skip to Main Content
مرکز ارتباط سراسری مشتریان : ۰۲۱۴۵۴۳۷

ماکروویو همچون خیلی از لوازم خانگی ممکن است دچار اشکال شود، در این نوشته قصد داریم به علت خاموش نشدن فن مایکروویو بپردازیم که خود یکی از اشکالات این وسیله خواهد بود.

علت خاموش نشدن فن مایکروویو می تواند به دو قطعه یعنی میکروسوئیچ درب یا برد کنترل مایکروویو مرتبط باشد؛ به این موارد اضافه کنید خرابی موتور، مسدود شدن فیلتر زغال چوب و مسدود شدن فیلتر چربی را که هر کدام می تواند دلیلی بر خاموش نشدن فن دستگاه باشد. در ادامه بیشتر به این موارد پرداخته ایم.

کاربرد فن در مایکروویو

فن یکی از قطعات حیاتی در تمام مدل های مایکروفر است، این قطعه تا فضای داخلی مایکروفر را از دود و بوی مواد غذایی خالی می کند. در واقع فن ماکروفر، با جذب دود یا بخار باعث بهبود عملکرد مایکروویو می شود.

با این حال خرابی فن مایکروفر می تواند مشکلات زیادی را برای دستگاه به وجود بیاورد؛ در واقع با خرابی فن مایکروویو، قطعه ای جهت جذب دود و بخار حاصل از غذا در مایکروفر وجود نخواهد داشت و کیفیت عملکرد دستگاه نیز به وضوح افت پیدا می کند.

بیشتر بدانید: علت داغ شدن بیش از حد بدنه ماکروفر

خرابی سوئیچ درب؛ علت خاموش نشدن فن مایکروویو

خرابی سوئیچ درب؛ علت خاموش نشدن فن مایکروویو

نخستین علت خاموش نشدن فن مایکروویو می تواند مربوط به خرابی میکروسوئیچ باشد. در این حالت شما پس از پایان کار دستگاه درب آن را باز می کنید اما فن آن هنوز خاموش نشده است.

میکروسوئیچ با بسته شدن درب، برق را به دستگاه متصل می کند و هنگامی که درب باز باشد جریان برق قطع خواهد شد. البته این نکته را باید اشاره کرد که اگر درب مایکروویو باز باشد موتور فن و چراغ داخلی برق دارند.

به هر جهت تعمیرکار باید با استفاده از یک مولتی ‌متر سوئیچ درب دستگاه را و برق آن را چک کند. در صورت وجود ایرادی در سوئیچ، این قطعه باید تعریف شود.

خرابی برد هوشمند، دیگر علت خاموش نشدن فن مایکروویو

اگر با فشردن کلید های خاموش یا توقف مایکروویو، دستگاه خاموش نمی‌ شود، احتمالاً مشکل آن مربوط به برد دیجیتالی خواهد بود.

برد هوشمند همۀ قسمت‌ های مایکروویو را با استفاده از رله‌ ها کنترل می کند. یکی از نشانه ‌های خراب بودن برد این است که بعد از تمام شدن برنامه‌ ی پخت، رله خاموش نمی ‌شود و همانطور روشن باقی می ماند؛ روشن ماندن رله نیز خود علت خاموش نشدن فن مایکروویو است.

تعمیر و بررسی رله ها کار شما نیست، تعمیرکار متخصص برای تشخیص ایراد در برد هوشمند باید رله‌ ها را برای تست رسانا بودن با مولتی ‌متر آزمایش کند. در صورت اشکال در برد و رله ها این قطعه باید تعویض شود.

خرابی برد هوشمند، دیگر علت خاموش نشدن فن مایکروویو

دیگر اشکالات مرتبط با فن مایکروویو

علاوه بر علت خاموش نشدن فن مایکروویو، موارد دیگری را هم به صورت جانبی با آن می توان در نظر گرفت؛ از جمله این موارد مسدود شدن فیلتر زغال و همچنین مسدود شدن فیلتر چربی است.

اگر فن مایکروویو نتواند به خوبی دود و بوی غذا را تخلیه کند، علت آن خرابی فن مایکروفر مربوط به فیلتر زغالی خواهد بود.

همچنین فیلتر دیگری در زیر دستگاه وجود دارد که به فیلتر چربی معروف است؛ این فیلتر بعد از گذشت مدتی، پر از چربی شده و لازم است تمیز شود.

چرا تعمیر فن مایکروویو تخصص نیاز دارد؟

بررسی میکروسوئیچ و برد مایکروفر نیازمند دانش و تخصصی است. این دانش به ویژه باید در زمینه مدارهای الکتریکی و مایکروویو باشد؛ بنابراین اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید بهتر است از یک فرد کار بلد و تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.

در حقیقت قطعاتی همچون مگنترون موجود در دستگاه مایکروویو ولتاژ بالایی برق دارند که این امر موجب می شود کار تعمیر برای افراد عادی و بدون تخصص خطرناک و ریسک پذیر شود.

بیشتر بدانید: چرا بدنه مایکروفر برق دارد؟

دلایل و علت خاموش نشدن فن مایکروویو

یافت علت خاموش نشدن فن مایکروویو در تعمیرات سایت

در تعمیرگاه تخصصی تعمیرات سایت تیمی متشکل از سرویس کاران و فنی کاران متعهد و با سابقه مشغول به فعالیت هستند و می توانید برای عیب یابی علت خاموش نشدن فن مایکروویو از ما کمک بخواهید.

5/5 - (2 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top