skip to Main Content
مرکز ارتباط سراسری مشتریان : ۰۲۱۴۵۴۳۷

تعمیر لوازم خانگی سالیانه مشکلات بیش از ۹۰ درصد از لوازم منزل را مرتفع می‌کند. در این مقاله ما به سه مشکل اساسی و همیشگی ماشین‌های ظرفشویی خواهیم پرداخت که خارج از مدل و نوع دستگاه اغلب این مشکلات برای ماشین‌های ظرفشویی دیده می‌شوند. سه نوع تعمیر در ماشین ظرفشویی که بیشتر دیده می‌شوند عبارتند از: عدم شستشوی مناسب ظرف‌ها، ماشین ظرفشویی نشتی آب دارد و ماشین ظرفشویی روشن نمی‌شود.  ما در این مقاله به شما راه حل تعمیر ماشین ظرفشویی را بدون اینکه نیاز باشد تعمیرکار خبر کنید، آموزش خواهیم داد. هر چند توصیه‌ی ما استفاده از تعمیرکاران مجاز تعمیر لوازم منزل است.

برای استفاده از این راهنما بهتر است دفترچه‌ی راهنمای ماشین ظرفشویی را کنار دستتان گذاشته و با راهنمای ما مقایسه کنید تا قسمت‌های کلیدی را متوجه شوید.

تعمیر ماشین ظرفشویی

چگونه یک ماشین ظرفشویی کار می‌کند؟

ماشین‌های ظرفشویی همانند ماشین‌های لباسشویی کار نمی‌کنند. ماشین ظرفشویی با ۲ تا ۳ گالن آب که در قسمت وان ماشین پر و با مایع ظرفشویی مخلوط و با اسپری چرخان بر روی ظروف پاشیده می‌شود، کار خود را انجام می‌دهد. سپس آب کثیف تخلیه و آب تازه و تمیز برای شستن ظروف جایگزین و این فرایند این بار برای شستن و آب کشیدن ظروف انجام می‌شود.

این چرخه بسته به تنظیمات شما تا چندین بار عمل می‌کند. در  ماشین ظرفشویی عنصر تنظیم دمایی دیده شده که گرمای آب را به ۱۴۰ تا ۱۶۰ درجه‌ی فارنهایت می‌رساند. سپس این عنصر گرمایش پس از تخلیه‌ی آخرین آب اقدام به خشک کردن ظروف می‌کند.

مشکل اول – برای تعمیر ماشین ظرفشویی : ظروف به خوبی تمیز نمی‌شوند.

  • شرایط اولیه را بررسی کنید. (در ۵ دقیقه)
    • آیا بیش از اندازه در ماشین لباسشویی ظرف چیده‌اید. دستورالعمل سازنده را بررسی کنید و میزان صحیح بارگذاری ظروف را مطمئن شوید.
    • آیا ظروفی مانع چرخش بازوی اسپری نمی‌شوند؟
    • آیا از مواد شوینده‌ی مناسب در ماشین ظرفشویی استفاده کرده‌اید؟
    • آیا شما قبل از بارگذاری ظروف تمامی‌خرده غذاها و آشغال‌ها را پاک کرده‌اید؟(شستشو لازم نیست)
    • آیا از شستشوی خاصی به دلیل سنگین بودن آب محیطتان استفاده می‌کنید؟

نکته: اضافه کردن یک مایع نرم‌کننده‌ی آب تا حد زیادی در شستشو به شما کمک خواهد کرد.

مرحله‌ی بعدی تنظیم درجه‌ی آب ماشین ظرفشویی است. باید اطمینان یآبید که آب به اندازه‌ی کافی داغ می‌شود و حداقل ۱۴۰ درجه‌ی فارنهایت را دارد. البته باید ماشین ظرفشویی این قآبلیت را داشته باشد. با قرار دادن یک دماسنج در ماشین ظرفشویی به راحتی می‌توانید درجه‌ی آب را متوجه شوید. اگر دمای آب به اندازه‌ی کافی بالا نمی‌رود، بهتر است با تعمیرکار مجاز تماس بگیرید و اگر مشکل عدم قآبلیت ماشین ظرفشویی است که توصیه می‌کنیم آن را عوض کنید.

  • بازوی اسپری را تمیز کنید.

قبل از آچار به دست شدن برای تعمیر ماشین ظرفشویی ابتدا بهتر است بازوی اسپری ماشین را بچرخانید تا اطمینان یآبید گیر ندارد. همچنین سوراخ‌های این بازوی اسپری را چک کنید که گرفتگی نداشته باشد. اگر بازو گیر داشته باشد و یا سوراخ‌های آن گرفته باشد، برای تعمیر ظرفشویی تنها کافیست آن را از محلش خارج و تمیز کنید.

ابتدا با خارج کردن پین و یا کلاهک انتهای سبدها آن‌ها را از جای خود خارج کنید. آب کمی‌در انتهای وان است که نیازی به نگرانی ندارد. این آب باید برای مهر و موم و خنک نگه داشتن موتور آنجا باشد. اگر خشک شود ممکن است باعث ترک خوردگی و نشتی ظرفشویی شود.

کلاه بازوی اسپری را در جهت عقربه‌های ساعت خارج کنید. شاید مجبور به استفاده از انبر دست شوید. اگر در هنگام خاموش شدن ماشین ظرفشویی صداهای عجیبی می‌شنوید ممکن است پمپ گیر داشته باشد.

  • سوئیچ شناور را پاک کنید

احتمالاً در تعمیر ظرفشویی به دلیل عدم تمیزی ظرف‌ها مشکل از سوئیچ شناور نیست ولی زمان زیادی نمی‌خواهد که آن را بررسی کنید و آن را پاک کنید. در اکثر ماشین‌های ظرفشویی سوپاپ شناور در قسمت پایین وان قرار دارد. پس از تمیز کردن، شناور باید به راحتی بالا و پایین برود.

  • ورودی والو را تمیز کنید.

برای تعمیر ماشین ظرفشویی بخصوص اگر مشکل آب گرم باشد، یکی از کار‌های رایج بررسی ورودی آب در محیط ظرفشویی می‌باشد. در اینجا قبل از ادامه‌ی فرایند تعمیر ظرفشویی ابتدا سطح آب را چک کنید. درب ماشین را ببندید، ماشین را روشن کنید تا اینکه آب در ماشین پر شود. دستگاه به طور خودکار خاموش می‌شود. درب را باز کنید. سطح آب را بررسی کنید. اگر آب به عنصر گرما نرسیده باشد، سطح آب خیلی کم است. درب را ببندید، اجازه دهید ماشین کار کند و در این حین والو و ورودی آب ماشین را تمیز کنید.

برق را قطع کنید. نیاز است چندین سیم را بررسی کنید. با قطع برق ماشین نیز خاموش می‌شود. قطع کننده‌ی آب معمولاً زیر لوله‌ی تأمین آب تعبیه می‌شود. دریچه‌ی ورودی معمولاً در قسمت پایین ماشین ظرفشویی نزدیک جلو نصب می‌شود.

پنل‌های پایین‌تر را بردارید و والو را جدا کنید. برای دسترسی به صفحه‌ی نمایش والو سیم نصب شده در داخل خود بدنه‌ی ماشین و پشت والو است. سیم را به آرامی ‌جدا کنید. سیم را نشانه‌گذاری کنید تا پس از بررسی و سلامت آن، دوباره به همان روش آن را جای خود بگذارید.

نکته: در کنار دست خودتان یک دستمال خشک داشته باشید تا با جداسازی لوله مقدار آب کمی ‌که هست را خشک کنید.

نکته: سر لوله‌ی جدا شده را داخل ظرفی گذاشته و کمی ‌آب را باز کنید تا رسوبات از بین بروند.

تعمیر ماشین ظرفشویی

مشکل دوم – برای تعمیر ماشین ظرفشویی : آب نشت کرده و در کف آشپرخانه جاری می‌شود.

  • محل نشت را پیدا کنید

درب‌های ضعیف آب‌بندی بیشترین نشتی را در برخی از مدل‌ها دارند. ما در این بخش از تعمیر ماشین ظرفشویی به این موضوع خواهیم پرداخت. در هنگام خالی کردن ظروف از ماشین ظرفشویی به خوبی قطره‌های آب لای درب را دنبال کنید تا محل نشتی را بیابید. با یافتن رطوبت و محل نشت به مرحله‌ی بعدی تعمیر ظرفشویی خواهیم رفت. با یافتن این محل باید پنل‌های جلویی پایین آن قسمت را باز کنید و به دنبال شیلنگ‌ها و نشتی بگردید. در برخی مواقع می‌توان برای تعمیر ماشین ظرفشویی بصورت موقتی کمی ‌این شیلنگ‌ها را دستکاری کرد ولی اغلب جوابگو نیست و کاری بسیار دشوار هم هست.

  • موضوعات ساده‌ی ابتدایی را بررسی کنید
  • واشر را بررسی کنید. اگر مشخص نیست ابتدا آن را تمیز کنید.
  • سوئیچ شناور را پاک کنید.
  • از مواد شوینده‌ی استاندارد برای ماشین ظرفشویی استفاده کنید. برخی از مایع‌های ظرفشویی خورنده هستند.
  • درب را تنظیم کنید

ممکن است درب ماشین ظرفشویی تنظیم نباشد. پس برای تعمیر ظرفشویی ابتدا نیاز است درب آن را بررسی کنید. درب باید کیپ بسته شود اگر سست بود ایراد دارد. اگر به نظر سالم بود بهتر است ماشین را روشن کنید و بر روی درب فشار بیاورید اگر صدا کاهش یافت درب سست است.

اکثر ماشین‌های ظرفشویی صفحه‌ای برای تنظیم محور درب‌ها  در بالای قاب دارند. برای تعمیر ماشین ظرفشویی که نشتی آب دارد ابتدا پس از بررسی مراحل سستی درب و در صورت اطمینان از سست بودن درب پیچ این محورها را کمی‌ محکم کنید. اما زیاد محکم نکنید که باعث خرابی دستگاه شود.

  • واشر دور درب را تعویض کنید

ممکن است برای تعمیر ماشین ظرفشویی متوجه خرابی و ترک واشر دور درب شوید. واشر‌ها به مرور زمان یا می‌شکنند یا خرد می‌شوند و یا دفرمه می‌شوند. یک واشر جدید از یک فروشگاه خریداری کرده و جایگزین کنید. مطابق با دستورالعمل‌های مندرج بر روی دستگاه واشر را عوض کنید.

مشکل سوم – تعمیر ماشین ظرفشویی : ماشین روشن نمی‌شود

برق ماشین را چک کنید

تمامی ‌ماشین‌های ظرفشویی باید پریز برقی در نزدیکی خود داشته باشند؛ خواه زیر سینک و یا نزدیک خود ماشین باشد. اگر دو شاخه جدا شده باشد که باید آن را به برق متصل کنید. اما اگر مشکل اتصال برق نبود، منبع تغذیه‌ی برق را بررسی کنید. به یاد داشته باشید ماشین ظرفشویی باید پریز منحصر به خودش را داشته باشد.

  • موتور را بچرخانید

گاهی ممکن است موتور کمی‌ جامپ کند؛ بخصوص اگر به مدت طولانی از ماشین ظرفشویی استفاده نشده باشد. اگر صدایی آمد و هیچ اتفاقی نیفتاد احتمال جامپ کردن موتور هست. برای تعمیر ماشین ظرفشویی که موتور آن جامپ کرده پانل‌های پایین را باز کنید. برق را قطع کنید و با دست خود پره‌های موتور را بچرخانید. اگر تیغه‌ها به راحتی چرخیدند با یک تعمیرکار مجاز تماس بگیرید.

اما اگر تیغه‌ها گیر داشت و با حرکت دست شما راه افتاد ممکن است مشکل مرتفع شود. در غیر اینصورت امکان مشکل برقی هم هست. بنابر‌این بهتر است سرویس کار مجاز بررسی کند.

تعمیر ماشین ظرفشویی

ابزارآلاتی که برای تعمیر ماشین ظرفشویی نیاز دارید :

ابزارآلات پیشنهادی کارشناسان ما برای تعمیر ماشین ظرفشویی در شرایط مورد نیاز عبارتند از :

  • پیچ گوشتی دو سو و چهار سو
  • یک سطل کوچک
  • زانو بند
  • دم باریک
  • لباس کار
  • انبر دست
  • مواد شوینده مناسب و ایمن
  • یک مسواک قدیمی
  • دستکش لاستیکی و ایمن
  • یک اسفنج تمیز
Rate this post

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top