skip to Main Content
مرکز ارتباط سراسری مشتریان : ۰۲۱۴۵۴۳۷

نکاتی درباره تعمیر چیلر ها

خراب شدن لوازم خانگی ، تعمیر چیلر و تعمیر لوازم خانگی یکی از چالش‌های همیشگی تمام خانواده‌ها است به خصوص آن که اکثر لوازم خانگی امروزی از سازوکار الکترونیکی نسبتا پیچیده‌ای برخوردارند و تعمیر آنها برخلاف زمان‌های قدیم کار چندان ساده‌ای به نظر نمی‌رسد. با این حال بخشی از مباحث مربوط به تعمیر لوازم خانگی را می‌توان با مطالعه جزوه‌ها و کتابچه‌های راهنما یا مطالب موجود در اینترنت به راحتی یاد گرفت.

همچنین از طریق رعایت برخی نکته‌های مراقبتی می‌توان از بروز خرابی‌ها تا حد زیادی پیشگیری کرد و نیاز به تعمیر لوازم خانگی را کم نمود. یکی از مهم‌ترین لوازم خانگی چیلرها هستند که البته در سازمان‌ها نیز روی آنها سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی انجام می‌گیرد. این سرمایه‌گذاری‌ها از مراحل اولیه خرید تا مراحل بعدی که هزینه‌های تعمیرات و نگهداری را دربر می‌گیرد، شامل می‌شود. برای بسیاری از سازمان‌ها چیلرها اصلی‌ترین منابع مصرف انرژی هستند و به همین خاطر اطمینان از کارایی آنها امری ضروری محسوب می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم نکاتی را درباره چیلرها و مراقبت از آنها توضیح دهیم.

تعمیر چیلر های جذبی و تراکمی

۱- چیلر چگونه کار می‌کند ؟

چیلر یکی از دستگاه‌های سرمایشی است که با گرفتن حرارت مایع آن را خنک می‌کند. این مایع معمولا آب است و پس از خنک شدن، برای خنک کردن هوا و یا بعضی دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. چیلرها به دو دسته چیلرهای جذبی و تراکمی تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه توضیح خواهیم داد.

تعمیر چیلر های جذبی و تراکمی

۲- چیلرهای جذبی یا چیلرهای تراکمی؟

مکانیسم عملکرد چیلرهای تراکمی شبیه به عملکرد کولرهای گازی است که بر اساس تراکم گازهای مبرد عمل می‌کنند. این تراکم به وسیله یک کمپرسور انجام می‌شود. البته چیلرهای تراکمی در مقیاس بسیار بزرگ‌تر و با ظرفیت بسیار بالاتری از کولرگازی‌ها عمل می‌کنند که خود عاملی است برای پیچیده‌تر شدن فرایند تعمیر چیلر تراکمی. در چیلرهای جذبی برخلاف چیلرهای تراکمی کمپرسور وجود ندارد و از یک ژنراتور حرارتی برای تبخیر آب استفاده می‌شود که آب تبخیر شده در مراحل بعدی جذب می‌شود و برای سرماسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی نمی‌توان به همین سادگی بین چیلرها و اینکه کدام یک بهتر است مقایسه ای انجام داد.

انتخاب چیلرها با توجه به شرایط مکانی و کاربری‌های مختلف، متفاوت است. چیلرهای تراکمی به دلیل داشتن کمپرسور مصرف انرژی بالایی دارند اما چیلرهای جذبی از طریق مکانیزم تبخیر آب عمل می‌کنند. بنابراین نوع تعمیر چیلر جذبی و تراکمی نیز با یکدیگر متفاوت است. همچنین چیلرهای جذبی از گازهای طبیعی استفاده می‌کنند و تهدید کمتری برای طبیعت محسوب می‌شوند. این در حالی است که چیلرهای تراکمی از گازهایی مانند فریون استفاده می‌کنند که مخربی برای لایه اوزون محسوب می‌شود. امروزه چیلرهای جذبی بیشتر از تراکمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین خاطر ممکن است تأمین قطعات برای تعمیر چیلر تراکمی نسبت به تعمیر چیلر جذبی کار دشوارتری به نظر برسد.

۳- چیلرها به نظارت مستمر نیاز دارند

تعمیر چیلر یکی از چالش‌های سازمان‌هایی است که از آنها استفاده می‌کنند. به همین خاطر باید مورد نظارت مستمر قرار گیرند. اپراتورهای چیلرها باید روزانه یک گزارش دقیق از عملکرد چیلرها را مستند کنند و آن را نسبت به عملکرد در حالت مطلوب بسنجند که اگر نیاز به تعمیر چیلر بود، اقدامات لازم را انجام دهند. این اطلاعات می‌تواند در بازه‌های معین زمانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و روندی از عملکرد چیلر در یک بازه طولانی مدت را به دست دهد. اصولا در فرایند تعمیر لوازم خانگی، نظارت مستمر نقش زیادی در بهبود عملکرد این دستگاه‌ها خواهد داشت.

تعمیر چیلر های جذبی و تراکمی

۴- لوله‌ها را تمیز نگاه دارید

بازده انتقال حرارت موضوع مهمی در چیلرها محسوب می‌شود. عملکرد و راندمان چیلر به طور مستقیم به توانایی آن در انتقال گرما بستگی دارد. در چیلرهای بزرگ ممکن است طول لوله‌ها گاه به چند ده متر برسد؛ به همین خاطر تمیز بودن لوله‌ها می‌تواند تاثیر زیادی در عملکرد موثر دستگاه داشته باشد. این مسئله در مراقبت و تعمیر چیلر جذبی مهم‌تر است، چون به دلیل حرارت بالا ممکن است لوله‌ها رسوب بگیرند. اکثر تولید کننده‌ها توصیه می‌کنند که لوله‌های مبدل حرارتی از طریق جریان الکتریکی هر ۳ تا ۵ سال به صورت منظم مورد بررسی قرار گیرند.

۵- به میزان تصفیه آب توجه کنید

اکثر چیلرها برای انتقال گرما از آب استفاده می‌کنند. بنابراین باید برای جلوگیری از ایجاد رسوب، اکسید و همچنین عوامل مخرب بیولوژیکی آب مورد استفاده تا حد مطلوب تصفیه شده باشد. در برخی از چیلرها از یک سیستم شیمیایی مانند سیستم آب سرد کن استفاده می‌شود. تکنسین‌ها در هنگام تعمیر چیلر باید سیستم‌های لوله کشی آب سرد را به صورت سالانه بررسی کنند تا متوجه خوردگی‌ها و فرسایش احتمالی شوند.

تعمیر چیلر های جذبی و تراکمی

۶- تعمیر چیلر جذبی و تراکمی

تعمیر چیلر جذبی و تراکمی به دلیل تفاوت عملکرد، متفاوت است. تعمیر چیلر جذبی معمولا از نظر مکانیکی راحت‌تر از تعمیر چیلر تراکمی صورت می‌گیرد و این مساله به دلیل ساده‌تر بودن سازوکار حرارتی چیلرهای جذبی نسبت به عملکرد کمپرسور در چیلرهای تراکمی است. چیلرهای تراکمی به صورت الکترونیکی امکان کنترل و برنامه ریزی بیشتری دارند که البته باعث پیچیده‌تر شدن سیستم آن نیز شده است.

یکی از مسائلی که ممکن است تعمیر چیلر جذبی را با چالش مواجه کند، مهر و موم شدن بعضی از قسمت‌ها است. این محدودیت دسترسی، گاهی اوقات وارسی از قسمت‌های مختلف برای بررسی نشتی‌های احتمالی را با مشکل مواجه می‌کند. همچنین در چیلرهای جذبی رطوبت می‌تواند به قسمت‌های مختلف دستگاه از جمله سیم پیچ نفوذ کند و به تدریج در اثر حرارت اکسید شده و باعث پوسیدگی و خرابی سیم‌ها و قطعات شود. به طور کلی اقداماتی که در تعمیر چیلر جذبی و تراکمی و نگهداری از آنها انجام می‌گیرد باید ثبت شود تا در زمان‌های بعدی بتوان بر اساس انها تحلیل دقیقی از عملکرد دستگاه را به دست آورد.

 

تعمیرات سایت در نظر دارد علاوه بر تعمیر چیلر در محل مشتری ، نکاتی را جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه نگهداری و تعمیر چیلر و لوازم خانگی ارائه دهد ، برای دریافت این موارد می توانید از مقالات زیر استفاده کنید :

 

۱- مقایسه چیلر های جذبی و تراکمی

۲- نکات تعمیر و نگهداری چیلر

۳- اجزای چیلر تراکمی

۴- انواع چیلر تراکمی

۵- نکاتی درباره تعمیر چیلر ها

Rate this post

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top