاژ برقی صحبت شود. همانطور که گفته شد خرابی فن، المنت و ترموستات به علاوه قطعی کابل از محتمل ترین دلایل روشن نشدن شوفاژ برقی به شمار می رود.

شما می توانید برای دریافت خدمات تعمیر شوفاژ برقی از تعمیرات سایت کمک بگیرید. تعمیرات سایت با بیش از ۳۰ سال سابقه درخشان در حوزه تعمیرات انواع لوازم برقی خانگی، به عنوان یکی از محبوب ترین مجموعه‌ها است.

5/5 - (5 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top