skip to Main Content
مرکز ارتباط سراسری مشتریان : ۰۲۱۴۵۴۳۷

شاید برای شما پیش آمده بیاشد که وقتی جاروبرقی را روشن می کنید، صدای وزوز از آن بشنوید یا بوی سوختگی از موتور بیاید. در این شرایط باید قبل از اقدام به تعمیرات جاروبرقی ، تست موتور جاروبرقی صورت بگیرد.

تست موتور جاروبرقی معمولا با استفاده از اهم متر یا جریان مستقیم برق انجام می شود با ذکر این نکته که چنین کاری باید از سوی تعمیرکاران ماهر انجام شود.

علائم سوختن موتور جاروبرقی

اما پیش از نیاز به تست موتور جاروبرقی باید نگاهی داشته باشیم به علائم سوختن موتور جاروبرقی. در حقیقت وقتی شما با علائمی نظیر روشن نشدن جاروبرقی، گرم شدن بیش از حد، شنیدن صدای بلند و غیر معمول، کاهش قدرت مکش و بوی سوختگی مواجه شده اید باید بدانید که احتمالا موتور جارو اشکال پیدا کرده و باید تست شود.

بیشتر بدانید: نحوه تعویض خرطومی جاروبرقی

تست موتور جاروبرقی چگونه انجام می شود؟

تست موتور جاروبرقی چگونه انجام می شود؟

همانطور که در ابتدا اشاره شد، تست موتور جاروبرقی با استفاده از اهم مهر و همچنبن اتصال موتور به برق صورت می گیرد و انجام این روش ها باید از سوی تعمیرکار معتبر انجام شود.

نحوه تست موتور جاروبرقی با استفاده از اهم متر

یکی از اساسی ترین روش ها برای تست موتور جاروبرقی استفاده از اهم متر است. این روش در حقیقت دقیق ترین کاری است که برای تعیین سوختگی موتور جاروبرقی انجام می گیرد. این نوع تست موتور جاروبرقی را می توان برای کلکتور و آرمیچر انجام داد.

در این روش باید پایه کلکتور جاروبرقی را به اهم متر متصل کرد. در این روش اگر اهم متر عدد ۱۰ تا ۵۰۰ را نشان دهد، یعنی موتور دستگاه سالم است اما چنانچه اهم متر عدد صفر را نمایش بدهد یعنی موتور جاروبرقی سوخته است.

نحوه تست موتور جاروبرقی با استفاده از اهم متر

تست موتور جارو برقی با استفاده از برق مستقیم

یکی دیگر از روش های تست موتورهای جاروبرقی وصل کردن آن به جریان برق مستقیم است که البته کاری خطرناک به شمار می رود مگر اینکه شما متخصص برق باشید و برای این کار از ابزارها مخصوص استفاده کنید که ریسک برق گرفتگی را تا حدی زیاد کاهش می دهند.

تست موتور با استفاده از برق مستقیم در شرایطی انجام می شود که اهم متر یا مولتی متر در دسترس نبوده ولی حتما لازم باشد که عملکرد موتور بررسی شود. برای تست موتور جاروبرقی با برق مستقیم باید موتور را به جریان برق وصل کرد و در صورتی که بدون هیچ مشکلی کار کند یعنی سالم است.

تست ترموستات جاروبرقی

یکی از موارد مرتبط با تست موتور جاروبرقی، بررسی عملکرد ترموستات دستگاه است. درون جاروبرقی ترموستاتی وجود دارد که در صورت گرم شدن بیش از حد موتور، آن را خاموش می کند. گاهی خراب شدن ترموستات ممکن است به خاموش شدن گاه و بی گاه موتور ختم شود که در این صورت باید تست ترموستات صورت بگیرد.

برای انجام تست ترموستات جاروبرقی نیز باید از مولتی متر استفاده کرد. برای این کار باید دستگاه را از برق بکشید، در مرحله بعد مولتی متر را روی کمترین مقیاس تنظیم کرده و سپس آن را به ترموستات متصل کنید.

ترموستات سالم باید عددی بین صفر تا یک را بر روی مولتی متر نمایش بدهد. اگر مولتی متر عدد ۱ را نشان بدهد یعنی ترموستات به خوبی کار می کند.

تست موتور جارو برقی با استفاده از برق مستقیم

در صورت خرابی ترموستات جاروبرقی باید چه کرد؟

جاروبرقی ها از انواع مختلف ترموستات استفاده می کنند. اگر ترموستات جاروبرقی خراب شود باید این قطعه را تعویض کرد زیرا ترموستات قطعه ای تعمیرپذیر نیست.

قیمت ترموستات جاروبرقی بسته به نوع مدل آن متفاوت خواهد بود. این مورد پس از بررسی و تست موتور جاروبرقی توسط تعمیرکار صورت می گیرد و در صورت خرابی ترموستات تعویض خواهد شد.

بیشتر بدانید: علت جرقه زدن موتور جاروبرقی چیست؟

نکته پایانی

اگر تست موتور جاروبرقی منجر به این نتیجه شد که دستگاه خراب است، بر حسب خرابی باید موتور را تعویض یا تعمیر کرد. تعمیر موتور جاروبرقی کار افراد تخصصی و حرفه ای است. خوشبختانه این نیروهای زبده در تعمیرات سایت حضور دارند.

شما می توانید تست موتور جاروبرقی خود را به تعمیرات سایت بسپارید. تعمیرات سایت یکی از مراکز تعمیرات تخصصی در حوزه جاروبرقی و سایر لوازم خانگی است؛ برای اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های تماس موجود در سایت تماس بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top