skip to Main Content
مرکز ارتباط سراسری مشتریان : ۰۲۱۴۵۴۳۷

ترانس نوعی مبدل جریان برق است و در مواقعی که به ولتاژ بالا نیاز است وارد شده و جریان برق را افزایش می دهد؛ ترانس ماکروفر نیز چنین عملکردی را برای تولید اشعه گرمازای مگنترون بروز می دهد.

ترانس ماکروفر ظاهری مکعبی شکل دارد و درون آن همچون دیگر ترانس ها، از سیم‌ پیچ‌ های بلند تشکیل شده است که از طریق القای بار الکتریکی، ولتاژ‌ مایکروفر را به طرز چشمگیری افزایش می دهد.‌

خطرات ترانس ماکروفر

برق شهری ولتاژی‌ حدود ۲۲۰ ولت دارد و این میزان برای حرارت زایی در ماکروفر کافی نیست، به همین علت از ترانس‌ ماکروفر آن را به نزدیک ۲۰۰۰ ولت می رساند.

نکته اینجاست که جریان الکتریکی درون ترانس مایکروفر بسیار قدرتمند است و حتی در هنگام متصل نبودن دستگاه به برق نیز لمس آن می تواند خطر آفرین باشد؛ به همین دلیل همواره تاکید می شود که افراد عادی باید باز کردن مایکروفر را به تکنسین های تعمیر مایکروفر بسپارند.

محل قرارگیری ترانس ماکروفر

محل قرارگیری ترانس ماکروفر

ترانس مایکروفر در قسمت زیرین مگنترون قرار گرفته و به وسیله ۴ پیچ به زیر دستگاه محکم شده است؛ از همین رو ترانس از یک سو دارای ۲ سرفیش برای دریافت ولتاژ ۲۲۰ و همچنین کابل خروجی به سمت مگنترون است و البته از طرفی دیگر نیز به خازن متصل شده است.

بیشتر بدانید: تعمیرات برد الکترونیکی ماکروفر

گرید حفاظتی و توان تولیدی ترانس

بر روی بدنه ترانس ماکروفر عددهایی هک شده است؛ این عدد بین مقادیر ۲۰۰ تا ۲۵۰ را نشان می دهد. هرچه این عدد بیشتر به سمت ۲۵۰ میل کند، یعنی عایق و موارد حفاظتی بیشتری در ترانس به کار رفته است.

در مورد توان تولیدی ترانس ماکروفر نیز باید گفت که باید عددی بین ۷۰۰ تا ۱۳۵۰ وات باشد؛ بالا بودن توان ترانس، تعیین کننده بالاتر بودن جریان ورودی و خروجی از آن است. این قطعه دارای یک هسته برای تبدیل ولتاژ است و هر چه توانش بالاتر رود، هسته نیز بزرگ‌تر می؜شود.

گرید حفاظتی و توان تولیدی ترانس

اشکالات ترانس مایکروفر

اگر ترانس مایکروفر به هر دلیلی دچار مشکل شود، ولتاژ لازم برای پرتوزایی مگنترون تولید نخواهد شد. این تمام ماجرا نیست بلکه خرابی ترانس می تواند خود را به صورت دود و بوی سوختگی، سر و صدا و پریدن فیوز نیز نشان دهد.

بوی سوختگی و دود کردن ماکروفر

اگرچه در اکثر موارد نظافت نامناسب درون دستگاه و همچنین باقی ماندن تکه های غذا از قبل یا نگذاشتن درپوش روی غذا باعث تولید دود درون ماکروفر می شود اما خرابی ترانس ماکروفر نیز می تواند با بوی سوختگی و دود همراه باشد.

حتما در صورت بروز دود در دستگاه آن را خاموش کرده و اگر درون محفظه غذا تمیز بود، با خدمات تعمیر ماکروفر تماس بگیرید.

ایجاد سر و صدا

مایکروفرها در زمان پخت و پز، صدای ثابت و مشخصی دارند اما بروز سر و صدای زیاد و غیر طبیعی در این دستگاه می تواند نشان دهنده مشکلی باشد.

برخی از این سر و صداها به دلیل خرابی سیستم موتور گردان و سینی دستگاه است و برخی دیگر از صداهایی که شبیه وزوز است احتمالاً مرتبط با خرابی ترانس ماکروفر باشد.

عیب یابی ترانس مایکروفر

پریدن فیوز

قطعی و پریدن فیوز نیز می تواند نشان گر خرابی ترانس ماکروفر باشد. این مشکل باید توسط تعمیرکار بررسی شود زیرا پریدن فیوز علاوه بر ترانس، برخی خرابی سایر قطعات دارای خروجی نیز دلالت دارد؛ اگر مشکل پریدن فیوز به ترانس دستگاه مربوط باشد، این قطعه پس از عیب یابی تعویض خواهد شد.

عیب یابی ترانس مایکروفر

اما همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، برای عیب یابی ترانس ماکروفر باید از تکنسین های متخصص کمک بگیرید. درون دستگاه جریان قوی برق وجود دارد و باید به هنگام باز شدن بدنه، خازن دستگاه دی‌شارژ شود و سپس سایر قطعات با ابزارهایی از جمله مولتی متر بررسی شوند.

برای این کار پس از جدا سازی سوکت های متصل به ترانس، مقاومت پایه‌های خروجی با زمین چک می شود که بایستی بین ۵۰ تا ۷۰ را قرار گرفته باشد. همچنین مقاوت پایه‌های ورودی با زمین نیز بایستی مقدار کوچکی نزدیک صفر باشد.

بیشتر بدانید: تعمیر درب ماکروفر

نکته پایانی

در این مطلب سعی شد به این سؤال پاسخ دهیم که ترانس ماکروفر چیست؟ همانطور که اشاره شد این قطعه یک مبدل است که ولتاژ لازم برای مگنترون را فراهم می کند. در صورت بروز خرابی های مرتبط با ترانس شما می توانید از تکنسین های تعمیرات سایت کمک بگیرید.

تعمیرات سایت با بیش از ۳۰ سال سابقه درخشان در حوزه تعمیرات انواع لوازم برقی خانگی، به عنوان یکی از محبوب ترین مجموعه‌ها است. تعمیرات سایت با بیش از ۳۰ سال سابقه درخشان در حوزه تعمیرات انواع لوازم برقی خانگی، به عنوان یکی از محبوب ترین مجموعه‌ها است.

5/5 - (2 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top