skip to Main Content
مرکز ارتباط سراسری مشتریان : ۰۲۱۴۵۴۳۷

اتو کردن شلوار یکی از بهترین روش ها برای صاف کردن آن است. اما خوشبختانه این بدان معنا نیست که شما نیازمند تجهیزات خاصی برای این منظور می باشید. شما می توانید از همان اتو بخاری که تیشرت های خود را اتو میزنید، برای اتو کردن شلوار ها هم استفاده کنید. تنها تفاوت آن، نحوه ی اتو زدن آن است. به جای عقب و جلو کشیدن اتو بر روی پارچه، پرس کردن کم کم (تکه به تکه) شلوار، کمک می کند تا چروک های آن بدون کش آمدن مواد پارچه، صاف شود.

نحوه ی استفاده از اتو بخار خود را یاد بگیرید. اگرچه دستورالعمل های استفاده از هر اتو، مدل به مدل آن متفاوت است، مفهوم کلی یکسان است. ابتدا قبل از زدن دوشاخه ی اتو به برق، مخزن آب آن را پر کنید تا از هر گونه خرابی و نیازمند شدن به تعمیر اتو بخار جلوگیری شود. سپس سیم را به برق بزنید و تنظیمات مورد نظر خود را انتخاب کنید. چند دقیقه ای صبر کنید تا آب آن گرم شود.

آماده کردن اتو برای اتو کردن شلوار-

بخش۱ :اتو کردن شلوار را از بالا شروع می کنیم

همیشه به جای صاف قرار دادن اتو بر روی سطح، آن را عمودی بر روی سطح قرار دهید تا مانع از سوختگی سطح مورد نظر شود. هنگامی که آماده ی اتو زدن شلوار خود شده اید، این موارد را در ذهن به یاد داشته باشید:

• هنگام اتو کردن شلوار ها تنها کاری که با اتو باید انجام دهید، این است که بدون عقب و جلو کردن آن بر روی پارچه که در حالت عادی معمولا انجام می دهید، به آرامی چند لحظه یا حدود ۲ ثانیه آن را به سمت پایین فشار دهید و هنگام اتو کردن بخار آب را بر روی پارچه بپاچید.

•تنظیمات مناسب را انتخاب کنید. ابتدا اتیکت درون شلوار را چک کنید. به توصیه هایی که اتیکت شلوار برای میزان حرارت و تنظیمات استفاده از اتو می دهد، توجه کنید. تنظیمات اتوی خود را طبق توصیه های درج شده بر آن تنظیم کنید.  اگر اتیکت نگهداری لباس از بین رفته است، در مقاله های مورد نظر مربوط به همین موضوع جستجو کنید.

•اگر مطمئن نیستید چه تنظیمانی را انتخاب کنید، ابتدا بر روی داخل پارچه ی شلوار امتحان کنید، جایی که هیچ لک و علامتی دیده نمی شود (مثل قسمت قرار گرفتن کمربند یا جیب ها) اگر نمی دانید از چه تنظیماتی برای اتو کردن استفاده کنید، از پایین ترین دمای ممکن شروع کنید.

تنظیم درجه حرارت مناسب اتو-

•با باز کردن زیپ شلوار، قسمت کمر شلوار خود را تاه کنید، تا بتوانید جیب های شلوارتان را بیرون بکشید و قسمت سر جیب ها را اتو کنید. یکی از جیب ها را صاف بر روی میز اتو پهن کنید. با استفاده از اتو آن را صاف کنید. همین کار را برای جیب دیگر شلوار تکرار کنید. با هر بار فشار دادن اتو بخار آب را بر روی پارچه بپاچید.از آنجایی که جیب ها خیلی کوچک هستند، قسمت خوبی برای امتحان کردن اتو بر روی آن می باشد.

اتو کردن قسمت کمربند شلوار-

•شلوار را روی میز اتو بکشید تا لبه ی میز در داخل کمر شلوار قرار گیرد، طوری که شلوار روی میز کشیده شود (لبه ی میز را بپوشاند). ابتدا قسمت قرار گرفتن کمربند شلوار را اتو کنید. دوباره قسمت کمر شلوار را روی لبه ی میز بکشید تا کاملا از قسمت خشتک به بالای شلوار دور میز را بپوشاند. حال بقیه ی قسمت های بالای شلوار را اتو کنید.  در صورت نیاز شلوار را بچرخانید تا به خوبی تمام قسمت های بالای شلوار را اتو کنید

• فشار های کوتاه و آرام بر روی پارچه بیاورید. فشار زیاد و طولانی مدت می تواند باعث افتادن طرح زیپ بر روی شلوار یا خط افتادن روی آن شود. اگر شلوار شما پیله دارد، سعی نکنید پیله ها را با فشار اتو از بین ببرید. آنها را مثل اولش تاه کنید و همانطور که هست اتو کنید.

• برای محافظت از پارچه و جلوگیری از برق افتادن آن، روی قسمتی از شلوار را که می خواهید اتو کنید یک تکه پارچه بیاندازید. اطمینان حاصل کنید که پارچه کرک و پشمی نباشد.

خط انداختن در اتو کردن شلوار-

بخش ۲: خط انداختن در اتو کردن شلوار

•خط اتوی شلوار را پیدا کنید. شلوار را به صورت طولی بر روی میز اتو پهن کنید. پاچه های شلوار را روی هم به یک طرف آن صاف بر روی میز پهن کنید. به دنبال خط اتوی اصلی روی هر دو طرف پشت و جلوی شلوار باشید. مطمئن شوید که خط اتوی قسمت روی هر دو پاچه ی شلوار به خوبی بر روی هم قرار گرفته باشند. سپس همین کار را بر روی قسمت داخلی پاچه ها انجام دهید. اگر خط اتو های اصلی به وضوح دیده نمی شوند مراحل زیر را دنبال کنید:

– پایین هر یک از پاچه های شلوار را نگاه کنید تا درز آنها را پیدا کنید.

– درز های درونی و بیرونی پاچه های شلوار را از قسمت سجاف آن بر روی هم قرار دهید.

– پاچه شلوار عقبی را بر روی میز پهن کنید.

– در حالیکه درز های شلوار را روی هم قرار داده اید، سجاف شلوار را با اتو صاف کنید.

– دورترین نقاط از درز های شلوار، نشان دهنده ی خط اتو های قسمت پایینی شلوار هستند.

– همین کار را برای پیدا کردن خط اتو های قسمت بالای شلوار بر روی درز بیرونی کمر شلوار خود انجام دهید.

اتو کردن خط-

 

• با اتو کردن خط اتو های روی یک پاچه شلوار شروع کنید. ابتدا، هر یک از پاچه های شلوار که روی پاچه دیگر قرار می گیرد را تا قسمت کمر آن یک تاه تمیز بزنید تا بتوانید پاچه شلوار زیری را اتو کنید. خط اتو های زیرین قسمت جلو را با اعمال فشار کم، اتو کنید. سپس به قسمت خط اتو های بالایی بروید و آن قسمت را هم سریع و کوتاه اتو کنید. حال که هر دو قسمت انتهایی شلوار اتو زده می باشد، به پایین شلوار برگردید و تا بالای شلوار خط اتو های شلوار را اتو کنید تا یک خط اتوی تمیز بر روی آن ایجاد کنید.

– اتو زدن را تا بالای شلوار تا قسمت کمربند آن ادامه ندهید. خط اتو های بالای شلوار را تا زیر قسمت پایینی پیله ها اتو نکنید. برای شلوار های غیر پیله دار، خط اتو های بالای شلوار را تا ۶ اینچ زیر کمربند اتو نکنید.

– به یاد داشته باشید که با هر فشار اتو را از روی شلوار بلند کنید. هنگام اتو کردن، اتو را به طور پیوسته بر روی خط اتو تا بالا نکشید. این کار می تواند موجب کش آمدن پارچه ی شلوار شود و ظاهری غیر معمول و به شلوار شما بدهد.

– مگر اینکه برچسب های مراقبتی خلاف این موضوع را گفته باشند، در این صورت از بخار آب غافل نشوید، چرا که استفاده از بخار آب در هنگام اتو باعث می شود خط اتوی شلوار به وضوح باقی بماند.

– مراقب جیب های شلوار در بالای آن باشید. جیب ها را به بیرون، خارج از مسیر اتو تا بزنید تا جیب ها در بالای شلوار شما جا نندازد

اتو کردن چروک های شلوار-

•همین طور اتو کردن را برای خط اتو های پشت و پاچه دوم شلوار ادامه دهید. هنگامی که اتو کردن خط اتو های جلوی شلوار را به پایان رساندید، در صورت دلخواه؛ همین کار را برای پشت شلوار هم تکرار کنید. سپس پاچه شلوار رویی را به حالت اولیه ی خود به پایین برگردانید. شلوار را برگردانید، طوری که پاچه ای که همین الان اتو کردید حال بر روی پاچه ی دیگر قرار گیرد. با دقت پاچه شلوار رویی را به بالا و روی کمر آن برگردانید، مراقب باشید خط اتوی شلوار را خراب نکنید. همین کار را بر روی پاچه دوم تکرار کنید، ابتدا خط اتو های رویی و سپس پشت پاچه شلوار را اتو کنید.

– در صورت نیاز، در این بین هر یک از پاچه ها را اتو کنید تا هر چروک باقی مانده بر روی پاچه شلوار را از بین ببرید. فقط مراقب درز های وسط پاچه های شلوار باشید چرا که هنگام اتو کردن ممکن است جا بیندازد.

– برای نگه داشتن خط اتو، اجازه دهید پاچه ی اول، قبل از تاه زدن برای اتو کردن پاچه دوم، کاملا خنک شود.

بخش ۳:حفظ خط اتوی شلوار

اجازه دهید شلوار خنک شود. بعد تمام کردن اتوی پاچه دوم شلوار، پاچه ی اول را به حالت اولیه ی خود برگردانید به طوری که کاملا بر روی پاچه ی زیری بخوابد. سپس قبل از برداشتن شلوار اجازه دهید برای مدتی روی میز اتو بماند. اجازه دهید شلوار خنک شود تا قبل از برداشتن شلوار از روی میز، خط اتوی شلوار شق و رق بر روی آن بماند.

استفاده از پارچه نمدار-

 از محلول سرکه استفاده کنید. به میزان مساوی آب و سرکه سفید را با هم مخلوط کنید. این محلول را درون محفظه ی آب اتو بریزید تا بتوانید با آن پارچه را مرطوب کنید و یک پارچه ی غیر کرکی را کمی نم دار کنید. قبل از برداشتن شلوار از روی میز اتو، بخشی از شلوار که چروک است را با این پارچه ی نم دار بپوشانید تا قسمت چروک شلوار تمام رطوبت پارچه را جذب کند. محلول آب و سرکه را بر روی این پارچه اسپری کنید تا مجددا آن نم دار شود، سپس همین کار را روی قسمتی دیگر انجام دهید. این کار را تکرار کنید تا کل چروک های شلوار از بین برود و شلوار کاملا صاف شود.

– با استفاده از اسپری اتو و یک پارچه از خیس شدن ناگهانی شلوار جلوگیری می کنید.

– اجازه دهید شلوار روی میز اتو بماند تا خشک شود.

استفاده از یک قطعه چوب-

شلوار را خشک فشار دهید. با استفاده از یک قطعه چوب جلا داده نشده (بدون رنگ و روغن) مثل سر برس مو، بخار ماندگار در شلوار را بیرون بکشید. روی شلواری که هنوز بر میز اتو پهن است، با چوب به پایین یکی از خط های اتوی آن ضربه وارد کنید. هنگام انجام این کار، چوب را چند ثانیه ای در مکان مورد نظر نگه دارید، در بالای میز اتو خط اتوی دو پاچه را بر روی هم قرار دهید. سپس دوباره چوب را بلند کنید و این فرآیند را در طول هر خط اتوی شلوار تکرار کنید.

– چوب باید جلا داده نشده باشد تا رطوبت باقیمانده از بخار آب را جذب خود کند.

آویزان کردن شلوار-

شلوار خود را آویزان کنید. از یک جا لباسی مخصوص شلوار استفاده کنید تا شلوار شما را به درستی بر روی خود نگه دارد و از سُر خوردگی، خراب شدن خط اتوی آن یا چروک شدن شلوار جلوگیری شود. شلوار را همان گونه که بر روی میز اتو پهن کرده بودید بر روی جا لباسی آویزان کنید.  قسمت خارجی یکی از پاچه های شلوار را به دور میله ی جالباسی بیاندازید به طوری که پاچه ی دیگر صاف بر روی آن بخوابد.

– ممکن است شلوار شما حتی پس از خشک کردن با ضربات چوب، هنوز کمی نم داشته باشد. اجازه دهید چند ساعتی بر روی جالباسی آویزان باشد و قبل از پوشیدن آن در هوای آزاد خشک شود.

 بیش تر بخوانید: نکات ایمنی اتو بخار

Rate this post

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top