skip to Main Content
مرکز ارتباط سراسری مشتریان : ۰۲۱۴۵۴۳۷

نگهداری و مراقبت آسان از ماشین ظرفشویی، می تواند تا ۹۰% از مشکلات مربوطه را برطرف سازد و نیاز به سرویس ماشین ظرفشویی را کمتر کند. در این مقاله، راه حل هایی در رابطه با سه مشکل متداول، ماشین ظرفشویی و همین طور تعمیر آن مطرح گردیده است. ظرف ها تمیز نمی شوند، ماشین ظرفشویی نشتی آب دارد و مشکل سوم این که، ماشین ظرفشویی شروع به کار نمی کند. ما به شما نشان می دهیم که چطور می توانید این مشکلات را خودتان برطرف سازید و بدون پرداخت هیچ هزینه ای به سرویس ماشین ظرفشویی خود بپردازید.

سرویس ماشین ظرفشویی
سرویس ماشین ظرفشویی

پولتان را ذخیره کنید و خودتان برای سرویس ماشین ظرفشویی دست به کار شوید :

آیا ظرف ها پس از شستشو همچنان لک دار و کثیف هستند؟ آیا به چاه فاضلاب آب بر روی زمین دقت کرده اید ؟ آیا ماشین ظرفشویی شما کار نمی کند؟ اگر چنین است، نگران نباشید. چرا که این ها از مشکلات متداول ماشین ظرفشویی بوده و می توانید این مشکلات را بدون پرداخت هیچ هزینه ای و یا حتی تماس با متخصص جهت تعمیر ماشین ظرفشویی برطرف نمائید و آن ها را کمتر از ۳۰ دقیقه به انجام رسانید. بیشتر موارد مربوط به تعمیر ماشین ظرفشویی مربوط به مراقبت و نگهداری روزانه شما می شود و هیچ نیازی به ابزار و یا مهارت خاصی نمی باشد و معمولا کم هزینه و یا بدون هزینه هستند.

 در این مقاله بر روی ماشین ظرفشویی GE (جنرال الکتریک) کار کرده ایم و مراحل سرویس ماشین ظرفشویی را گام به گام توضیح می دهیم. البته نگران مدل و نوع ماشین ظرفشویی نباشید، چرا که اکثر ماشین های ظرفشویی از طراحی یکسانی برخوردارند. جهت اطمینان می توانید به دفترچه راهنمای خود مراجعه کرده و مدل ها را با یکدیگر مطابقت دهید.

مشکل ۱: ظرف هایتان پس از شستشو تمیز نمی شوند.

بازویی آب پاش را بیرون آورده و آن را تمیز نمائید. کلاهک یا سرپوش را بپیچانید، آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید و بازویی را ببندید. بدین ترتیب سرویس ماشین ظرفشویی خود را به تنهایی انجام داده اید.

الف. مروری بر جزئیات موارد مذکور (۵ دقیقه)

  • آیا بیشتر از حد معمول در ماشین ظرفشویی تان ظرف چیده اید؟ به دستورالعمل مربوط به کارخانه مراجعه نمایید تا در این رابطه اطمینان حاصل کنید.
  • قابلمه ها و ظروف نقره ای را در طبقه ی زیرین چیده اید؟ در غیر این صورت بازویی آب پاش با آن ها برخورد کرده و درست نمی چرخد و بدین ترتیب ظرف ها تمیز نمی شوند.
  • آیا پودر یا صابون مناسبی را برای ماشین ظرفشویی خود به کار برده اید؟
  • آیا هر دفعه قبل از چیدن ظرف ها در ماشین ظرفشویی، آن ها را از خرده ها و مواد غذایی باقیمانده پاک می کنید؟ (آب کشی آن ها چندان ضروری نیست).
  • آیا در صورت وجود آب سخت در محل زندگی (وجود مقدار بالایی از مواد معدنی در آب مصرفی)، شستشوی ظروف را با مواد خاصی انجام می دهید؟ وجود مواد معدنی زیاد در آب هنگام شستشو باعث کدرشدن سطوح ظروف می گردد.

نکته : افزودن سیستم نرم گردانی آب تا اندازه قابل توجهی به شستشوی درست ظروف شما کمک می کند.

  • آیا دمای آب شما به اندازه کافی بالاست؟ این موضوع می تواند کمی پیچیده باشد.

قبلا به این موضوع اشاره کردیم که درجه حرارت آب خانگی شما بیشتر از ۱۲۰ درجه فارنهایت تنظیم نمی گردد و برخی از ظروف از عناصری ساخته شده اند که دما را تا ۱۴۰ درجه بالاتر می برند. برخی از ظروف نیز که حاوی این عناصر نمی باشند، به شستشو در دمای ۱۴۰ درجه نیازمندند بنابراین جهت تنظیم درجه حرارت مناسب آب به دفترچه راهنمای خود مراجعه نمائید.

سرویس ماشین ظرفشویی
سرویس ماشین ظرفشویی

ب. بازویی آب پاش را تمیز کنید (۱۰ دقیقه)

بازویی آب پاش را بچرخانید تا مطمئن شوید که هنگام کار ماشین ظرفشویی ، آزادانه در جای خود می چرخد. سوراخ های موجود بر روی بازویی را نیز بررسی نمایید تا پس مانده ای در آن نبوده و کاملا باز باشند. اگر پس مانده ای را مشاهده کردید و یا این که بازویی آب پاش در جای خود نمی چرخید، بازویی آب پاش را بیرون آورده و آن را تمیز کنید و تعمیر ماشین ظرفشویی خود را انجام دهید. برای این کار، نخست سبدهای کشویی را درآورید. نگران مقدار آبی که در کفه ی ماشین ظرفشویی وجود دارد، نباشید، چرا که طبیعی است و باعث آببندی و وجود مقداری رطوبت در پمپ و موتور می شود و در غیر اینصورت ترک خورده و سوراخ می گردد.

بازویی آب پاش را در خلاف جهتی که باز کردید، بچرخانید تا سفت شود و بتوانید نوارهای پلاستیکی و لاستیکی را بر روی بازویی آب پاش مشاهده نمائید. گاهی نیز ممکن است برای بیرون کشیدن آن ها به سنجاق و یا سوزن نیاز پیدا کنید. پمپ معمولا بیشتر این مواد را به داخل می مکد ولی اگر ناگهان صدای بلند و سایشی هنگام کار ماشین ظرفشویی به گوشتان رسید، ممکن است این صدا ناشی از مکیدن تکه های شسکته ای از لیوان و یا مانند آن به درون پمپ باشد. در این صورت، درپوش پمپ را با چرخش باز کرده و داخل آن را بررسی نمایید .

پ. کلید شناور را تمیز کنید (۵ دقیقه)

خود این کلید مشکلی نیست و در عرض چند دقیقه می توان آن را بررسی و تمیز نمود. هنگامی که آن را تمیز کردید، شناور به راحتی بالا و پایین رفته و ماشین ظرفشویی به خوبی کار می کند.

ت. جدار دریچه و شیر فلکه را تمیز نمائید (۱۰ دقیقه)

جهت انجام این قسمت، سطح آب تا اندازه ای حائز اهمیت است . بنابراین قبل از تمیز نمودن، سطح آب را بررسی کنید. درب ماشین ظرفشویی را ببندید. ماشین را روشن کرده و بگذارید تا دور دوم آن کامل شود. سپس درب ماشین ظرفشویی را باز کنید (ماشین ظرفشویی به صورت خودکار خاموش می گردد) و سطح آب را بررسی نمائید. اگر سطح آب تا عامل و یا نقطه حرارتی پیش نرفته بود، بسیار پایین است. درب ماشین ظرفشویی را ببندید و بگذارید تا دور آن کامل شود. پس از آن می توانید به تمیزنمودن دریچه  و شیرفلکه بپردازید. حال ظروف را در ماشین ظرفشویی چیده و ماشین را راه بیندازید. اگر باز هم در رابطه با تمیزی ظروف به مشکلی برخوردید، با متخصص سرویس ماشین ظرفشویی تماس گرفته و از وی مشاوره بگیرید.

سرویس ماشین ظرفشویی
سرویس ماشین ظرفشویی

مشکل ۲: بر روی زمین آب جمع شده و در ماشین ظرفشویی نشتی دارد

واشر و یا لایی چرمی را تمیز و یا تعویض نمایید.

در صورتی که هرگونه ترک خوردگی، پوسیدگی و یا پارگی بر روی درزگیر و یا لایی چرمی مشاهده کردید، آن را تعویض و در صورت وجود آلودگی و جرم، با استفاده از پودری ملایم همراه با یک برس و یا اسفنج ، آن را تمیز نمائید.

تمام این موارد حدود ۱۵ دقیقه به طول می انجامند. نکته ای که باید در این رابطه بدان توجه کنید، کاربرد پودر مناسب ماشین ظرفشویی می باشد که بسیار حائز اهمیت است. مورد بعدی تنظیم درب ماشین ظرفشویی می باشد که می بایستی کاملا روی هم چفت و محکم گردد، در غیر این صورت هرز و فرسوده شده است. جهت اطمینان از این مسئله، می توانید به صدایی که از طرف درب ماشین ظرفشویی در حال کار به گوش می رسد، توجه نمایید. این حالت نیز ۵ دقیقه بیشتر به طول نمی انجامد و بدین وسیله به تعمیر ماشین ظرفشویی خود پرداخته اید.

تعویض درزگیر و یا لایی چرمی درب ماشین ظرفشویی (۲۰ دقیقه)

اگر از طرف درب ماشین ظرفشویی، نشتی مشاهده کردید، بدون شک درزگیر و لایی چرمی دچار پارگی، پوسیدگی و یا ترک خوردگی گشته و می بایستی درزگیر جدیدی را تهیه نمایید و آن را با توجه به دستورالعمل های مربوطه نصب نمائید. اگر قادر به انجام این کار نیستید و یا اینکه نمی توانید درزگیر جدیدی را تهیه کنید، با متخصص در سرویس ماشین ظرفشویی جهت مشاوره و راهنمایی تماس بگیرید.

سرویس ماشین ظرفشویی
سرویس ماشین ظرفشویی

مشکل ۳: ماشین ظرفشویی شروع به کار نمی کند

در رابطه با این مشکل، ابتدا منبع تغذیه و یا انرژی را بررسی نمایید. یکبار دیگر آن را روشن و خاموش کرده و یا اینکه کلید اتصال آن به برق را قطع و وصل کنید. اگر شروع به کار نکرد، مدارشکن یا سوئیچ قطع جریان و یا فیوز مربوط به صفحه اصلی الکتریکی را کنترل نمائید تا مطمئن شوید که مشکلی ندارد. لازم به ذکر است که ماشین ظرفشویی مدار خود را دارا می باشد. انجام عملکرد بالا، ۲ دقیقه بیشتر به طول نمی انجامد.

چرخش موتور (۱۰ دقیقه)

گاهی زمانی که به مدت طولانی از ماشین ظرفشویی استفاده نمی کنید، موتور گیر کرده و روشن نمی شود و یکی از علائم آن اغتشاش و همهمه صوتی بدون هیچ عملکرد دیگری است. در این صورت پنل های پایین تر را بیرون آورده تا به زیر ماشین ظرفشویی دسترسی پیدا کنید. سپس با دست، تیغه های پروانه موتور را بچرخانید (برای انجام این کار ماشین ظرفشویی را از برق بکشید تا خطری تهدیدتان نکند) اگر تیغه ها آزادانه نچرخیدند، با متخصص در تعمیر ماشین ظرفشویی تماس بگیرید تا مشکل را برطرف نماید. اگر تیغه ها چرخیدند و باز هم ماشین ظرفشویی شروع به کار نکرد، با مشکل جدی تری روبرو خواهید بود و لازم است تا بامتخصص تعمیر ماشین ظرفشویی مشورت کنید.

برای انجام این تعمیرات در منزل به ابزاری چون آچار ، پیچ گوشتی ، ۴ سو، سطل، سنجاق سر و یا سوزن، مقداری پارچه، انبردست، مقداری پودر، دستکش های لاستیکی ، اسفنج، برس یا مسواک کهنه نیاز دارید که در اکثر خانه ها یافت می شوند و یا تهیه آن ها هزینه چندانی را دربرنمی گیرد و بدین ترتیب می توانید تعمیر ماشین ظرفشویی خود را به تنهایی و در منزل انجام دهید.

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تعمیر و سرویس ماشین ظرفشویی از دیگر مقالاتی که در این زمینه توسط کارشناسان تعمیرات سایت تهیه شده است می توانید استفاده کنید:

۱- تعمیر ماشین ظرفشویی خود را انجام دهید

۲- نکات مهم برای ماشين ظرفشويي

۳- ۱۱نکته مهم تعمیر ماشین ظرفشویی

۴- ۱۳ نکته مهم در ارتباط با استفاده و تعمیر ماشین ظرفشوئی

 

4.6/5 - (10 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top