skip to Main Content
مرکز ارتباط سراسری مشتریان : ۰۲۱۴۵۴۳۷

به دلایل متفاوتی ممکن است نیاز به تعویض درب ماشین ظرفشویی پیدا کنید. قفل درب ماشین لباسشویی یکی از مهمترین بخش های این لوازم خانگی بوده و در صورت اشکال، دستگاه کار نخواهد کرد.

نحوه تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی دارای چند مرحله از جمله باز کردن پنل دستگاه و همچنین جایگزینی قفل جدید است؛ البته ممکن است این کار از مدلی به مدل دیگر متفاوت باشد از این رو باید حتماً این کار را به افراد متخصص تعمیرات ظرفشویی بسپارید.

لزوم تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، اگر قفل درب ماشین ظرفشویی خراب شده باشد عملکرد دستگاه با اختلال مواجه خواهد شد و اصلاً فرآیند شستشو آغاز نمی‌شود.

ساختار قفل درب ماشین ظرفشویی دارای ۲ بخش تقسیم است که اختلال در عملکرد هر کدام از این بخش‌ها باعث قفل نشدن یا باز نشدن درب دستگاه می شود. بخش اول قفل و بخش دوم میکروسوئیچ است. هر دو بخش در یک قطعه قرار دارد بنابراین با تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی هر دو بخش عوض خواهد شد.

بیشتر بدانید: علت برق داشتن ماشین ظرفشویی

لزوم تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی

میکروسوئیچ چیست؟

همانطور که اشاره شد، در فرآیند تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی، میکروسوئیچ نیز عوض می شود. اما کارکرد این قطعه چیست؟ میکروسوئیچ مستقیماً با برد الکترونیکی دستگاه ارتباط دارد. در واقع میکروسوئیچ پل ارتباطی میان قفل درب و برد کنترل ماشین ظرفشویی است.

نکات مهم در تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی

این نکته را باید برای چندمین بار متذکر شد که کارهایی همچون تعویض قفل درب ظرفشویی کار افراد آموزش دیده است. قبل از آغاز این کتار باید از عدم اتصال جریان برق اطمینان حاصل شود. همچنین باید از دستکش و عینک ایمنی مخصوص استفاده کرد.

نکات مهم در تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی

نیاز به باز کردن بدنه ماشین ظرفشویی برای تعویض قفل درب

برای تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی باید بخشی از سینی جلو یا درب دستگاه باز شود. پنل دستگاه معمولاً روی این درب قرار دارد که حاوی چندین پیچ است. باید پیش از باز کردن دو پیچ آخر درب را با دست نگه داشت تا یک مرتبه جدا نشود.

پس از باز کردن درب ماشین ظرفشوبی پنل قابل دسترسی می شود. اما نیاز است که پنل دستگاه نیز جدا شود. اگر فردی مبتدی این کار را انجام دهد احتمال اتصال سیم ها و حتی سوختن برد وجود دارد.

خارج کردن قفل معیوب ماشین ظرفشویی

پس از جدا کردن پنل ماشین ظرفشویی، قفل درب و ساختار کلی آن مشخص خواهد شد. این ساختار به سیم هایی متصل است که باید جدا شوند. موقعیت ترمینال ها بسیار مهم است. افراد عادی ممکن است فکر کنند فرقی ندارد هر سیم به کجا وصل شود اما یک اشتباه در اتصال سیم، سوختن دستگاه را به همراه دارد.

تعمیرکاران متخصص به هنگام تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی معمولاً از نقشه سیم کشی آن آگاه هستند.

خارج کردن قفل معیوب ماشین ظرفشویی

جایگزینی قفل جدید برای ماشین ظرفشویی

یکی از مهمترین توصیه ها این است که باید مراکز تعمیراتی معتبری را انتخاب کنید تا از قطعه معتبر برای جایگزینی استفاده کنند. قطعه بی کیفیت نه تنها عمر بسیار کمی خواهد داشت بلکه سبب آسیب به دستگاه نیز خواهد شد.

پس از تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی، باید پیچ های آن به همان صورتی که قبلاً بود بسته شوند و همچنین سیم های آن نیز به میکروسوئیچ متصل گردند تا بتوان پنل را بر روی آن قرار داد.

اتصال مجدد پنل پس از تعویض قفل ظرفشویی

در این مرحله باید قطعات جدا شده همچون وضعیت اولیه خود بسته شوند. حصول اطمینان از صحیح و ایمن بودن اتصالات در این مرحله بسیار اهمیت دارد. در این مرحله از تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی باید اتصالات، سلامت درب و قرارگیری صحیح پنل مورد بررسی قرار بگیرد.

پس از قرار گرفتن همه چیز بر سرجای خود، باید پیچ‌های آن را به صورت محکم و ایمن بست تا درب و پنل مجدد با یکدیگر چفت شوند.

اتصال جریان برق به دستگاه

آخرین مرحله در تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی اتصال جریان برق به دستگاه است. اگر خودتان اقدام به تعمیر دستگاه کرده اید و در این مرحله با مشکلاتی از جمله کار نکردن دستگاه، عملکرد غیرطبیعی و … روبه‌رو شدید، سریعاً ماشین ظرفشویی را خاموش کرده ادامه کار را به تعمیرکاران متخصص بسپارید.

بیشتر بدانید: نصب صحیح شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی

نکته پایانی

آنچه در این مطلب درباره نحوه تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی گفته شد، صرفاً جنبه آشنایی کلی با فرآیند تعویض قفل و میکروسوئیچ دستگاه دارد. بدیهی است که این کار باید از سوی نمایندگی تولیدکننده یا تعمیرکارانی ماهر انجام شود تا ضمن جلوگیری از خسارت جانی، از آسیب به دستگاه نیز جلوگیری شود.

شما برای خدمات تعمیر ماشین ظرفشویی می توانید با تعمیرات سایت تماس بگیرید. تعمیرات سایت یکی از مراکز تعمیرات تخصصی لوازم خانگی است؛ برای اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های تماس موجود در سایت تماس بگیرید.

5/5 - (4 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top