skip to Main Content
مرکز ارتباط سراسری مشتریان : ۰۲۱۴۵۴۳۷

بیشترین موردی که زنان خانه‌دار و به ویژه تازه عروسان بعد از اولین راه‌اندازی با آن روبه رو هستند صدای غیر متعارف چای‌ ساز است. در واقع آنها علت صدا دادن چای ساز را نمی‌دانند، البته عده‌ای هم به آن اهمیت نمی‌دهند و معتقد هستند که عادی است یا پس از مدتی صدا با رسوب‌گذاری کتری حذف می‌شود اما برای عده‌ای جالب است که علت صدا دادن چای ساز را بدانند. در این مقاله به بررسی علت های به وجود آمدن این مشکل می پردازیم .

معمولا چیزی که شما را به خرید یک دستگاه چای ساز راغب می‌کند مزایایی شامل جوشیدن سریع آب، نسوختن چای ‌سازها بدون حضور آب، ایمنی استفاده، کنترل دما و عدم وجود صدای مزاحم در آنها است.

جوش آمدن آب در صدا دادن چایساز-

نقش آب در صدا دادن چای ساز

اگر در مورد خواص فیزیکی آب در کتابهای علوم، زیست یا ترمودینامیک کمی مطالعه کرده باشید، چند نکته اصلی و پایه شما را متوجه این امر خواهد کرد که صداهای تولید شده در زمان جوشیدن به چه علت است. اول ترکیدن حباب‌های بسیار ریز (میکروسکوپی) موجود در آب سرد پس از گرم شدن و خارج شدن از سطح آب است که آشناترین علت صدا دادن چایسازها و کتری‌های قدیمی است و صدای آن به صورت ویز ویز به گوش می‌رسد.

نکته دیگری که در مورد صدا دادن چایسازها جالب توجه است، مکانیزم و فرآیند به جوش آمدن آب است. معمولا نحوه آرایش و بکارگیری المنتها به آب این اجازه را می‌دهد که وارد حالت دوفازی شود. یعنی قسمتی از آب دارای دمای بالا نزدیک به نقطه جوش و قسمتی دارای دمای بسیار پایین باشد. در این حالت مایع و بخار گرم به سمت مایع سرد به حرکت در می‌آید و تشکیل حباب می‌دهد که البته عمر این حبابها در قسمت مایع سرد بسیار کم است و شروع به ترکیدن می‌کند که تلاطم در آب را هم پدید می‌آورد. این پدیده با گرم شدن تدریجی آب از بین می‌رود و در واقع یکبار که حباب ها تماماً خود را به سطح آب برساندند، آرام‌تر می‌شوند.

البته هر چقدر هارمونی گرم شدن آب دقیق‌تر باشد یا به عبارتی در طراحی دستگاه این مورد بیشتر مد نظر گرفته شده باشد، حضور این صداها می‌تواند کاملا از بین برود.

رسوب گرفتگی المنت در صدا دادن چایساز-

چگونه مشکل صدا دادن چای ساز را برطرف کنیم

خیلی مواقع این صداها دارای اهمیت نیستند و پس از مدتی با رسوب گرفتن لایه‌ای قوی‌تر در بدنه اجزای چای ساز ایجاد می‌شود که بیشتر این صداها که در موردشان صحبت شد را جذب می‌کند.

وابسته به انواع چای سازها به هر علتی از جمله رسوب‌گیری بیش از حد یا ضربه خوردن به المنت این امکان وجود دارد که المنت از جای خود فاصله‌گرفته باشد و همراه با حباب‌های بخار آب المنت هم مرتعش شود. برای اینکه  صدا دادن چای ساز ها را حذف کنید پیشنهاد می‌شود که ضمن شرایط نگهداری مناسب دستگاه، رسوب گیری در زمان مناسب و توسط تکنسین ها متخصص در تعمیر چایساز انجام گردد.

عدم کیفیت علت صدا دادن چایسازها

با توجه به تنوع برندهای تولید کننده دستگاه‌های چایساز پیشنهاد می‌شود از محصولاتی که دارای ضمانت خرید و گارانتی محصولات برخوردار است استفاده گردد، چرا که داشتن صدای نرمال در دستگاه چای ساز یک آیتم طراحی و کیفی در محصولات می‌باشد که علاوه بر موارد ذکر شده متاثر از مواردی دیگر است که می‌توان به مرغوبیت جنس قطعات برقی و بدنه طراحی و آزمایشات کیفی استاندارد و … اشاره کرد. لذا از آنجا که این اطلاعات فنی در دسترس عموم قرار نمی‌گیرد پس در زمان خرید محصولات داخلی و یا خارجی تمام تلاش خود را بکار گیرید تا محصولات دارای نشان استاندارد کالا را از مراکز معتبر خریداری کنید.

بیش تر بخوانید:

علت آب دادن چای ساز

مشکلات چای ساز چه مواردی است؟

چرا چای ساز صدا می دهد؟

خرابی المنت، برد الکترونیک و اشکال در دکمه پاور می تواند از دلایل صدای زیاد چای ساز باشد.

چرا چای ساز روشن نمیشود؟

قرار نگرفتن صحیح کتری و قوری، خرابی برد چای ساز، خرابی دوشاخه و اتصالات برق از علل روشن نشدن چای ساز است.

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has 3 Comments

  1. سلام من چایسازمو تازه گرفتم چند روز اول صدای قل قل آب میومد ک همه میگن عادی هستش الان روشن میکنم سوت می‌کشه اولش بعد صدای داغ شدن آب میاد

    1. باسلام

      دوست عزیز خوشحال هستیم که مطلب آموزشی تعمیرات سایت برای شما مفید و مثمر ثمر واقع شده است.

      از حسن توجه شما سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top