skip to Main Content
مرکز ارتباط سراسری مشتریان : ۰۲۱۴۵۴۳۷

چرا ماشین لباسشویی صدا می دهد؟ در این مقاله به طور کامل بررسی کرده ایم.

صدا دادن ماشین لباسشویی شما در طول چرخه ی شستشو سر و صدا ایجاد می کند، ما در اینجا راهنمایی هایی برای تعمیر ماشین لباسشویی برای شما آورده ایم.

زمانی یک ماشین لباسشویی صدای ناهنجار ایجاد می کند که بخش چرخشی دستگاه فرسوده یا شل شده باشد. مسئله ای که باعث صدای ناهنجار می شود می تواند مربوط به بخش های متعددی درون محفظه ی شستشوی ماشین لباسشویی شما باشد.

اگر این صدای ناهنجار تنها هنگامی که ماشین لباسشویی در حالت چرخش می باشد، رخ دهد؛ می تواند نشانه ی فرسوده شدن لوله بلبرینگ دستگاه باشد. برای تعمیر ماشین لباسشویی خود، ممکن است نیاز به راهنمای خدمات تعمیرات ماشین لباسشویی خود داشته باشید.

چرا لباسشویی صدا می دهد

چرا ماشین لباسشویی صدا می دهد؟

۱- بلبرینگ اصلی معیوب
۲- قرقره درایو اصلی
۳- کوپلر موتور معیوب
۴- کلاچ فرسوده
۵- تسمه درایو پاره شده
۶- پمپ تخلیه ی فرسوده یا مسدود شده
۷- انتقال دهنده ی معیوب
۸- ضربه گیر (ماشین لباسشویی های با درب جلو)
۹- فنر ها و تسمه ها (ماشین لباسشویی های درب بالا)
۱۰- پروانه هم زن (ماشین لباسشویی های با درب بالا)

معیوب بودن بلبرینگ در صدا دادن لباسشویی

وقتی ماشین لباسشویی می چرخد، بر روی بلبرینگی حرکت می کند که اجازه می دهد مخزن آزادانه بدون کوچکترین محدودیتی حرکت داشته باشد. اگر این بلبرینگ فرسوده شده باشد، هنگام چرخش مخزن لباس ماشین لباسشویی صدایی بلند و ناهنجار به گوشتان خواهد رسید.

یک راه خوب برای تشخیص اینکه صدا دادن ماشین لباسشویی شما از بلبرینگ آن می باشد این است که صدای ماشین لباسشویی با گذشت زمان بدتر و بلند تر می شود. این بدین معناست که بلبرینگ دستگاه شما خراب تر می شود و کم کم کاملا از بین می رود.

بلبرینگ در ماشین لباسشویی شما یک شیء فلزی دایره ای شکل است که تعداد زیادی توپ های فلزی کوچک درون خود دارد. این توپ های فلزی کوچک درون بلبرینگ در یک ردیف قرار گرفته اند و وقتی مخزن ماشین لباسشویی می چرخد به حرکت در می آیند.

اگر بلبرینگ شروع به فرسوده شدن کند، معمولا این توپ های فلزی کوچک درون آن ممکن است یکی یکی بیافتد و موجب صدایی شود که به گوش شما می رسد.(اگر مخزن لباس ماشین لباسشویی شما در جلوی دستگاه قرار دارد، درب آن را باز کنید و آن را با دست بچرخانید. اگر صدایی سایشی شنیدید یا دیگ لباسشویی به صورت ناموزون چرخش داشت، بلبرینگ اصلی دستگاه به احتمال زیاد فرسوده شده و نیاز به تعویض خواهد داشت.)

بلبرینگ همچنین ممکن است روان نباشد. اگر صدایی که می شنوید بیشتر صدایی شبیه به صدای جیغ کشیدن و یا تیز کردن چاقو، ممکن است به این معنا باشد که بلبرینگ دستگاه برای روان شدن نیاز به روغن کاری مکانیکی دارد.

اگر این صدا بیشتر شبیه صدای آسیاب کردن است، این معمولا به این معناست که بلبرینگ د رحال از هم پاشیدن است و هر چه زود تر نیاز به تعویض خواهد داشت.

اگر فکر می کنید بلبرینگ ماشین لباسشویی شما خراب شده است، فرآیند تعمیر آن یکی از مشکل ترین کار هایی است که باید انجام دهید. بلبرینگ فرسوده همچنین ممکن است به مخزن ماشین لباسشویی صدمه زند این بدین معناست که مخزن (داخلی یا خارجی) هم ممکن است نیاز به نعویض پیدا کند.

معیوب بودن بلبرینگ در صدا دادن لباسشویی-

معیوب بودن قرقره درایو لباسشویی

صدا دادن ماشین لباسشویی در هنگام چرخه ی شستشو همچنین می تواند به دلیل قرقره درایو (چرخ دنده) معیوب هم باشد.

قرقره چیزی است که تسمه بر روی آن می چرخد تا مخزن ماشین لباسشویی شما را بچرخاند (اگر در ماشین لباسشویی شما چنین باشد).

این قرقره ممکن است از جنس پلاستیک یا فلز باشد این قطعه به راحتی خراب یا شل می شود برای تشخیص اینکه قرقره درایو (پولی-چرخ دنده) دلیل ایجاد صدا می باشد، شما باید مخزن را در بیاورید و پولی را برای وجود نشانه ای از آسیب دیدگی بررسی کنید.

صدا دادن لباسشویی به علت معیوب بودن قرقره درایو

 صدمه دیدن کوپلر موتور

کوپلر (اتصال دهنده‌ای که برای اتصال موتور به شفت استفاده می شود) موتور هم می تواند باعث ایجاد صدای بلند و ناهنجار در ماشین لباسشویی شود. کوپلر موتور در ماشین لباسشویی شما انتقال دهنده دستگاه را به موتور متصل می کند.

جنس آن از پلاستیک است و اگر ماشین لباسشویی بیش از حد پر شده باشد لباسشویی را از کار کردن متوقف می کند این امر باعث می شود که موتور و انتقال دهنده صدمه نبینند تعمیر کوپلر موتور راحت تر است و اکثر افراد می توانند آن را تعمیر کنند.

صدمه دیدن کوپلر موتور در صدا دادن لباسشویی

کلاچ معیوب

کلاچ در ماشین لباسشویی مخزن شستشوی داخلی را به انتقال دهند متصل می کند. این کلاچ باعث می شود مخزن شستشوی دستگاه به تدریج چرخش مناسبی بگیرد.

اگر کلاچ آسیب دیده باشد ممکن است هنگام چرخش مخزن شستشو سر و صدا ایجاد کند. کلاچ معیوب باید از دستگاه خارج و تعویض شود تا سر و صدای دستگاه متوقف شود.

کلاچ معیوب-

بیشتر بدانید: علت بیرون زدن کف از ماشین لباسشویی

پاره شدن و یا آسیب دیدن تسمه

تسمه در ماشین لباسشویی می تواند پاره شود و هنگام چرخش سر و صدا ایجاد کند. اگر تسمه پاره شده است، آن را تعویض کنید. تعویض تسمه درایو در ماشین لباسشویی کار ساده ای است و برای سهولت بیشتر می توان آنلاین سفارش داده شود.

پاره شدن و یا آسیب دیدن تسمه-

خرابی پمپ تخلیه لباسشویی

پمپ تخلیه در ماشین لباسشویی شما که آب را تخلیه می کند، ممکن است مسدود شده یا صدمه دیده باشد. در حالیکه در حالت چرخش، مخزن شستشوی دستگاه شما ممکن است آب را به وسیله ی پمپ تخلیه از مخزن خارج کند.

اگر صدا دادن لباسشویی تنها در فواصل خاصی طی مدت چرخش ایجاد می شود، ممکن است از پمپ تخلیه باشد. معمولا این مشکل با خارج کردن پمپ تخلیه و از بین بردن تمام ذراتی که ممکن است آن را مسدود کرده باشد و باعث ایجاد سر و صدا شود، به راحتی تعمیر می شود.

خرابی پمپ تخلیه لباسشویی-

معیوب شدن انتقال دهنده

بخش بعدی که می تواند باعث شود تا ماشین لباسشویی صدا دهد، بخش انتقال دهنده است. اگر انتقال دهنده معیوب باشد، معمولا هزینه ی تعمیر این قطعه ی مهم هزینه ی خرید یک ماشین لباسشویی جدید است.

ضعیف شدن ضربه گیر ها

اگر ماشین لباسشویی شما درب رو به جلو می باشد، همه ی آنها مجهز به ضربه گیر هستند ضربه گیر ها برای در مرکز قرار دادن حرکت مخزن هنگام دور چرخش کاربرد دارند.

این ضربه گیر ها از قاب ماشین لباسشویی به مخزن بیرونی متصل می شوند اگر ضربه گیر ها در ماشین لباسشویی درب از جلوی شما ضعیف شود، ماشین لباسشویی طی دوره ی چرخش صدای بنگ (کوبشی) بلندی ایجاد خواهدکرد.

ضعیف شدن ضربه گیر ها-

بیشتر بدانید: ارور ماشین لباسشویی کندی و علت هر کدام

ضعیف شدن فنر یا تسمه

ماشین لباسشویی های درب از بالا معمولا دارای فنر و تسمه هایی هستند که مخزن لباس را در مرکز نگه می دارد. اگر یک تسمه یا فنر صدمه ببیند یا ضعیف شود، در حالت چرخش دستگاه صدایی بلند به گوش خواهد رسید. به سادگی تسمه یا فنر را تعویض کنید تا این مشکل را رفع کنید.

ضعیف شدن فنر یا تسمه-

مشکل در همزن لباسشویی درب از بالا

پروانه های همزن در قسمت بالاتر ماشین لباسشویی های درب از بالا کاربرد دارند. آنها همانطور که در یک جهت می چرخند، دندانه ها را روی قسمت داخلی همزن قرار می دهند. این کار باعث می شود قسمت بالایی همزن تنها در یک جهت حرکت داشته باشد.

قسمت پایینی در هر دو جهت حرکت خواهد داشت. دندانه ها از جنس پلاستیک هستند و با استفاده مداوم از بین می روند. آنها شروع به لغزش کرده و سر و صدای بلندی ایجاد خواهند کرد. راهی دیگر برای اطمینان از معیوب بودن این قسمت این است که متوجه شوید قسمت بالایی همزن حرکت نرم و روانی ندارد. نیمه ی بالایی همزن را در بیاورید تا ببینید آیا دندانه ها از بین رفته اند یا خیر.

مطالب مرتبط:

سوالات متداول در مورد ماشین لباسشویی

علت نچرخیدن ماشین لباسشویی 

Rate this post

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top