skip to Main Content
مرکز ارتباط سراسری مشتریان : ۰۲۱۴۵۴۳۷

مایکروفر یکی از پرطرفدارترین لوازم برقی خانگی در جامعه مدرن است؛ این وسیله از چندین قطعه مجزا ولی مرتبط با یکدیگر بهره می برد که میکروسوئیچ درب مایکروفر یکی از آن ها است.

از آنجایی که مایکروفر سیستم حساب می شود، اختلال در هرکدام از قطعات آن فرآیند گرم کردن غذا را به کلی مختل خواهد کرد. بر همین اساس خرابی میکروسوئیچ مایکروفر مانع روشن شدن مایکروفر شما خواهد شد.

میکروسوئیچ درب مایکروفر چیست؟

اگر به هنگام پخت غذا بخواهید درب ماکروفر را باز کنید، موفق نخواهید شد و این نشان دهنده کارکرد میکروسوئیچ درب مایکروفر است. در هنگام کارکرد دستگاه، اشعه ماکروفر از مگنترون تولید می شوند و دستگاه برای حفظ سلامتی شما درب را قفل می کند.

میکروسوئیچ زبانه و درب مایکروفر را به یکدیگر چفت می کند و پس از این کار سیگنالی را مبنی بر قفل شدن درب دستگاه به برد آن می فرستد. اگر به هردلیلی میکروسوئیچ خراب شده باشد، این اتفاق رخ نمی دهد و در نتیجه دستگاه کار نخواهد کرد و از این رو خرابی میکروسوئیچ یکی از دلایل روشن نشدن مایکروفر خواهد بود.

برای رفع خرابی میکروسوئیچ می توانید از خدمات تعمیر ماکروفر تعمیرات سایت کمک بگیرید.

میکروسوئیچ درب مایکروفر چیست؟

محل قرار گیری میکروسوئیچ

از آنجایی که وظیفه این قطعه جلوگیری از باز شدن درب حین روشن بودن ماکروفر است، محل قرارگیری میکروسوئیچ درب مایکروفر در قسمت جلویی آن و بین درب و محفظه داخلی طراحی شده است.

به این ترتیب میکروسوئیچ با قفل کردن زبانه درب، مانع باز شدن آن و ورود اشعه تولیدی مگنترون به بیرون از دستگاه و آسیب به دیگران می شود.

بیشتر بدانید: موتور گردان مایکروفر چیست؟

انواع میکروسوئچ مایکروفر

درون هر مایکروفر ۳ عدد میکروسوئیچ قرار گرفته است که عبارتند از:

  • میکروسوئیچ اولیه یا اصلی
  • میکروسوئیچ ثانویه یا ناظر
  • میکروسوئیچ مانیتور

در ادامه عملکرد هر کدام از این میکروسوئیچ ها توضیح داده شده است.

نحوه عملکرد میکروسوئیچ

نحوه عملکرد میکروسوئیچ

هنگامی که دکمه درب مایکروفر را فشار می دهید، چرخشی اهرم وارد درون صفحه گردان میکروسوئیچ درب مایکروفر اتفاق می افتد.

سپس چفت های بالا و پایین درب از حالت قفل خارج می شوند، در این حالت میکروسوئیچ اولیه و ثانویه باز یا خاموش شده و میکروسوئیچ مانیتور نظارت بر ایمنی، بسته یا روشن می شود. این فرآیند به صورت معکوس به هنگام بستن درب مایکروفر اتفاق می افتد.

خرابی میکروسوئیچ مایکروفر

اگر سوئیچ اولیه و ثانویه مایکروفر از کار بیفتند، درب مایکروفر چفت نمی شود و باز است؛ کارکردن دستگاه در این وضعیت می تواند به تابش پرتوهای خطرناک به بیرون از محیط مایکروفر منجر شود اما در حقیقت این اتفاق نمی افتد زیرا سومین میکروسوئیچ درب مایکروفر، یعنی سوئیچ مانیتور اجازه نمی دهد.

در حقیقت آنچه که به هنگام خرابی میکروسوئیچ اولیه و ثانویه، سبب از کار افتادن دستگاه می شود، این است که که میکروسوئیچ ایمنی منبع تغذیه (برق) را قطع می کند و به همین دلیل نیز به آن سوئیچ ایمنی یا مانیتور نیز گفته می شود.

تعویض میکروسوئیچ درب مایکروفر

برای عیب یابی میکروسوئیچ درب مایکروفر شما نیاز به مولتی متر خواهید داشت. اما پیشنهاد می کنیم که خودتان شخصاً دستگاه را باز نکنید زیرا برای دسترسی به میکروسوئیچ باید کارهای از جمله تخلیه بار خازن انجام دهید که این کار در صورت انجام ناصحیح می تواند به دستگاه و شخص شما آسیبی جدی وارد کند.

همچنین میکروسوئیچ هر دستگاهی نمی تواند به دستگاهی دیگر بخورد و شما باید حتماً مشابه میکروسوئیچ دستگاه خود را تهیه کنید. بنابراین برای تعویض میکروسوئیچ درب مایکروفر حتما از خدمات تعمیر ماکروفر کمک بگیرید.

تعویض میکروسوئیچ درب مایکروفر

دلایل خرابی میکروسوئیچ

میکروسوئیچ درب مایکروفر دارای عمر مفیدی طولانی است و چندان آسان دچار مشکل نخواهد شد، اما این قطعه دربرابر بهره‌برداری بد یا استهلاک آسیب پذیر است.

اگرچه عمر مفید و مقاومت میکروسوئیچ بالا است و در برابر ضربه محکم است اما منظور ضربه های جزئی و متوسط است. زمانی که فشار زیاد به میکروسوئیچ درب وارد شود، یا اگر دستگاه به سختی ضربه ببیند، این قطع دچار خرابی می شود.

جلوگیری از خرابی میکروسوئیچ

همانطورک که اشاره شد خرابی میکروسوئیچ یک علت کارنکردن دکمه ماکروفر و کل دستگاه است. برای جلوگیری از خرابی میکروسوئیچ درب مایکروفر توصیه می شود که درب دستگاه را به آرامی باز و بسته کنید و وزن خود را روی درب نیندازید.

همچنین دستگاه را از دسترس کودکان دور نگه دارید زیرا باز و بسته کردن درب دستگاه باری آنان جذاب است اما این بازی می تواند باعث از بین رفتن میکروسوئیچ درب مایکروفر شود. در کنار این موارد، همواره و به هنگام بهره‌برداری از ماکروفر مطالعه دفترچه راهنمای مایکروفر آن را مد نظر داشته باشید.

نکته پایانی

در این مطلب سعی شد که در مورد میکروسوئیچ درب مایکروفر و کارکرد آن برای شما توضیح بدهیم. این قطعه در میان قطعات مایکروفر قیمت زیادی ندارد و شما می توانید برای تعویض آن با تعمیرات سایت تماس بگیرید.

تعمیرات سایت با بیش از ۳۰ سال سابقه درخشان در حوزه تعمیرات انواع لوازم برقی خانگی، به عنوان یکی از محبوب ترین مجموعه‌ها است. در مجموعه تعمیرات سایت خدمات تعویض این قطعه با میکروسوئیچ وارداتی و برند ماکروفر شما انجام می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top