skip to Main Content
مرکز ارتباط سراسری مشتریان : ۰۲۱۴۵۴۳۷

در تعمیر یخچالی که فریزر سرد ولی یخچال گرم است موارد زیر توسط تکنسین ها بررسی می شود. تعمیرات سایت متخصص در تعمیر لوازم خانگی در انواع برند ها می باشد، چنانچه نیازمند خدمات تعمیراتی هستید با ما تماس بگیرید.

 بررسی مشکل فریزر سرد و یخچال گرم

لوله های تبخیر کننده دستگاه کاملا یخ زده است

کل مجموعه گرم کن برفک های دستگاه در طول روز چندین مرتبه روشن می شود تا هر یخ زدگی ای که ممکن است بر روی لوله های تبخیر کننده ایجاد شود را ذوب کند.

اگر ذوب کننده برفک ها ایراد داشته باشد، این یخ زدگی ها همچنان بر روی لوله های تبخیر کننده ایجاد می شوند، و لوله ها با یخ بسته می شوند. اگر لوله های تبخیر کننده با یخ پوشیده شوند، جریان هوا از طریق این لوله ها محدود خواهد شد، و باعث می شود یخچال خنک نشود.

لوله های تبخیر کننده را چک کنید تا مشخص شود یخ زده اند یا خیر. اگر لوله های تبخیر کننده کاملا با یخ پوشیده شده اند، هر یک از قطعات سیستم یخ زدای دستگاه را بررسی کنید.

لوله های تبخیر کننده-

موتور فن تبخیر کننده

موتور فن تبخیر کننده هوای سرد را از لوله های تبخیر کننده بیرون می کشد و در سراسر فریزر به گردش در می آورد. اگر فن تبخیر کننده کار نمی کند، فریزر یا یخچال به اندازه ی کافی سرد نخواهد شد.

برای تشخیص اینکه موتور فن تبخیر کننده خراب است یا خیر، سعی کنید پروانه ی فن را با دست بچرخانید. اگر پروانه ی فن آزادانه نچرخد، موتور فن را تعویض کنید. علاوه بر این، اگر موتور اغلب اوقات سر و صدا ایجاد می کند، آن را تعویض کنید.

در آخر، اگر موتور اصلا کار نمی کند، با استفاده از یک مولتی متر سیم پیچ های موتور را برای تداوم عملکرد آن تست کنید. اگر سیم پیچ ها تداوم عملکرد را نشان نمی دهند ،موتور فن تبخیر کننده را تعویض کنید.

موتور فن تبخیر کننده-

کل مجموعه کنترل دمپر

کنترل دمپر هوا باز و بسته می شود تا مقدار مناسبی از هوای سرد داخل محفظه ی یخچال شود. اگر دمپر به درستی باز نشود، به اندازه ی کافی هوای سر را داخل یخچال نمی کشد. کنترل دمپر را چک کنید تا مشخص شود که ایرادی پیدا نکرده یا بسته باقی نمانده باشد.

مجموعه کنترل دمپر-

ترمیستور برقی

ترمیستور برقی دمای یخچال را کنترل می کند و دمای آن را به صفحه کنترل دستگاه می فرستد. سپس صفحه کنترل برق را براساس درجه دمای نشان داده شده بر روی ترمیستور برقی به کمپرسور و فن تبخیر کننده دستگاه می رساند.

اگر ترمیستور برقی ایراد داشته باشد، ممکن است کمپرسور و فن تبخیر کننده در مواقع ضروری کار نکنند، یا به طور مداوم و زیاد از حد کار کنند.

برای تشخیص اینکه ترمیستور برقی ایرادی دارد یا خیر، آن را با یک مولتی متر بررسی کنید. پیوستگی مقاومت ترمیستور برقی متناسب با دمای یخچال باید تغییر کند. اگر مقاومت ترمیستور تغیر نکند، یا تداوم عملکرد نداشته باشد، آن را تعویض کنید.

ترمیستور-

درجه حرارت صفحه کنترل

درجه حرارت صفحه کنترل ولتاژ را برای کمپرسور و موتور های فن فراهم می کند. اگر صفحه کنترل ایراد داشته باشد، ممکن است دیگر ولتاژی به کمپرسور و موتور های فن ارسال نکند.

مشکلات صفحه کنترل ها اغلب قابل شناسایی نیستند، ابتدا تمام قطعاتی که احتمال خرابی آنها می رود را چک کنید. اگر هیچ یک از قطعات دیگر ایرادی نداشته اند، به نظر می رسد باید درجه حرارت صفحه کنترل را تعویض کنید.

درجه حرارت صفحه کنترل

یخ زدای صفحه کنترل

صفحه کنترل یخ زدا تعیین می کند که هر چند وقت یکبار چرخه ی یخ زدایی اجرا شود. اگر صفحه کنترل یخ زدا خراب شود، یخچال چرخه ی یخ زدایی را اجرا نخواهد کرد، و عمل یخ زدگی روی لوله های تبخیر کننده ادامه می یابد.

اگر لوله های تبخیر کننده با یخ پوشیده شوند، یخچال برای خارج کردن گرمای درون دستگاه سخت تر کار خواهد کرد. در نتیجه، ممکن است یخچال بیش از حد داغ کند. اگر ترموستات و گرم کن یخ زدا به درستی کار کنند، صفحه کنترل یخ زدا احتمالا ایراد پیدا کرده است و نیاز به تعویض دارد.

یخ زدای صفحه کنترل-

تایمر یخ زدا

تایمر یخ زدا چندین مرتبه در طول روز گرم کن یخ زدا را روشن می کند تا هر یخ زدگی ای که ممکن است بر روی لوله های تبخیر کننده ایجاد شده باشد را ذوب کند. اگر تایمر یخ زدا ایراد داشته باشد، ممکن است دستگاه وارد چرخه ی یخ زدایی نشود، یا امکان دارد در طول چرخه ی یخ زدایی برقی به گرم کن یخ زدا نفرستد.

اگر سیستم یخ زدایی کار نمی کند، عمل یخ زدگی روی لوله های تبخیر کننده ادامه می یابد، و یخچال برای خارج کردن گرمای درون دستگاه سخت تر کار خواهد کرد. در نتیجه، ممکن است یخچال بیش از حد داغ کند.

برای تشخیص اینکه تایمر یخ زدا ایرادی دارد یا خیر، به آرامی شماره ی تایمر را بالا ببرید تا چرخه ی یخ زدایی به کار افتد. کمپرسور باید خاموش و گرم کن باید روشن باشد. اگر تایمر، برقی به قطعات یخ زدای دستگاه ارسال نمی کند یا در ۳۰ دقیقه از چرخه یخ زدایی خارج نمی شود، نشان دهنده ی آن است که تایمر یخ زدا جلو نرفته است. اگر تایمر یخ زدا کار نمی کند و جلو نمی رود، آن را تعویض کنید.

تایمر یخ زدا-

 

ترموستات یخ زدا

ترموستات یخ زدا دمای لوله های تبخیر کننده دستگاه را کنترل می کند. وقتی دمای این لوله ها به زیر درجه حرارت تنظیم شده نزول پیدا می کند، اتصالات ترموستات بسته می شود تا در طول چرخه ی یخ زدایی اجازه دهد برق در گرم کن یخ زدا جریان یابد.

در چرخه ی یخ زدایی، گرم کن یخ زدا هر نوع برفک و یخی که ممکن است بر روی لوله های تبخیر کننده ایجاد شود، را ذوب می کند. اگر ترموستات یخ زدا ایراد داشته باشد، اتصالات ترموستات بسته نخواهد شد. در نتیجه، ترموستات برقی برای گرم کن یخ زدا فراهم نمی کند. برای تشخیص خرابی ترموستات یخ زدا، با استفاده از یک مولتی متر تدوام عملکرد آن را چک کنید. اگر ترموستات یخ زدا هنگام رسیدن به درجه حرارت پایین از بازه عملکرد خود به طور منظم کار نمی کند، آن را تعویض کنید.

ترموستات یخ زدا-

صفحه کنترل اصلی

صفحه کنترل اصلی ممکن است ایراد داشته باشد. با این حال، خیلی به ندرت پیش می آید که صفحه کنترل اصلی دستگاه مشکلی به وجود بیاورد. قبل از تعویض صفحه کنترل، ابتدا تمام قطعاتی که احتمال خرابی آنها می رود را چک کنید. اگر هیچ یک از این قطعات ایرادی ندارند، به نظر می رسد باید صفحه کنترل اصلی را تعویض کنید.

چرا فریزر سرد ولی یخچال گرم است؟

یخ زدن لوله های تبخیر کننده، کار نکردن موتور فن تبخیر کننده، خراب شدن کنترل دمپر، ترمیستور برقی، صفحه کنترل یخ زدا، تایمر و ترموستات یخ زدا همگی منجر به گرم ماندن یخچال می شود.

چرا یخساز یخجال کار نمی کند؟

نرسیدن آب به یخساز به دلیل مسدود بودن خط انتقال آب، خرابی شیر برقی، یخ زدن لوله کوچک انتقال آب، خرابی مدول و ترموستات قالب یخساز از دیگر دلایل عدم یخسازی است.

4/5 - (9 امتیاز)

This Post Has One Comment

  1. یخچال سرد نمیکند در دمای پاین ولی فلیزر
    مرتب کار کار میکند لطفا راهنمای فرماید خودم
    کمی فنیهستم متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top