skip to Main Content
مرکز ارتباط سراسری مشتریان : ۰۲۱۴۵۴۳۷

در این مقاله از تعمیرات سایت تصمیم گرفته ایم تا علت گرم نشدن غذا در مایکروفر را برای آن دسته از عزیزانی که با این مشکل مواجه شده اند توضیح دهیم.

لازم به ذکر است که کلیه موارد توضیح داده شده حاصل سال ها تجربه همکاران ما در قسمت عیب یابی و تعمیر مایکروفر از برند های مختلف است.

چنانچه دستگاه مایکروفر شما دچار نقص فنی شده است اکیدا توصیه می کنیم که از دستکاری دستگاه توسط خود و یا افراد غیر حرفه ای خودداری کنید.

چرا که علاوه بر پیچیده بودن مکانیزم کارکرد مایکروفر خطر تشعشع برای سلامتی شما وجود دارد لذا با اطمینان خاطر می توانید به تجربه ما اعتماد کرده و برای امر تعمیر و عیب یابی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

علت گرم نشدن غذا در مایکروفر

به دلیل آنکه دیود ها در خازن‌ های خود، مقدار مرگ ‌باری از الکتریسیته را ذخیره می‌کنند، حتی اگر مایکروفر به برق وصل نباشد به خاطر ولتاژ بالا و امکان رخداد شوک الکتریکی ممکن است سانحه مرگ باری برای شما اتفاق بی افتد.

علت گرم نشدن غذا در مایکروفر

  1. دیود
  2. میکروسوئیچ درب
  3. مگنترون
  4. خرابی خازن
  5. خرابی ترانس ولتاژ بالا

مکانیسم گرم کردن غذا در مایکروفر استفاده از نوعی تابش الکترو مغناطیس است.

اشعه داخل مایکروفر توسط لوله‌ ای به نام مگنترون تولید میشود.

انرژی مایکروفر از ظروف شیشه ای، کاغذی، پلاستیکی و مواد مشابه عبور کرده و توسط غذا جذب میشود.

در واقع جذب تابش اشعه توسط مولکول های آب موجود در مواد غذایی، باعث گرم شدن غذا میشود.

اشعه باعث افزایش انرژی جنبشی مولکول ها شده و با ایجاد اصطکاک بین مولکولی، حرارت غذا را افزایش می دهد.

گرم نشدن مایکروفر به حالتی اطلاق می شود که شما غذا را درون مایکروفر قرار می دهید و ماکروفر را روشن می کنید اما متوجه می شوید که بعد از چند دقیقه غذا گرم نشده است.

در این حالت علت گرم نشدن غذا در مایکروفر چیست؟ چرا با وجود آنکه دستگاه کار می کند اما غذا را گرم نمی‌ کند؟ در ادامه مطلب با مهمترین دلایل این اتفاق آشنا خواهید شد.

دلایل گرم نکردن مایکروفر

۱) علت گرم نکردن مایکروفر: دیود (Diode)

وظیفه دیود مایکروفر تبدیل برق متناوب AC به برق مستقیم DC با ولتاژ نزدیک ۵۰۰۰ ولت است این ولتاژ بالا مگنترون را برای گرم کردن غذا وادار به تولید اشعه می کند.

اگر دیود سوخته باشد، مگنترون ولتاژ کافی برای کار کردن دریافت نخواهد کرد و در نتیجه مایکروفر گرم نمی شود.

درصورتیکه مشکل از دیود باشد ظاهر آن سوخته به نظر میرسد که در این صورت نیاز به تعویض دیود است.

در مورد تعویض قطعات از بابت استفاده از قطعات فابریک و اورجینال توسط تعمیرکار حاضر در محل مطمئن شوید.

قطعات فیک و غیر شرکتی باعث ایجاد اختلال در دستگاه و عملکرد غیر صحیح آن می شود.

به دلیل آنکه دیود ها در خازن‌ های ولتاژ بالای خود مقدار مرگ ‌باری از الکتریسیته را ذخیره می‌کنند، حتی اگر مایکروفر به برق وصل نباشد به خاطر ولتاژ بالا و امکان رخداد شوک الکتریکی خطر مرگ وجود دارد لذا برای تعویض دیود صرفا از یک استادکار حرفه‌ ای کمک بگیرید.

۲)علت گرم نکردن مایکروفر: میکروسوئیچ درب (Door Switch)

اغلب مایکروفرها دارای سه یا چهار میکروسوئیچ درب هستند.

با بسته شدن درب مایکروفر این سویچ‌ ها هستند که به دستگاه فرمان اطمینان از بسته بودن درب مایکروفر را داده و در واقع اجازه ورود برق به داخل برد الکتریکی صادر می شود.

با فشرده شدن شاسی میکروسوئیچ زمانی که درب مایکروفر بسته می شود شما می توانید برنامه مورد نظر را برای طبخ شروع کنید.

زمانی که مایکروفر گرم نمی کند احتمال دارد محل استقرار گیری میکروسوئیچ شکسته شده باشد یا با تغییر یافتن محل پس از بسته شدن درب عمل نکند، به بیان ساده تر دستگاه فکر می کند درب به صورت کامل باز است و اجازه گرم شدن غذا را نمی دهد تا با جلوگیری از فرار اشعه باعث آسیب به شما نگردد.

برای بررسی وضعیت سلامت میکروسویچ‌ ها از یک مولتی‌ متر استفاده کنید در صورت از کار افتادن قابلیت اتصال میکروسوئیچ ها آنها را تعویض‌ کنید.

علت گرم نکردن ماکروفر

۳) علت گرم نکردن مایکروفر: مگنترون (Magnetron)

مگنترون با جریان برق ولتاژ بالا تغذیه می شود برای این منظور به منبع جریان مستقیم DC بالا نیاز است تا فرکانسی را تولید کند که برای پخت غذا موثر باشد بنابراین در صورت سوختن مگنترون مایکروفر گرم نخواهد شد.

لازم به ذکر است که مگنترون قابل تعمیر نیست و در صورت سوختن نیاز به تعویض آن است.

بیشتر بدانید: کار مگنترون ماکروفر چیست؟علت گرم نکردن مایکروفر: مگنترون (Magnetron)

۴) علت گرم نکردن مایکروفر: خرابی خازن

نام دیگر خازن انباره است که وظیفه آن تبدیل خروجی جریان متناوب ترانس ولتاژ بالا به جریان مستقیم است همچنین خازن به کمک دیود، میزان ولتاژ برق را به میزان دو برابر افزایش می دهد چنانچه خازن دچار خرابی شود، مایکروفر گرم نمی کند.

زمانی که مایکروفر گرم نمی کند احتمال دارد محل استقرار گیری میکروسوئیچ شکسته شده باشد، در این صورت دستگاه فکر می کند درب به صورت کامل باز است و اجازه گرم شدن غذا را نمی دهد.

علت گرم نکردن ماکروفر: خرابی خازن

۵) علت گرم نکردن مایکروفر: خرابی ترانس ولتاژ بالا

همانطور که گفته شد مگنترون برای تعذیه نیاز به برق ولتاژ بالا دارد ولتاژ ۲۲۰ ولت شهری به وسیله ترانس های مایکروفر به مقدار ۲۰۰۰ ولت افزایش می یابد.

چنانچه در عملکرد ترانس خللی ایجاد شود مگنترون قادر به کارکرد نیست و مایکروفر گرم نمی کند، معمولا ترانس در نتیجه سوختن و یا قطعی سیم پیچ از کار می افتد.

از علائم سوختگی ترانس، سر و صدای زیاد دستگاه به محض روشن شدن دود کردن و ایجاد بوی سوختگی است در این حالت برد الکتریکی دستگاه نیز از کار می افتد.

بیشتر بدانید: علت صدا دادن ماکروفر چیست؟

علت گرم نکردن مایکروفر: خرابی ترانس ولتاژ بالا

مرکز تخصصی تعمیر ماکروفر در تهران

علت گرم نشدن غذا در مایکروفر موضوعی است که در این مقاله آن را بررسی کرده ایم.

به دلیل نیاز این دستگاه به برق با ولتاژ بالا و از طرفی خطر تشعشع، تعمیر و تعویض قطعات در مایکروفر نیاز به تخصص بالا دارد.

از آنجایی که ولتاژ های بالای ۳۰ ولت برای انسان بسیار خطرناک و کشنده است، لذا مایکروفر یکی از خطرناک‌ ترین لوازم برقی خانگی محسوب می‌شوند.

بنابراین حتما از تکنسین متخصص تعمیرات مایکروفر کمک بگیرید و به هیچ عنوان خود اقدام به دستکاری و حتی معاینه دستگاه نکنید.

تعمیرکاران حرفه‌ ای تعمیرات سایت با بهره‌مندی از آخرین آموزش‌ های تخصصی در زمینه‌ تعمیر انواع مایکروفر از برندهای مختلف ها آماده خدمت رسانی به شما در کوتاهترین زمان ممکن هستند.

کافی است تا با همکاران ما تماس بگیرید، ما ضمن مراجعه حضوری در مدت زمان کوتاه نسبت به عیب‌ یابی اقدام می نماییم.

ضمناً در صورت نیاز به تعویض قطعات جانبی، این اطمینان را به شما می دهیم که تنها از قطعات یدکی اصلی و شرکتی با کیفیت بالا استفاده می شود همچنین کلیه خدمات ارائه شده توسط تعمیرکاران تعمیرات سایت دارای سه ماه گارانتی است.

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top