skip to Main Content
مرکز ارتباط سراسری مشتریان : ۰۲۱۴۵۴۳۷

برای خیلی از ما تعمیر لوازم خانگی همواره یکی از چالش­های جدی بوده است و معمولاً برای تعمیر لوازم منزل دچار مشکل می­شویم. تعمیر مایکروویو جزءِ یکی از همین موارد در تعمیر لوازم خانگی است.

تعمیر مایکروویو
تعمیر مایکروویو

در این مقاله به چگونگی تعمیر مایکروفرکه روشن نمی‌شود می­پردازیم.

شرکت‌های مختلفی به عنوان تولیدکننده‌ی ماکروفر فعالیت می‌کنند و تنوع بسیار زیادی در بازار این کالای مصرفی وجود دارد اما اجزای تشکیل‌دهنده‌ی ماکروفرها مثل هم هستند. در زیر به شرح پنج علت عمده‌ی روشن نشدن ماکروفر می­پردازیم:

 

پنج علت عمده روشن نشدن ماکروویو:

·       سوئیچ درب (door Switch)

·       فیوز سرامیکی (Ceramic Fuse)

·       فیوز حرارتی یا کات اوت (Thermal Fuse or Cut Out)

·       لامپ مگنترون  (Magnetron)

·       مونتاژ قفل درب (Door Latch Assembly)

  • سوئیچ درب (Door Switch)
تعمیر مایکروویو
تعمیر مایکروویو

اگر ماکروویو شما روشن نمی­شود، شاید مشکل از سوئیچ درب آن باشد. سوئیچ درب که به عنوان سوئیچ متصل‌کننده‌ی اولیه یا ثانویه نامیده می­شود، این سوئیچ هنگامی که در ماکروفر بسته باشد، برق اجزای مختلف ماکروفر را تأمین می­کند و هنگامی که در ماکروفر باز است برق را قطع می­کند. گاهی مواقع امکان دارد هنگامی که این سوئیچ از کار افتاده است، صفحه‌ی نمایش طبیعی به نظر می­رسد اما ماکروفر کار نکند.

این سوئیچ‌ها در داخل کابین ماکروویو قرار گرفته‌اند. شما برای تست سوئیچ‌های متصل می‌توانید از مولتی‌متر استفاده کنید و با باز و بسته کردن درب ماکروویو هنگام استفاده از مولتی‌متر می‌توانید متوجه شوید که سوئیچ‌های شما سالم یا خراب هستند. اگر سوئیچ‌ها اتصال نداشتند، برای تعمیر مایکروویو در این حالت باید سوئیچ‌ها را تعویض کنید.

 

  • فیوز سرامیکی (Ceramic Fuse)
تعمیر مایکروویو
تعمیر مایکروویو

اگر ماکروویو شما روشن نمی‌شود و صفحه نمایش آن نیز خالی است، شاید مشکل از فیوز سرامیکی ماکروفر است. کار فیوز سرامیکی حفاظت از اجزای ماکروفر است، اگر شما دارای نوسانات شدید انرژی باشید یا یکی از اجزای داخلی مایکروویو دچار خطا بشود، وظیفه‌ی فیوز سرامیکی است که از دستگاه شما حفاظت کند. وقتی فیوز سرامیکی از کار می­افتد جریان برق متوقف می­شود و ماکروویو غیرفعال می­شود.

فیوز سرامیکی در داخل کابین در نزدیک نقطه‌ی ورود سیم برق است، توجه داشته باشید که قبل از هرگونه تعمیر مایکروویو سیم برق را جدا کنید. شما می­توانید فیوز سرامیکی را با استفاده از یک مولتی متر تست کنید و اگر فیوز سرامیکی دچار مشکل شده بود، برای تعمیر ماکروفر باید آن را تعویض کنید.

 

  • فیوز حرارتی یا کات اوت (Thermal Fuse or Cut Out)
تعمیر مایکروویو
تعمیر مایکروویو

اگر ماکروویو شما روشن نمی­شود، شاید کات اوت حرارتی دستگاه شما مشکل دارد. معمولاً در ماکروویوها از یک یا چند کات اوت حرارتی (گاهی اوقات نیز فیوزهای حرارتی نامیده می‌شوند) استفاده می­شود. این فیوزها برای محافظت از دستگاه در مقابل گرمای بیش از حد استفاده می­شوند. فیوز‌ها در داخل کابین ماکروویو و معمولاً در نزدیکی مگنترون قرار دارند، اگر کات اوت‌های حرارتی از کار بیفتند، نیروی برق قطع می­شود.

برای تعمیر مایکروویو ابتدا فیوز‌های حرارتی را قطع و سپس جدا کنید، در مرحله‌ی بعد آن‌ها را به وسیله‌ی مولتی‌متر تست کنید. اگر مشکل از فیوز‌های حرارتی باشد، برای تعمیر مایکروویو باید آن‌ها را تعویض کنید.

 

  • لامپ مگنترون (Magnetron)
تعمیر مایکروویو
تعمیر مایکروویو

اگر ماکروویو شما روشن نمی­شود، شاید مشکل از لامپ مگنترون دستگاه شما است. لامپ مگنترون یا لامپ امواج قطعه‌ی اصلی دستگاه مایکروویو می باشد و وظیفه‌ی گرم کردن غذا در مایکروویو را دارد. اگر مگنترون به هر علتی بسوزد، دیگر قابل تعمیر نیست و برای تعمیر مایکروویو باید تعویض شود.

 

  • مونتاژ ضامن (Door Latch Assembly)

اگر هیچ یک از مشکل‌های بالا وجود ندارد و ماکروویو شما روشن نمی‌شود، شاید مشکل از مونتاژ ضامن آن باشد. مونتاژ ضامن درب معمولاً شامل ۲ قلاب است که از درب ماکروویو خارج می‌شوند. این دو قلاب در داخل سوئیچ درب قرار می‌گیرند (سوئیچ درب به قاب ماکروویو نصب شده است). این قلاب‌ها با سوئیچ‌های درب در تماس هستند و این تماس باعث تأمین برق می­شود و همچنین باعث بسته نگه داشته شدن درب ماکروویو می­شود.

اگر هر یک از قلاب‌ها شکسته شوند، ممکن است دیگر سوئیچ‌ها با قلاب‌ها درگیر نشوند، در نتیجه این اتفاق دیگر انتقال برق انجام نمی­شود و ماکروفر دیگر روشن نمی­شود و شما ممکن است برای تعمیر مایکروویو مجبور به جایگزینی مونتاژ شوید. 

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نگهداری و تعمیر مایکروفر می توانید از مطالبی که قبلا توسط کارشناسان تعمیرات سایت تهیه شده است استفاده کنید :

۱ – نکاتی در رابطه با نگهداری و تعمیر مایکروفر

۲ – نکاتی درباره‌ی تعمیر مایکروفر

۳ – سوال های متداول در رابطه با نگهداری و تعمیر مایکروفر

۴ – چگونه تعمیر مایکروویو را انجام دهیم؟

۵ – چگونه مایکروویو خود را تعمیر کنیم

۶ – نکات ایمنی مایکروفر

۷ – ایمنی مایکروفر

 

 

Rate this post

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top