skip to Main Content
مرکز ارتباط سراسری مشتریان : ۰۲۱۴۵۴۳۷

برد الکترونیکی یکی از اصلی ترین قطعات در لوازم برقی همچون ماشین لباسشویی محسوب می شود؛ سوختن این قطعه باعث اختلال یا حتی توقف فعالیت وسیله خواهد شد. معمولاً علت سوختن برد ماشین لباسشویی شامل نوسانات برق، نفوذ مایعات، اتمام عمر دستگاه و استفاده طولانی مدت از دستگاه می شود.

جدای از علت سوختن برد ماشین لباسشویی، در صورت رخ دادن این مورد باید برد را تعویض و با برد جدید جایگزین کرد.

برد ماشین لباسشویی چیست؟

اما پیش از پرداختن به علت سوختن برد ماشین لباسشویی بد نیست نگاهی اجمالی به عملکرد این وسیله داشته باشیم؛ با ذکر این توضیح که خرابی برد یکی از مشکلات رایج در تعمیرات ماشین لباسشویی است.

برد ماشین لباسشویی وظیفه فرمان دهی به تمامی قطعات را به عهده دارد و عملکرد تمام برنامه های شست و شو به دستورات برد وابسته است. تمامی قطعات اصلی دستگاه از جمله موتور، سنسور ها، المنت، پمپ تخلیه و… با برد در مرتبط بوده و برنامه های لازم را از آن دریافت می کنند.

بیشتر بدانید: علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی

علت سوختن برد ماشین لباسشویی؛ نوسانات برق

علت سوختن برد ماشین لباسشویی؛ نوسانات برق

نوسانات برق یکی از مهمترین موارد در علت سوختن برد ماشین لباسشویی است. قطعات روی برد توانایی تحمل نوسانات شدید را نداشته و نوسانات مداوم به سوختن یک یا چند قطعه منجر خواهد شد.

استفاده از محافظ برق یکی از مهمترین کارها در جهت جلوگیری از خرابی برد دستگاه های الکترونیکی از جمله ماشین لباسشویی است. همچنین توصیه می شود دستگاه را در ساعات اوج مصرف برق روشن نکنید.

نفوذ مایعات به برد ماشین لباسشویی و سوختن آن

نفوذ آب دیگر علت سوختن برد ماشین لباسشویی است. این اتفاق اگرچه متداول نیست اما همواره این احتمال نادر وجود دارد که نشتی آب از یک بخش دستگاه سبب نفوذ آن به مدارهای دستگاه بشود و سبب سوختگی برد شود.

نفوذ مایعات به برد ماشین لباسشویی و سوختن آن

فرسودگی و اتمام عمر برد ماشین لباسشویی

همچون هرگونه قطعه الکترونیکی، برد ماشین لباسشویی نیز دارای عمری است که پایان خواهد یافت هرچند که برخی موارد باعث افزایش یا کاهش طول عمر این قطعه می شوند اما در نهایت عمر این قطعه تمام خواهد شد.

بنابراین فرسودگی دستگاه و مستهلک شدن قطعات میتواند دیگر علت سوختن برد ماشین لباسشویی به شمار برود.

استفاده پشت سر هم از ماشین لباسشویی و سختن برد

دیگر علت سوختن برد ماشین لباسشویی به استفاده بیش از حد ماشین لباسشویی به خصوص روشن کردن پشت سر هم آن در یک روز می تواند به استهلاک قطعات از جمله برد الکترونیکی دامن بزند.

اگر مجبورید در برخی از روزها دو بار از ماشین لباسشویی استفاده کنید حداقل یک بار بین تمام شدن یک دور شستشو با دور بعدی فاصله بیندازید.

علائم سوختن برد الکتریکی ماشین لباسشویی

اما به غیر از علت سوختن برد ماشین لباسشویی، علائم سوختن آن شامل مواردی همچون روشن نشدن ماشین لباسشویی، توقف ناگهانی شستشو، نمایش خطا بر روی صفحه نمایش، تخلیه نکردن آب و عدم توانایی در آب گیری می شود.

علائم سوختن برد الکتریکی ماشین لباسشویی

آیا برد تعمیر شدنی است یا باید تعویض شود؟

پس از یافتن علت سوختن برد ماشین لباسشویی و علائم آن، این سوال به وجود می آید که آیا باید در صورت سوختن برد باید حتماً آن را عوض کرد؟ تعمیرات برد کاری تخصصی و معمولاً پیچیده است. در برخی موارد ممکن است تعمیر به صرفه نباشد یا در صورت تعمیر این امکان وجود خواهد داشت که برد دوباره با خرابی مواجه شود.

برد معمولاً در کنار موتور دستگاه از جمله بخش های گران قیمت آن خواهد بود. بنابراین در صورت خرابی بردهزینه تعمیر دستگاه بالا خواهد بود بنابراین حتماً با رعایت برخی موارد از جمله جلوگیری از برخورد با نوسانات برق و همچنین مایعات، می توان از سوختگی این قطعه جلوگیری کرد.

بیشتر بدانید: تشخیص خرابی کمک فنر ماشین لباسشویی

نکته پایانی

در این مطلب سعی شد درباره علت سوختن برد ماشین لباسشویی و علائم آن صحبت شود. همانطور که اشاره شد تعمیر این قطعه باید توسط تعمیرکاران ماهر انجام شود.

شما می توانید برای رفع اشکالات برد ماشین لباسشویی با تعمیرات سایت تماس بگیرید. تعمیرات سایت یکی از مراکز تعمیرات تخصصی لوازم خانگی است؛ برای اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های تماس موجود در سایت تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top