skip to Main Content
مرکز ارتباط سراسری مشتریان : ۰۲۱۴۵۴۳۷

مایکروفر و مایکروویو دستاورد پیشرفت تکنولوژی در عرصه تولید لوازم آشپزخانه هستند. بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌ کنند که این دو اصطلاح مربوط به یک دستگاه است. در صورتی که تفاوت مایکروفر و مایکروویو کاملا مشهود و اساسی می‌باشد. ما در این مطلب سعی کرده ایم به شرح کامل این تفاوت ها بپردازیم. در ادامه این مقاله از مجموعه تعمیر مایکروفر با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بیشتر بپردازیم.

تفاوت مایکروفر و مایکروویو در معنای لغوی

تفاوت ماکروفر و مایکروویو در معنای لغوی

در زبان فارسی برای مایکروفر اصطلاح تندپز تعریف شده است. اما کاربرد این اصطلاح در میان مردم رایج نیست. اغلب افراد این دستگاه را ماکروفر می خوانند که از لحاظ تلفظ انگلیسی صحیح نیست. در واقع اسم انگلیسی مایکروفر، micro oven است. Micro به معنای کوچک و oven به معنای فر. بنابراین میکرو آون یا مایکرو آون به معنای فر کوچک است. دستگاهی که به دلیل کوچکی در تمامی قسمت های آشپزخانه جای گرفته و در مدت زمان کوتاهی غذا را می پزد.

اما مایکروویو چطور؟ نام این دستگاه نیز از دو کلمه Micro و ویو (Wave) تشکیل شده است. میکرو به معنای کوچک و ویو به معنای موج و اشعه. از آنجایی که این دستگاه از امواج با طول موج کوتاه استفاده می کند این نام برای آن انتخاب شده است. در مورد این دستگاه نیز به اشتباه تلفظ ماکروویو استفاده می شود که باز هم صحیح نیست.

تفاوت مایکروفر و مایکروویو به لحاظ مکانیسم عملکرد

فر توکار

با وجود تفاسیر گفته شده احتمالاً تاحدودی متوجه تفاوت این دو دستگاه شده اید. در واقع مایکروفر همان فر های رومیزی هستند که به دلیل ابعاد کوچک خود به صورت توکار و یا روی کانتر آشپزخانه قابل استفاده می باشند.

مایکروفر ها یا مایکروآون ها به دو دسته برقی و گازی تقسیم بندی می شوند:

  1. انواع برقی دارای چند المنت گرمایشی از کف و سقف هستند. با اتصال به برقی انرژی الکتریکی در این المنت ها به انرژی حرارتی تبدیل می شود. حرارت در یک کابین بسته باعث پخت یکنواخت مواد غذایی می شود. ضمن آنکه در پایان پخت امکان گریل کردن و برشته کردن سطح غذا نیز وجود دارد. در این دستگاه می توان دما و نحوه پخش حرارت توسط المنت ها را تنظیم کرد. به این ترتیب سرعت پخت، زمان پخت، نحوه پخت ماده غذایی (مغز پخت یا کبابی شدن) قابلیت تنظیم دارد.
  2. مدل های گازی نیز که همانند اجاق های رومیزی با انرژی سوخت یا همان گاز شهری کار می کنند. توانایی تولید حرارت تا ۰۲۵ درجه سانتیگراد را دارند و حرارت را بطور یکنواخت تری پخش می کنند.

اما شیوه عملکرد مایکروویو پیچیده تر است. اساس تولید حرارت در این دستگاه، استفاده از امواج با طول موج کوتاه و فرکانس بالا است. این امواج توسط قطعه ای به نام مگنترون مایکروویو تولید می شود. این امواج از آنجایی که طول موج کوتاه و سطح انرژی بالایی دارند می‌توانند از کوچکترین ذرات یعنی حتی ذرات گرد و غبار عبور کند.

بنابراین به راحتی از ظروف غیر فلزی و ماده غذایی عبور کرده و جذب مولکولهای آب موجود در غذا می‌ شوند. این امواج مولکول های آب را به ارتعاش در آورند. در اثر اصطکاک و برخورد این مولکولها به یکدیگر انرژی گرمایی از درون ماده غذایی تولید شده و باعث پخت غذا می شود.

برای تنظیم درجه حرارت و سرعت پخت شما باید توان دستگاه را تنظیم نمایید. هرچه توان بالاتر باشد شدت تابش امواج نیز قوی تر شده و در نتیجه حرارت بالاتر و زمان پخت سریعتر را نتیجه می دهد.

ظروف قابل استفاده در مایکروفر و مایکروویو

ظروف قابل استفاده در مایکروفر و مایکروویو

برای پخت غذا در این دو دستگاه از چه ظروفی می توان استفاده کرد؟

برای فر باید از سینی مخصوص فر و یا ظروف پیرکس اصل استفاده کنید. ظروف پلاستیکی به دلیل تولید حرارت های بالا در فر آب می شوند.

اما در مورد مایکروویو چطور؟ به طور کلی امواج در برخورد با سطوح مختلف یا جذب می شوند یا منعکس می شوند و یا عبور می‌ کند. با این تفاسیر جواب سوال واضح است. در مورد ظروف فلزی انعکاس رخ می‌دهد. پس از آنها نمی توان استفاده کرد. استفاده از ظروف فلزی، فویل آلومینیومی و حتی ظروف چینی دور طلایی باعث ایجاد جرقه و آتش‌سوزی می شود.

ظروف سرامیکی، پلاستیکی و پیرکس این امواج را از خود عبور می‌دهند. پس می توان از ظروف پلاستیکی، آرکوپال و پیرکس استفاده کرد. البته حتما روی این ظروف بایستی علامت ایمن در مایکروویو درج شده باشد. پدیده جذب نیز تنها در مورد مولکول های آب ماده غذایی رخ می دهد. که سبب تولید حرارت و پخت غذا می شود.

زمان پخت

تفاوت ماکروفر و مایکروویو به لحاظ زمان پخت به مکانیسم این دو دستگاه ارتباط پیدا می کند. از آنجایی که مکانیسم تولید حرارت در مایکروفر داشتن المنت حرارتی است، بنابراین فر، غذا را در مدت زمان طولانی تری می پزد. اما غذا کاملاً مغز پخت می شود.

از طرف دیگر مایکروویو غذا را با تولید امواج پر انرژی و در مدت زمان بسیار کم می پزد. ضمن آنکه در مدل‌های جدید مایکروویو علاوه بر مگنترون چندین المنت نیز برای ایجاد شرایط مشابه با فر تعبیه شده است. این قابلیت باعث می شود تا بتوان غذاها را به صورت گریل و کبابی آماده کرد. ترکیب موج و المنت حرارتی، پخت سریعتر غذا را نتیجه می دهد.

تفاوت مایکروفر و مایکروویو به لحاظ کیفیت پخت

تفاوت مایکروفر و مایکروویو  به لحاظ کیفیت پخت

همانطور که گفته شد مایکروفر ها غذا را مغز پخت و برشته می کنند. مایکروویوهای معمولی غذا را به صورت آب پزی و رژیمی می پزند. مدلهای جدید مایکروویو ها با استفاده از امواج و المنت تولید حرارت می کنند. بنابراین آشپزی را به هر دو سبک کبابی و مغز پخت انجام می دهند.

وجود المنت نیز باعث می شود تا علاوه بر پخت و پز غذا، بتوانید از مایکروویو برای پخت کیک و شیرینی نیز استفاده کنید. مایکروویو کلیه میکروب ها و باکتری های بیماری زا در غذا را از بین می برد و همینطور قادر به یخ زدایی مواد غذایی منجمد است.

در صورتیکه مایکروفر و یا مایکرویوو شما دچار نقص فنی شده است، می توانید از خدمات تعمیرگاه مجاز تعمیرات سایت بهره مند شوید. این مرکز به طور تخصصی اقدام به تعمیر انواع مایکروویو  و تعویض قطعات جانبی آنها می نماید. امکان تعمیر در محل شما و گارانتی خدمات تعمیر تا ۹۰ روز از مزیت های برجسته تعمیرات سایت است. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در وب سایت تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has 2 Comments

  1. سلام بدنه داخلی قسمت فریز،یخچال فریزر ساید بای ساید ما ترک برداشته علت آن چیست و آیا خطر دارد یا خیر

    1. میتونه باعث از بین رفتن عایق سرمایی بشه و سرما را نگه نداره . برخی تعمیرکاران ترمیم میکنند که درمان موقتی هست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top