skip to Main Content
مرکز ارتباط سراسری مشتریان : ۰۲۱۴۵۴۳۷
Rate this post

تعمیر لوازم خانگی یکی از کارهایی است که معمولاً در تمام خانواده‌ها اتفاق می‌افتد و از آن گریزی نیست. برخی از لوازم خانگی مکانیزم پیچیده‌ای دارند و به راحتی نمی‌توان آن‌ها را در منزل تعمیر کرد. در عوض برخی دیگر از آن‌ها مکانیزم ساده‌ای دارند و با دانستن نکاتی می‌توان از آن‌ها مراقبت‌های ویژه به عمل آورد تا نیازی به تعمیر نداشته باشند و یا در صورت بروز هرگونه مشکل آن را به سادگی برطرف نمود. تعمیر آبسردکن نیز یکی از کارهای حوزه تعمیر لوازم منزل است که با انجام برخی از نکات می‌توان از آن پیشگیری کرد. در صورتی که حداقلی از میزان آگاهی درباره این دستگاه و ساختار آن داشته باشید می‌توانید مشکلات به وجود آمده را خودتان برطرف کنید، بدون آنکه دست به دامن تعمیرکار شوید و یا اینکه نیاز باشد تا دستگاه آب سردکن را از منزل خارج کنید. در این مقاله قصد داریم به نکاتی درباره پیشگیری از بروز مشکل و سرویس و تعمیر آب سردکن بپردازیم.

سرویس و تعمیر آب سردکن
سرویس و تعمیر آب سردکن

انواع مختلف آب سردکن‌ها

امروزه انواع مختلفی از آب سردکن‌ها تولید شده و در بازار به فروش می‌رسند. برخی از آن‌ها مخزن خارجی ندارند و به شیر آب لوله‌کشی شهری وصل می‌شوند. این دستگاه‌ها به طور مستقیم آب لوله‌کشی شهری را خنک می‌کنند. اما بعضی دیگر مخزن بیرونی دارند که با توجه به ظرفیت آن پس از هر مدت زمانی که ذخیره مخزن به پایان برسد، باید به صورت دستی پر شوند و دوباره بر روی دستگاه قرار داده شوند. از آب سردکن‌هایی که مخزن ندارند، معمولاً در مکان‌های با استفاده کم مانند منازل و یا شرکت‌ها استفاده می‌شود. زیرا در این مکان‌ها امکان جابجایی و تغییر دکوراسیون وجود دارد و دستگاه را می‌توان در هر نقطه دلخواه قرار داد. آب سرد کن‌هایی که به لوله وصل می‌شوند، معمولاً در مکان‌های اداری و جاهایی که مصرف بالا است، مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرا به دلیل استفاده مراجعه‌کنندگان و افراد دیگر میزان مصرف آب بالا است و اگر دستگاه مخزن بیرونی داشته باشد، پر و خالی شدن آن زحمات زیادی را در پی خواهد داشت که وصل شدن به شبکه آب شهری به صورت مستقیم این زحمت‌ها را از بین می‌برد.

آب سردکن‌هایی که در چند سال اخیر ساخته و به بازار عرضه شده‌اند، معمولاً یک شیر آب جوش نیز دارند. این دستگاه‌ها دو شیر آب و قرمز دارند که شیر آبی مخصوص آب سرد و شیر قرمز مخصوص آب جوش است. بنابراین در مکانیزم عملکرد دستگاه بخش آب سرد مانند یک یخچال و بخش آبگرم مانند یک سماور یا بخاری برقی عمل می‌کند. در ادامه نکاتی را برای مراقبت و تعمیر آب سردکن توضیح خواهیم داد.

اجزای مختلف آب سردکن

به طور کلی قبل از آنکه درباره‌ی تعمیر لوازم منزل و به خصوص سرویس و تعمیر آب سردکن صحبت کنیم، لازم است بدانیم که آب سرد کن‌ها چه بخش‌هایی دارند و از چه قسمت‌هایی تشکیل شده‌اند. شناخت این قسمت‌ها به ریشه‌یابی مشکلات احتمالی به وجود آمده کمک فراوانی می‌کند.

اولین و مهم‌ترین بخش آب سردکن، کمپرسور است که مانند کمپرسور یخچال عمل می‌کند. کمپرسورها بسته به انواع مختلف یخچال‌ها و آب سردکن‌ها و میزان قدرت آن‌ها بازدهی‌های مختلفی دارند. از کمپرسور همانطور که از نامش پیدا است برای فشرده کردن گازها استفاده می‌شود. گازی که از کمپرسور خارج می‌شود گاز پرفشاری بوده که وارد سیستم خنک‌کننده می‌شود و عملیات سرد کردن را انجام می‌دهد. البته خود کمپرسورها هم انواع مختلفی دارند که توضیح آن‌ها مفصل است و در این مقاله نمی‌گنجد.

قسمت دیگر آب سردکن لوله‌های آب هستند که در داخل دستگاه قرار دارند. جنس این لوله‌ها معمولاً از پلیمر است که به خنک نگه اشتن آب و کمتر کردن تبادل گرمایی با محیط کمک می‌کند.

کندانسور دستگاه یکی دیگر از قسمت‌های آب سردکن است که مشابه آن در یخچال نیز وجود دارد. معمولاً کندانسورها را به صورت لوله‌های مشکی باریکی در پشت دستگاه قرار می‌دهند که حالت مارپیچ دارند. کندانسورها وظیفه‌ی تبادل گرمایی با محیط را برعهده دارند.

بخش دیگر آب سردکن مخزن و بدنه آن است که یکی از اجزای مهم آن محسوب می‌شود. معمولاً مخزن داخلی آب سردکن‌ها را از جنس استیل مرغوب می‌سازند تا دوام بیشتری داشته باشد و در آن رسوب ایجاد نگردد. جداره بیرونی دستگاه نیز نقش مهمی در سلامت دستگاه بر عهده دارد؛ چرا که گاهی اوقات نیاز عملیات تعمیر آب سردکن به دلیل نفوذ آب از جداره‌ها به قسمت‌های داخلی آن به وجود می‌آید.

برخی از آب سردکن‌های جدیدتر در خود فیلترهای تصفیه آب دارند و علاوه بر گرم یا سرد کردن آب، به پاکسازی و تصفیه آن می‌پردازند. قسمت‌هایی که توضیح داده شد، اجزای مهم دستگاه بودند که قبل از انجام هرگونه سرویس و تعمیر آب سردکن باید از وجود آن‌ها اطلاعات داشته باشید تا بتوانید مشکل به وجود آمده را بهتر ریشه‌یابی کنید.

سرویس و تعمیر آب سردکن
سرویس و تعمیر آب سردکن

نکاتی برای مراقبت و سرویس و تعمیر آب سردکن 

در این قسمت مشکلات مختلفی را که ممکن است برای دستگاه آب سردکن شما به وجود آید و در نتیجه نیاز به سرویس و تعمیر آب سردکن داشته باشید توضیح داده و نکات مهم در پیشگیری از آن‌ها را ذکر می‌کنیم:

  • نشتی آب

در دستگاه‌های آب سردکن گاهی به دلیل افزایش فشار آب و یا فشار ناشی از گرمای دستگاه تهویه‌ی مطبوع، ممکن است نشتی پیدا کرده و آب به قسمت‌های بیرونی نفوذ کند. البته این اتفاق معمولاً یک مشکل جدی محسوب نمی‌شود و در اکثر موارد می‌توان آن را به سادگی برطرف کرد. با این حال اگر نشتی ادامه پیدا کند و به صورت یک مشکل ثابت بروز داشته باشد می‌تواند علامت یک مشکل جدی باشد. اگر نشتی با سفت کردن پیچ‌ها و یا گرفتن درزهای لوله‌ها برطرف نشود، باید دریچه‌ی ورودی آب را بررسی کنید یعنی مسیر اصلی ورود آب و آب سردکن را چک کرده و از محکم بودن اتصالات و درست بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. اگر پس از انجام این کارها هنوز هم مشکل نشتی ادامه داشت، ممکن است برخی از لوله‌ها دچار گرفتگی شده باشند و همین دلیل باعث افزایش فشار آب شده باشد؛ به همین شیر آب ورودی به آب سردکن را باز کرده و آن را از دستگاه جدا کنید؛ سپس محلولی از آب و سرکه را به داخل لوله‌های دستگاه بفرستید. این کار باعث می‌شود تا جریان آب و سرکه از داخل لوله‌ها آغاز شده و هرگونه گرفتگی و انسداد را برطرف نماید و به تبع آن مشکل شما حل خواهد شد.

  • مشکلات مربوط به فشار آب

کم یا زیاد بودن فشار آب می‌تواند به خودی خود یک مشکل محسوب شود. در قسمت آب گرم دستگاه آب سردکن، باید درجه حرارت آب را به درستی تنظیم کنید. زیرا در صورت تنظیم نبودن این درجه ممکن است درجه‌ی حرارت بیش از حد بالا باشد و در نتیجه فشار آب افزایش یافته و به دستگاه آسیب جدی وارد شود. همچنین آبی که استفاده می‌کنید ممکن است دارای املاح زیادی باشد و این املاح پس از مدتی در لوله‌ها ته نشین شده و ایجاد رسوب کنند. این رسوب‌ها باعث تنگ‌تر شدن مجاری عبور آب شده و فشار آب را کاهش می‌دهند. برای به حداقل رساندن میزان این رسوب‌ها  بهتر است قبل از ورود آب به آب سردکن، در مسیر ورودی یک دستگاه آب تصفیه کن و یا یک صاف کننده کوچک آب نصب کنید تا رسوبات اضافی آب گرفته شود.

  • بررسی فیلترهای آب

معمولاً فیلترهای آب باید در هر شش ماه تا ۱۲ ماه یکبار جایگزین شوند. چرا که روزنه‌های این فیلترها و الیاف آن‌ها ممکن است اشباع شده باشد و خاصیت پاکسازی خود را از دست بدهد. در نتیجه رسوبات آب کم کم در لوله‌ها ته نشین شده و ممکن است شیرها و اجزای داخلی دستگاه را خراب کند. بنابراین بررسی مرتب فیلترها در بازه‌های زمانی معین یکی از نکات مهم برای پیشگیری از ایجاد نیاز به سرویس و تعمیر آب سردکن است. دستورالعمل‌های مختلف و همچنین انواع مدل فیلترها بستگی به مدل دستگاه شما دارد؛ برای همین باید برای اطلاعات بیشتر و آگاهی از دستورالعمل‌های مربوطه به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید.

  • بررسی مسائل مرتبط با دمای آب

ممکن است در بعضی اوقات آب سرد تولید نشود و یا آب داغ دمای بالایی نداشته باشد. معمولاً در این مواقع باید سیم برق را بررسی کنید. چرا که ممکن است در سیم برق اختلال و یا قطعی وجود داشته باشد و به همین خاطر برق به درستی به دستگاه نرسد. این امر سبب می‌شود تا دستگاه نتواند به درستی کار خود را انجام دهد و حتی نوسانات برق به دستگاه آسیب جدی برساند. در برخی مواقع سیم برق دستگاه سالم است اما هنوز هم به دستگاه برق نمی‌رسد؛ در این مواقع باید جعبه فیوز دستگاه آب سردکن را بررسی کنید. گاهی ممکن است این فیوزها بسوزند و یا نیم سوز شوند؛ در نتیجه در فرآیند سرویس تعمیر آب سردکن ممکن است نیاز به تعویض آن‌ها با قطعات نو پیدا کنیم.

به خاطر داشته باشید که برای سرویس و تعمیر آب سردکن به عملیات پیچیده‌ای نیاز نیست؛ گرچه ممکن است تصور شما از تعمیر لوازم خانگی ، گرفتن پیچ گوشتی به دست و باز کردن پیچ‌های دستگاه باشد، اما در مورد سرویس و تعمیر آب سردکن باید تصور خود را تغییر دهید؛ گاهی فرآیند مراقبت و سرویس و تعمیر آب سردکن با یک پارچه ساده نیز می‌تواند انجام شود. چون لوله‌های کندانسور مدام در معرض محیط هستند و بر روی آن‌ها گرد و غبار می‌نشیند. این گرد و غبار ممکن است به میزانی برسد که مانع از تبادل گرمایی درست کندانسور با محیط شود؛ بنابراین با یک پارچه ساده قابل پاکسازی است.

سرویس و تعمیر آب سردکن
سرویس و تعمیر آب سردکن

همچنین برخلاف تولیدکنندگان قدیمی، تولید کنندگان جدید از پیچ‌های ساده برای مونتاژ قطعات داخلی دستگاه استفاده می‌کنند؛ پیچ‌هایی که گاهی به سادگی با دست نیز قابل باز و بسته شدن باشد. برای همین قبل از باز کردن هر پیچی به این فکر کنید که آیا واقعا نیاز است این پیچ باز شود؟ بهتر است کویل‌ها را نیز در بازه‌های زمانی منظم تمیز کنید. برای تمیز کردن کویل‌ها یک پارچه مرطوب کافی است اما اگر خواستید از مواد شوینده استفاده کنید، از آن دسته محلول‌ها استفاده کنید که ترکیبات شیمیایی خشنی ندارند؛ زیرا ممکن است ترکیبات شیمیایی آن به ساختار کویل‌ها آسیب برساند. در پایان توجه داشته باشید که نباید از آب سردکن مدام کار بکشید؛ هر بار که آب مخزن آب سردکن تمام می‌شود برای پر کردن آن عجله نداشته باشید و اجازه دهید دستگاه زمانی را برای استراحت داشته باشد و گازهای آن به درستی در لوله‌ها جریان یابند. این زمان برای تولید گازهای خنک کننده نیاز است و همچنین به اجزای مختلف دستگاه استراحت می‌دهد.

 

رای مطالعه و دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نگهداری و تعمیر آبسردکن می توانید مقالات زیر را مطالعه کنید ، البته به یاد داشته باشید که کارشناسان تعمیرات سایت در ساعات اداری آماده پاسخگویی سوالات شما در مورد نگهداری و سرویس و تعمیر آب سردکن می باشند و می توانید با شماره تلفن شرکت جهت برقراری ارتباط تماس حاصل فرمایید.

۱ – نکاتی درباره مراقبت و تعمیر آبسردکن

۲ – ۹ مورد برای نگهداری و تعمیر آبسردکن

۳ – نکات تعمیر آبسردکن

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top